3430
Sök

Mercedes 320TE -92 Startar ej!

63 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#1
Har sökt hjälp på div mercedesforum men har inte blivit klokare så nu provar jag här.

Bilen har alltid startat lätt utan krångel i både plus och minusgrader. Nu har den stått i ungefär 2 månader pga jobb på annan ort, och batteriet som satt i den laddas ur på en dag så den har stått utan ström hela tiden.

När jag kom hem så skulle jag starta upp den och kablade då med en annan bil, fick väl köra på starten i 5 min innan den small igång och gick då perfekt.

Dagen efter inkasserade jag ett nytt batteri till den, fick fortfarande gnugga på starten ett tag men bara nån halv minut-minut innan den startade, och gick även denna gång jättebra. Körde den varm och stängde av och provade igen, helt död! Och har varit så sen dess.

Ingen gnista och soppapumpen går ej, båda dog samtidigt. Har väl misstankar om kabelstammen till tändningen då den ser lite muggig ut, men borde det inte lukta bränd elektronik då? Och bränslepumpen har väl inget med den att göra?

Varvräknaren hoppar och far när man drar på starten också, ibland stannar den på runt 7000varv och ibland hoppar den bara upp och ner.

Saker jag gjort:

Kollat och snurrat alla säkringar noga

Bytt OVP relä (överspänningsrelä)

Fått larmet bortmonterat

Försökt nollställa genom att ta ur kontakter ur tändmodul osv.

Bytt stiften

Kört soppapumpen med externt batteri och det funkade



Några ideer?
Senast redigerat av Odmark (25 augusti 2012)


Avstängd
63 Inlägg
26 augusti 2012
#2
mät strömmen från batteriet och bort mot tändniningen och vidare mot ex bensinpumpen eller valfri komponent och se vart strömmen stannar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2012
#3
Du har kollat diverse tjocka jordkablar mellan motor, kaross, låda etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

63 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#4
Har ström till sopparelät men inget därefter, har dock inte mätt just nånting på tändningssidan, men ska göra det! Tycker det är så konstigt att både bränsle och tändningen dör samtidigt. Japp har gått över alla jordkablar, lossat slipat plåten och dragit ihop osv. Glömde skriva det.
Senast redigerat av Odmark (26 augusti 2012)


21 761 Inlägg
26 augusti 2012
#5
Mycket möjligt att bränsle och tändning har med varandra att göra, tex på Volvo 240/740 med bränsleinsprutning så drar inte pumprelät ifall det inte kommer tändimpulser från tändmodulen/tändboxen. I ditt fall kan det kanske vara uteblivna tändimpulser som gör att pumprelät inte drar, då får du börja med felsökning av tändningen. Ett förslag bara. smile

63 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Mycket möjligt att bränsle och tändning har med varandra att göra, tex på Volvo 240/740 med bränsleinsprutning så drar inte pumprelät ifall det inte kommer tändimpulser från tändmodulen/tändboxen. I ditt fall kan det kanske vara uteblivna tändimpulser som gör att pumprelät inte drar, då får du börja med felsökning av tändningen. Ett förslag bara. smile

Okej, är nog förmodligen kabelstammen då, är ju ett vanligt fel på dom så tongue Ska prova att byta den sen återkommer jag, tack för svaren!


63 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#7
kabelstammen bytt, ingen skillnad. Inga andra ideer? Tändboxen nästa tro?


Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
#8
Odmark skrev:
kabelstammen bytt, ingen skillnad. Inga andra ideer? Tändboxen nästa tro?

Tändboxen är en möjlig kandidat.

63 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#9
Ska  prova att byta vevaxelgivaren först, funkar inte det får jag ta tändboxen. Har blivit lite för dyrt för att ge upp nu tongue
Senast redigerat av Odmark (9 september 2012)



Sök