25 augusti 2012
Trådstartare
Har sökt hjälp på div mercedesforum men har inte blivit klokare så nu provar jag här.
Bilen har alltid startat lätt utan krångel i både plus och minusgrader. Nu har den stått i ungefär 2 månader pga jobb på annan ort, och batteriet som satt i den laddas ur på en dag så den har stått utan ström hela tiden.
När jag kom hem så skulle jag starta upp den och kablade då med en annan bil, fick väl köra på starten i 5 min innan den small igång och gick då perfekt.
Dagen efter inkasserade jag ett nytt batteri till den, fick fortfarande gnugga på starten ett tag men bara nån halv minut-minut innan den startade, och gick även denna gång jättebra. Körde den varm och stängde av och provade igen, helt död! Och har varit så sen dess.
Ingen gnista och soppapumpen går ej, båda dog samtidigt. Har väl misstankar om kabelstammen till tändningen då den ser lite muggig ut, men borde det inte lukta bränd elektronik då? Och bränslepumpen har väl inget med den att göra?
Varvräknaren hoppar och far när man drar på starten också, ibland stannar den på runt 7000varv och ibland hoppar den bara upp och ner.
Saker jag gjort:
Kollat och snurrat alla säkringar noga
Bytt OVP relä (överspänningsrelä)
Fått larmet bortmonterat
Försökt nollställa genom att ta ur kontakter ur tändmodul osv.
Bytt stiften
Kört soppapumpen med externt batteri och det funkade
Några ideer?
Senast redigerat av Odmark (25 augusti 2012)