4010
Sök

Fixa bil som stått i 10 år.

302 Inlägg
23 augusti 2012
#21
Besiktade en 245a idag som stått sedan 96. Har fyllt på (inte bytt) bensin o gjort rent soppapumpen. Lite motionering av bromsar, nytt batteri o luft idäcken sen är det bara att köra.

Evildan
23 augusti 2012
#22
namcon skrev:
Evildan skrev:
namcon skrev:

Ja du kan säga vad du vill min erfarenhet säger raka motsatsen tyvärr "OBS när det gäller bilar som har stått länge och inte brukats alls" Skulle oljan vara så obrukbar så skulle motorn knackat utav bara fan redan från start. Och den bilen jag starta går hur fint som helst än idag hur förklarar du det om den hade "passerat sitt bäst före datum"? då skulle den nog skärt för längesen!

Klart du får upp ett oljetryck men den smörjer,renar, tätar inte alls som den ska och ger ett beydligt större slitage på komponenterna.

Hur många km körde du motorn med den gamla oljan?

Klart som fan 90tals olja inte har samma kvalitet som dagens oljor, men jag tror nog 90 tals olja som är 11 år gammal är betydligt bättre än vad oljorna var nya på 70talet vilket motorn va ifrån så, den från 90talet smörjde och täta nog betydligt bättre än vad den allra första oljan den fick på 70talet gjorde. Och det var inga metallspån eller dylikt 6 månader senare vid oljebytet, hur många km den gick kan jag inte svara på. Men som sagt ser den ok ut är det lungt alltså ska den INTE vara svart/vit/grå eller äns ha bubblor som är vita eller grå för då har det vart för mycket kondens då är det bara att byta.

Jag har inte skrivit något om oljetryck?

Till trådskaparen var beredd på att få byta packningar, när dem är gamla och torra och får tryck på sig igen kan dem ge sig, dem behöver inte göra det men det är en stor risk. Alla gummi delar bör bytas också som bussningar, slangar you name it.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564
En snabbt lätthittad lättläst länk.

Jag tycker att du ska läsa på om motorolja och dess egenskaper och på så vis öka dina kunskaper istället för att sitta och ge en massa felaktiga råd, att rekommendera någon att köra en motor på 10år gammal olja är rent idiotiskt.

Den motorn du körde utan att ha bytt den väldigt gamla oljan har förslitits betydligt mer än om du bytt oljan.

Ang oljetryck som du inte skrev ngt om: Knackningar och oljetryck har ett "visst" samband.roll

1 265 Inlägg
23 augusti 2012
#23
Evildan skrev:
namcon skrev:
Evildan skrev:

Klart du får upp ett oljetryck men den smörjer,renar, tätar inte alls som den ska och ger ett beydligt större slitage på komponenterna.

Hur många km körde du motorn med den gamla oljan?

Klart som fan 90tals olja inte har samma kvalitet som dagens oljor, men jag tror nog 90 tals olja som är 11 år gammal är betydligt bättre än vad oljorna var nya på 70talet vilket motorn va ifrån så, den från 90talet smörjde och täta nog betydligt bättre än vad den allra första oljan den fick på 70talet gjorde. Och det var inga metallspån eller dylikt 6 månader senare vid oljebytet, hur många km den gick kan jag inte svara på. Men som sagt ser den ok ut är det lungt alltså ska den INTE vara svart/vit/grå eller äns ha bubblor som är vita eller grå för då har det vart för mycket kondens då är det bara att byta.

Jag har inte skrivit något om oljetryck?

Till trådskaparen var beredd på att få byta packningar, när dem är gamla och torra och får tryck på sig igen kan dem ge sig, dem behöver inte göra det men det är en stor risk. Alla gummi delar bör bytas också som bussningar, slangar you name it.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564
En snabbt lätthittad lättläst länk.

Jag tycker att du ska läsa på om motorolja och dess egenskaper och på så vis öka dina kunskaper istället för att sitta och ge en massa felaktiga råd, att rekommendera någon att köra en motor på 10år gammal olja är rent idiotiskt.

Den motorn du körde utan att ha bytt den väldigt gamla oljan har förslitits betydligt mer än om du bytt oljan.

Ang oljetryck som du inte skrev ngt om: Knackningar och oljetryck har ett "visst" samband.roll

Har då kört med 20år gammal olja i en volvo 242 jag köpte en gång(stått 20år då), under min tid rulla den säkert 7000mil med samma gamla olja.   Men då var de iofs en gammal hederlig b21

4 146 Inlägg
23 augusti 2012
#24
joakim89 skrev:
Evildan skrev:
namcon skrev:

Klart som fan 90tals olja inte har samma kvalitet som dagens oljor, men jag tror nog 90 tals olja som är 11 år gammal är betydligt bättre än vad oljorna var nya på 70talet vilket motorn va ifrån så, den från 90talet smörjde och täta nog betydligt bättre än vad den allra första oljan den fick på 70talet gjorde. Och det var inga metallspån eller dylikt 6 månader senare vid oljebytet, hur många km den gick kan jag inte svara på. Men som sagt ser den ok ut är det lungt alltså ska den INTE vara svart/vit/grå eller äns ha bubblor som är vita eller grå för då har det vart för mycket kondens då är det bara att byta.

Jag har inte skrivit något om oljetryck?

Till trådskaparen var beredd på att få byta packningar, när dem är gamla och torra och får tryck på sig igen kan dem ge sig, dem behöver inte göra det men det är en stor risk. Alla gummi delar bör bytas också som bussningar, slangar you name it.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564
En snabbt lätthittad lättläst länk.

Jag tycker att du ska läsa på om motorolja och dess egenskaper och på så vis öka dina kunskaper istället för att sitta och ge en massa felaktiga råd, att rekommendera någon att köra en motor på 10år gammal olja är rent idiotiskt.

Den motorn du körde utan att ha bytt den väldigt gamla oljan har förslitits betydligt mer än om du bytt oljan.

Ang oljetryck som du inte skrev ngt om: Knackningar och oljetryck har ett "visst" samband.roll

Har då kört med 20år gammal olja i en volvo 242 jag köpte en gång(stått 20år då), under min tid rulla den säkert 7000mil med samma gamla olja.   Men då var de iofs en gammal hederlig b21

Det är ingen som har sagt att det inte går, det har sagts att man inte bör göra det då oljan har förlorat mkt av sina smörjande egenskaper. Det sliter helt enkelt mer på kolvringar osv.

Man kan säkert köra motorn med 5-56 eller olivolja i också men det är inget jag rekommenderar.


242 Inlägg
23 augusti 2012
#25
Evildan skrev:
namcon skrev:
Evildan skrev:
Klart du får upp ett oljetryck men den smörjer,renar, tätar inte alls som den ska och ger ett beydligt större slitage på komponenterna.

Hur många km körde du motorn med den gamla oljan?

Klart som fan 90tals olja inte har samma kvalitet som dagens oljor, men jag tror nog 90 tals olja som är 11 år gammal är betydligt bättre än vad oljorna var nya på 70talet vilket motorn va ifrån så, den från 90talet smörjde och täta nog betydligt bättre än vad den allra första oljan den fick på 70talet gjorde. Och det var inga metallspån eller dylikt 6 månader senare vid oljebytet, hur många km den gick kan jag inte svara på. Men som sagt ser den ok ut är det lungt alltså ska den INTE vara svart/vit/grå eller äns ha bubblor som är vita eller grå för då har det vart för mycket kondens då är det bara att byta.

Jag har inte skrivit något om oljetryck?

Till trådskaparen var beredd på att få byta packningar, när dem är gamla och torra och får tryck på sig igen kan dem ge sig, dem behöver inte göra det men det är en stor risk. Alla gummi delar bör bytas också som bussningar, slangar you name it.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564
En snabbt lätthittad lättläst länk.

Jag tycker att du ska läsa på om motorolja och dess egenskaper och på så vis öka dina kunskaper istället för att sitta och ge en massa felaktiga råd, att rekommendera någon att köra en motor på 10år gammal olja är rent idiotiskt.

Den motorn du körde utan att ha bytt den väldigt gamla oljan har förslitits betydligt mer än om du bytt oljan.

Ang oljetryck som du inte skrev ngt om: Knackningar och oljetryck har ett "visst" samband.roll

Nähä!? det knackar som fan om den inte smörjer alls också ska du veta och det var det jag pratade om! har inte pratat om något tryck alls men du får tolka det hur du vill spelar ingen större roll för min del.

Jag tycker att du ska läsa på det jag skrev då jag inte har skrivit att jag rekommendera att han kör på den oljan i 3år och 7månader "ska man hitta på så kan man ta i på en gång" Där i mot svarade jag till TS och berättade samtidigt min egna erfarenhet, men i TS fall så undra han vad han behövde göra innan provstart och varför slösa pengar på ny olja då han ändå måste byta packningar/ inte äns vet om den fungerar än. Och det var det som var min poäng. Jag skulle då aldrig rekommendera någon att köra på gammal olja i veckor/månader/år någonsin! mad Så läs det folk skriver istället för att hitta på vad du tror dem skrivit!!

Och länken passade inte så speciellt bra i det här fallet häller då den där texten är skriven om en bil som används inte om en bil som enbart står still. Som exempel hur får du "bränsleutspädning" när det inte kommer in en droppe i cylindrarna? ända sättet är om du försöker starta den eller har startar den! så den där texten har inget med en bil som står att göra. "Då jag numera kör väldigt lite" han nämner inte hur lite det är, kan mycket väl vara att han har kört 3000 mil om året, men kör nu bara 1000 mil om året! då ser han 1000mil som "lite" men som sagt den texten har inget med en bil som står att göra.

Om någon skulle ha gjort ett test där dem testar gammal olja vs ny olja med samma API klassning så skulle det vara kul att se skillnaden framförallt skulle det leda till en slutsats vilket inte den här diskussionen gör! framförallt har det gått för långt när folk börjar hitta på saker den andra skrivit fast den inte äns nämnt det, då är det ingen diskussion längre! då känns det mera som "se vem som kan ljuga ihop bäst historia" så varför äns ödsla tid på ingenting?


4 146 Inlägg
23 augusti 2012
#26
namcon skrev:
Evildan skrev:
namcon skrev:

Klart som fan 90tals olja inte har samma kvalitet som dagens oljor, men jag tror nog 90 tals olja som är 11 år gammal är betydligt bättre än vad oljorna var nya på 70talet vilket motorn va ifrån så, den från 90talet smörjde och täta nog betydligt bättre än vad den allra första oljan den fick på 70talet gjorde. Och det var inga metallspån eller dylikt 6 månader senare vid oljebytet, hur många km den gick kan jag inte svara på. Men som sagt ser den ok ut är det lungt alltså ska den INTE vara svart/vit/grå eller äns ha bubblor som är vita eller grå för då har det vart för mycket kondens då är det bara att byta.

Jag har inte skrivit något om oljetryck?

Till trådskaparen var beredd på att få byta packningar, när dem är gamla och torra och får tryck på sig igen kan dem ge sig, dem behöver inte göra det men det är en stor risk. Alla gummi delar bör bytas också som bussningar, slangar you name it.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564
En snabbt lätthittad lättläst länk.

Jag tycker att du ska läsa på om motorolja och dess egenskaper och på så vis öka dina kunskaper istället för att sitta och ge en massa felaktiga råd, att rekommendera någon att köra en motor på 10år gammal olja är rent idiotiskt.

Den motorn du körde utan att ha bytt den väldigt gamla oljan har förslitits betydligt mer än om du bytt oljan.

Ang oljetryck som du inte skrev ngt om: Knackningar och oljetryck har ett "visst" samband.roll

Nähä!? det knackar som fan om den inte smörjer alls också ska du veta och det var det jag pratade om! har inte pratat om något tryck alls men du får tolka det hur du vill spelar ingen större roll för min del.

Jag tycker att du ska läsa på det jag skrev då jag inte har skrivit att jag rekommendera att han kör på den oljan i 3år och 7månader "ska man hitta på så kan man ta i på en gång" Där i mot svarade jag till TS och berättade samtidigt min egna erfarenhet, men i TS fall så undra han vad han behövde göra innan provstart och varför slösa pengar på ny olja då han ändå måste byta packningar/ inte äns vet om den fungerar än. Och det var det som var min poäng. Jag skulle då aldrig rekommendera någon att köra på gammal olja i veckor/månader/år någonsin! mad Så läs det folk skriver istället för att hitta på vad du tror dem skrivit!!

Och länken passade inte så speciellt bra i det här fallet häller då den där texten är skriven om en bil som används inte om en bil som enbart står still. Som exempel hur får du "bränsleutspädning" när det inte kommer in en droppe i cylindrarna? ända sättet är om du försöker starta den eller har startar den! så den där texten har inget med en bil som står att göra. "Då jag numera kör väldigt lite" han nämner inte hur lite det är, kan mycket väl vara att han har kört 3000 mil om året, men kör nu bara 1000 mil om året! då ser han 1000mil som "lite" men som sagt den texten har inget med en bil som står att göra.

Om någon skulle ha gjort ett test där dem testar gammal olja vs ny olja med samma API klassning så skulle det vara kul att se skillnaden framförallt skulle det leda till en slutsats vilket inte den här diskussionen gör! framförallt har det gått för långt när folk börjar hitta på saker den andra skrivit fast den inte äns nämnt det, då är det ingen diskussion längre! då känns det mera som "se vem som kan ljuga ihop bäst historia" så varför äns ödsla tid på ingenting?

Håller med, låter väldigt dumt att byta olja innan men ens vet om bilen startar och går som den ska.


Evildan
24 augusti 2012
#27
namcon skrev:
Evildan skrev:
namcon skrev:
Klart som fan 90tals olja inte har samma kvalitet som dagens oljor, men jag tror nog 90 tals olja som är 11 år gammal är betydligt bättre än vad oljorna var nya på 70talet vilket motorn va ifrån så, den från 90talet smörjde och täta nog betydligt bättre än vad den allra första oljan den fick på 70talet gjorde. Och det var inga metallspån eller dylikt 6 månader senare vid oljebytet, hur många km den gick kan jag inte svara på. Men som sagt ser den ok ut är det lungt alltså ska den INTE vara svart/vit/grå eller äns ha bubblor som är vita eller grå för då har det vart för mycket kondens då är det bara att byta.

Jag har inte skrivit något om oljetryck?

Till trådskaparen var beredd på att få byta packningar, när dem är gamla och torra och får tryck på sig igen kan dem ge sig, dem behöver inte göra det men det är en stor risk. Alla gummi delar bör bytas också som bussningar, slangar you name it.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564
En snabbt lätthittad lättläst länk.

Jag tycker att du ska läsa på om motorolja och dess egenskaper och på så vis öka dina kunskaper istället för att sitta och ge en massa felaktiga råd, att rekommendera någon att köra en motor på 10år gammal olja är rent idiotiskt.

Den motorn du körde utan att ha bytt den väldigt gamla oljan har förslitits betydligt mer än om du bytt oljan.

Ang oljetryck som du inte skrev ngt om: Knackningar och oljetryck har ett "visst" samband.roll

Nähä!? det knackar som fan om den inte smörjer alls också ska du veta och det var det jag pratade om! har inte pratat om något tryck alls men du får tolka det hur du vill spelar ingen större roll för min del.

Jag tycker att du ska läsa på det jag skrev då jag inte har skrivit att jag rekommendera att han kör på den oljan i 3år och 7månader "ska man hitta på så kan man ta i på en gång" Där i mot svarade jag till TS och berättade samtidigt min egna erfarenhet, men i TS fall så undra han vad han behövde göra innan provstart och varför slösa pengar på ny olja då han ändå måste byta packningar/ inte äns vet om den fungerar än. Och det var det som var min poäng. Jag skulle då aldrig rekommendera någon att köra på gammal olja i veckor/månader/år någonsin! mad Så läs det folk skriver istället för att hitta på vad du tror dem skrivit!!

Och länken passade inte så speciellt bra i det här fallet häller då den där texten är skriven om en bil som används inte om en bil som enbart står still. Som exempel hur får du "bränsleutspädning" när det inte kommer in en droppe i cylindrarna? ända sättet är om du försöker starta den eller har startar den! så den där texten har inget med en bil som står att göra. "Då jag numera kör väldigt lite" han nämner inte hur lite det är, kan mycket väl vara att han har kört 3000 mil om året, men kör nu bara 1000 mil om året! då ser han 1000mil som "lite" men som sagt den texten har inget med en bil som står att göra.

Om någon skulle ha gjort ett test där dem testar gammal olja vs ny olja med samma API klassning så skulle det vara kul att se skillnaden framförallt skulle det leda till en slutsats vilket inte den här diskussionen gör! framförallt har det gått för långt när folk börjar hitta på saker den andra skrivit fast den inte äns nämnt det, då är det ingen diskussion längre! då känns det mera som "se vem som kan ljuga ihop bäst historia" så varför äns ödsla tid på ingenting?

Finns det inget oljetryck så smörjer det inte....om det inte smörjer...då knackar det roll
Utryck dig klarare då wink

Då är vi helt på samma sida i boken, man kör helt enkelt inte en bil på gammal olja även om den ser bra ut.
Självklart gör man en provstart innan man servar och kostar på en massa pengar ev i onödan.

Ang oljetester, flertalet sådana finns gjorda och svaret som oljelab gett är:
Olja åldras så fort den hamnat i motorn. Även om motorn inte ens startas med den nya olja pga att det redan finns föroreningar kvar i motorn. Oljan bryts ned och förlorar sin viscositet.
Senast redigerat av Evildan (24 augusti 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 augusti 2012
#28
Nu vill jag lägga mig i. Tryck är inte samma sak som flöde. Du kan ha jättefint flöde utan något tryck och samtidigt galet högt tryck utan flöde. Personligen föredrar jag flöde framför tryck. Oavsett vad, har du startat bilen TS? Gammal olja duger att starta med men ny olja är bättre. Capish?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök