3319
Sök

4WD vs. 2WD

4 150 Inlägg
30 augusti 2012
#341
Nitromast skrev:
damn_fast skrev:
Nitromast skrev:
du fördelar drivkraften.. det är inte svårare än så.

...och resultatet av detta är jag kan utnyttja den friktion som 2WD inte kan.

Detta ger ökad framkomlighet, ökad prestanda på lösa underlag och ökad säkerhet då jag
får en möjlighet att förflytta bilen från en punk till en annan på kortare tid(exempelvis snabbare köra genom en hal korsning)

Jag har även drag på min bil så att hantera släp vintertid eller i båthamnen är också enklare.

Det ger dig iaf inte mer grepp.
Det är väl klart att framkomligheten ökar. Det känns ju som en självklarhet.
"ökad säkerhet då jag får en möjlighet att förflytta bilen från en punk till en annan på kortare tid"
och här vaggas vi in i den falska säkerheten, vad skulle hända om du kör i denna "snabbare" hastighet och en liten unge skulle springa ut?.. smack säger det bara.. Den 2wd skulle inte hinna upp i samma hastighet...
Så använda det som en säkerhetssak är inte korrekt.

jag håller med, risken att du blir påkörd i sidan lr liknande i korsningen minskar kanske men risken att du orsakar en olycka ökar.


215 Inlägg
30 augusti 2012
#342
Nitromast skrev:
och här vaggas vi in i den falska säkerheten, vad skulle hända om du kör i denna "snabbare" hastighet och en liten unge skulle springa ut?.. smack säger det bara.. Den 2wd skulle inte hinna upp i samma hastighet...
Så använda det som en säkerhetssak är inte korrekt.

Så, det är falskt att 4wd ger bilen en möjlighet att förflytta sig samma sträcka på kortare tid ?

För mig är det en säkerhetsfråga att själv bestämma vart bilen ska befinna sig vid ett visst ögonblick
och det är inte i en korsning full av bilar.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

215 Inlägg
30 augusti 2012
#343
Rquired skrev:
-En 2WD har alltid ett hjulpar som saknar belastning (drivning) och som därmed kan användas som referenspunkt för vad bilen befinner sig och har för sig
-En 2WD har i princip inte några tendenser av att röra sig i sidled på det vis en 4WD har, du kanske kommer ihåg detta argument eftersom jag nämnde att en 4WD beter sig som "en klick smör i en varm stekpanna"?

Låter som något att efterstäva i de snabba rallyklasserna.

Tydligen så har dom valt att köra 4WD när dom vill prestera!


Rquired skrev:
det gör att man lättare har koll på en 2WD bil uppförande och med rätt teknik kan kontrollera bilen med bättre precision än motsvarande 4WD.

Låter som att du har ett recept att vinna miljoner i prispengar med. Får vi se dig rensa ut lite i 4WD klassen nästa år med en 2WD bil ?

Om INTE så tror du inte riktigt på det du själv skriver.
Senast redigerat av damn_fast (30 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
#344
damn_fast skrev:
Nitromast skrev:
och här vaggas vi in i den falska säkerheten, vad skulle hända om du kör i denna "snabbare" hastighet och en liten unge skulle springa ut?.. smack säger det bara.. Den 2wd skulle inte hinna upp i samma hastighet...
Så använda det som en säkerhetssak är inte korrekt.

Så, det är falskt att 4wd ger bilen en möjlighet att förflytta sig samma sträcka på kortare tid ?

För mig är det en säkerhetsfråga att själv bestämma vart bilen ska befinna sig vid ett visst ögonblick
och det är inte i en korsning full av bilar.

ÅTERIGEN läser du inte vad jag skriver. Jag skriver fullt ut "FALSKA SÄKERHETEN".
Hur är det möjligt att misstolka detta som att jag säger att bilen inte tar sig fram snabbare?

Man kör inte ut i en korsning som det kommer bilar i, då är man dum och borde inte ha körkort från första början oavsett om man kör 2wd eller 4wd. Det är inte ett argument "för" säkerheten med 4wd då det ger negativa aspekter också.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
#345
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
-En 2WD har alltid ett hjulpar som saknar belastning (drivning) och som därmed kan användas som referenspunkt för vad bilen befinner sig och har för sig
-En 2WD har i princip inte några tendenser av att röra sig i sidled på det vis en 4WD har, du kanske kommer ihåg detta argument eftersom jag nämnde att en 4WD beter sig som "en klick smör i en varm stekpanna"?

Låter som något att efterstäva i de snabba rallyklasserna.

Tydligen så har dom valt att köra 4WD när dom vill prestera!

Men en rallybil vill ju röra sig i sidled i kurvor.... tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
#346
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
-En 2WD har alltid ett hjulpar som saknar belastning (drivning) och som därmed kan användas som referenspunkt för vad bilen befinner sig och har för sig
-En 2WD har i princip inte några tendenser av att röra sig i sidled på det vis en 4WD har, du kanske kommer ihåg detta argument eftersom jag nämnde att en 4WD beter sig som "en klick smör i en varm stekpanna"?

Låter som något att efterstäva i de snabba rallyklasserna.

Tydligen så har dom valt att köra 4WD när dom vill prestera!


Rquired skrev:
det gör att man lättare har koll på en 2WD bil uppförande och med rätt teknik kan kontrollera bilen med bättre precision än motsvarande 4WD.

Låter som att du har ett recept att vinna miljoner i prispengar med. Får vi se dig rensa ut lite i 4WD klassen nästa år med en 2WD bil ?

Om INTE så tror du inte riktigt på det du själv skriver.

Och uppenbarligen körs rally likväl med fram och bakhjulsdrift det har du själv hjälpt till att bevisa, varför kör man överhuvudtaget rally med 2WD om 4WD är bättre på allt? Om 4WD är bättre på allt, borde man satsat endast på detta?

Och åter igen vad har motorsporten rally överhuvudtaget med normal bilkörning av typen persontransport att göra?

Nej du är som sagt fri att tro precis vad du vill det har jag nämnt så många gånger nu.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

215 Inlägg
30 augusti 2012
#347
Rquired skrev:
Och uppenbarligen körs rally likväl med fram och bakhjulsdrift det har du själv hjälpt till att bevisa, varför kör man överhuvudtaget rally med 2WD om 4WD är bättre på allt? Om 4WD är bättre på allt, borde man satsat endast på detta?

Du får höra med några team själv.
Kan vara allt från att vissa bara vågar köra 2WD då dom inte är lika snabba eller att deras favoritbil bara finns i 2WD utförande.

Det kanske även är hårdare konkurrens i 4WD serierna.

Du kanske får samma svar från de mindre Cartserierna om du frågar dom varför dom inte kör F1 istället.

Rquired skrev:
Nej du är som sagt fri att tro precis vad du vill det har jag nämnt så många gånger nu.

Visst får vi alla tro vad vi vill. Dock så väljer jag att inte tro något alls utan enbart titta på verkligheten.
Senast redigerat av damn_fast (30 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

215 Inlägg
30 augusti 2012
#348
Nitromast skrev:
Man kör inte ut i en korsning som det kommer bilar i, då är man dum och borde inte ha körkort från första början oavsett om man kör 2wd eller 4wd. Det är inte ett argument "för" säkerheten med 4wd då det ger negativa aspekter också.

Jag hoppas verkligen inte att du kör i korsningar som det kommer bilar i.

Det är här som en 4WD ger en stor fördel och det är om du kör ut i korsningen och
den är halare än vad du trodde. Men 4WD har du du möjligheten att reda ut ditt lilla misstag att du inte kunde se
in i framtiden och då få veta hur hal korsningen faktiskt var.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
#349
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
Och uppenbarligen körs rally likväl med fram och bakhjulsdrift det har du själv hjälpt till att bevisa, varför kör man överhuvudtaget rally med 2WD om 4WD är bättre på allt? Om 4WD är bättre på allt, borde man satsat endast på detta?

Du får höra med några team själv.
Kan vara allt från att vissa bara vågar köra 2WD då dom inte är lika snabba eller att deras favoritbil bara finns i 2WD utförande.

Det kanske även är hårdare konkurrens i 4WD serierna.

Du kanske får samma svar från de mindre Cartserierna om du frågar dom varför dom inte kör F1 istället.

Eller så kanske de helt enkelt tycker bättre om 2WD? Bilvärlden består av många olika åsikter som spretar åt alla håll och kanter, varför skulle rally vara ett undantag?

Rally och motorsport är dock ett argument du har fört i diskussionen och inget jag finner relevant. Jag är inte intresserad av vilka svar dom ger, men vill du höra med dem var så god.

Du påstår att du tittar på verkligheten, jag detsamma. Som sagt vi kommer ingen vart.
Senast redigerat av Rquired (30 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#350
Så om jag har förstått Rquired samt Nitromast ordentligt.

Så länge alla världens bilar är utrustade med samma typ av däck så har de alla samma grepp?
Är det så ni menar?

Mercedes C 350 AMG

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
#351
SE skrev:
Så om jag har förstått Rquired samt Nitromast ordentligt.

Så länge alla världens bilar är utrustade med samma typ av däck så har de alla samma grepp?
Är det så ni menar?

Hahaha nej, självfallet inte. Det beror på mycket fler faktorer.
Men det har absolut inte en enda sak med drivningen att göra.

202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#352
Nitromast skrev:
SE skrev:
Så om jag har förstått Rquired samt Nitromast ordentligt.

Så länge alla världens bilar är utrustade med samma typ av däck så har de alla samma grepp?
Är det så ni menar?

Hahaha nej, självfallet inte. Det beror på mycket fler faktorer.
Men det har absolut inte en enda sak med drivningen att göra.

Men det har alltså delvis med drivningen att göra?

Mercedes C 350 AMG

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
#353
SE skrev:
Så om jag har förstått Rquired samt Nitromast ordentligt.

Så länge alla världens bilar är utrustade med samma typ av däck så har de alla samma grepp?
Är det så ni menar?

Nej det är inte rimligt eftersom alla världens bilar inte är likadana. Inte ens om du flyttar runt exakt samma par däck i en viss dimension på alla bilar i världen och testar greppet blir det likadant. Och då gör jag ett antagande i att detta par däck inte blir slitet under tiden, mitt exempel är alltså teoretiskt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

689 Inlägg
30 augusti 2012
#354
Jag har haft en 300hk bakhjulsdriven bil och en 300 hk framhjulsdriven och har en 300 hk 4 hjulsdriven nu.

och av egen erfarenhet så tycker jag att 4wd är det bästa, inga sladdar med bakhjulssläpp eller framhjulspinn med ryck i ratten när jag gasar på. Alltså framhjulen drar åt alla håll så man får hålla krampaktigt i ratten.

Plus att jag kan gasa mer i kurvorna utan att hjulen släpper och en enorm skillnad i framkomlighet vintertid.
Så jag håller på 4wd

202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#355
Rquired skrev:
SE skrev:
Så om jag har förstått Rquired samt Nitromast ordentligt.

Så länge alla världens bilar är utrustade med samma typ av däck så har de alla samma grepp?
Är det så ni menar?

Nej det är inte rimligt eftersom alla världens bilar inte är likadana. Inte ens om du flyttar runt exakt samma par däck i en viss dimension på alla bilar i världen och testar greppet blir det likadant. Och då gör jag ett antagande i att detta par däck inte blir slitet under tiden, mitt exempel är alltså teoretiskt.

Bra svar... Istället för att flumma iväg så kan du bara svara ja eller nej. Det var allt jag ville ha.

Men jag kan utläsa ur ditt svar att det enligt dig är fler faktorer som spelar in när det gäller just grepp.
Är det korrekt uppfattat?

Mercedes C 350 AMG

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
#356
SE skrev:
Rquired skrev:
SE skrev:
Så om jag har förstått Rquired samt Nitromast ordentligt.

Så länge alla världens bilar är utrustade med samma typ av däck så har de alla samma grepp?
Är det så ni menar?

Nej det är inte rimligt eftersom alla världens bilar inte är likadana. Inte ens om du flyttar runt exakt samma par däck i en viss dimension på alla bilar i världen och testar greppet blir det likadant. Och då gör jag ett antagande i att detta par däck inte blir slitet under tiden, mitt exempel är alltså teoretiskt.

Bra svar... Istället för att flumma iväg så kan du bara svara ja eller nej. Det var allt jag ville ha.

Men jag kan utläsa ur ditt svar att det enligt dig är fler faktorer som spelar in när det gäller just grepp.
Är det korrekt uppfattat?

Och hade jag bara skrivit "Nej" hade du klagat på det istället.

Ja fler faktorer påverkar, jag har varit inne på och förklarat detta tidigare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#357
Rquired skrev:
SE skrev:
Rquired skrev:
Nej det är inte rimligt eftersom alla världens bilar inte är likadana. Inte ens om du flyttar runt exakt samma par däck i en viss dimension på alla bilar i världen och testar greppet blir det likadant. Och då gör jag ett antagande i att detta par däck inte blir slitet under tiden, mitt exempel är alltså teoretiskt.

Bra svar... Istället för att flumma iväg så kan du bara svara ja eller nej. Det var allt jag ville ha.

Men jag kan utläsa ur ditt svar att det enligt dig är fler faktorer som spelar in när det gäller just grepp.
Är det korrekt uppfattat?

Och hade jag bara skrivit "Nej" hade du klagat på det istället.

Ja fler faktorer påverkar, jag har varit inne på och förklarat detta tidigare.

Ok tack.
Har antalet hästkrafter något med grepp att göra?
Senast redigerat av SE (30 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
#358
SE skrev:
Rquired skrev:
SE skrev:

Bra svar... Istället för att flumma iväg så kan du bara svara ja eller nej. Det var allt jag ville ha.

Men jag kan utläsa ur ditt svar att det enligt dig är fler faktorer som spelar in när det gäller just grepp.
Är det korrekt uppfattat?

Och hade jag bara skrivit "Nej" hade du klagat på det istället.

Ja fler faktorer påverkar, jag har varit inne på och förklarat detta tidigare.

Ok tack.
Har antalet hästkrafter något med grepp att göra?

Nej, inte mer än att högre effekt kan påverka din möjlighet att utnyttja greppet. Vill du förklara vart dina frågor är tänkta att resultera i?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

865 Inlägg
30 augusti 2012
#359
jag bor i lappland och aldrig fastnat med bilen aldrig kört i diket och äger ingen 4 hjulsdrivet skit... konstigt att jag lever ännu


202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#360
Rquired skrev:
SE skrev:
Rquired skrev:

Och hade jag bara skrivit "Nej" hade du klagat på det istället.

Ja fler faktorer påverkar, jag har varit inne på och förklarat detta tidigare.

Ok tack.
Har antalet hästkrafter något med grepp att göra?

Nej, inte mer än att högre effekt kan påverka din möjlighet att utnyttja greppet. Vill du förklara vart dina frågor är tänkta att resultera i?

Med andra ord, ju högre antal hästkrafter desto svårare att få ner dem i greppet?

Mercedes C 350 AMG


Sök