3126
Sök

4WD vs. 2WD

4 150 Inlägg
30 augusti 2012
#361
Jag bor på västkusten och jag fastnar fanemej hela tiden med min bil. Är det en liten uppförsbacke vid rödljus eller ngt så är det inte alltid jag kmr iväg..

Men vafan lite spänning och kämpigt får man väll ha det ibland:) Jag har dock ingen diff än på min bil och vinterdäcken tar ju slut första dagen så det har väll mkt med saken att göra.


4 150 Inlägg
30 augusti 2012
#362
SE skrev:
Rquired skrev:
SE skrev:

Ok tack.
Har antalet hästkrafter något med grepp att göra?

Nej, inte mer än att högre effekt kan påverka din möjlighet att utnyttja greppet. Vill du förklara vart dina frågor är tänkta att resultera i?

Med andra ord, ju högre antal hästkrafter desto svårare att få ner dem i greppet?

Svårare och svårare, det är svårare att använda alla 500 hk på en 500 hk bil än att använda alla 50 hk på en fiat punto. Men finns ju ingen anledning till att använda alla 500 hk om det inte finns grepp för det.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
#363
SE skrev:
Rquired skrev:
SE skrev:

Ok tack.
Har antalet hästkrafter något med grepp att göra?

Nej, inte mer än att högre effekt kan påverka din möjlighet att utnyttja greppet. Vill du förklara vart dina frågor är tänkta att resultera i?

Med andra ord, ju högre antal hästkrafter desto svårare att få ner dem i greppet?

Det beror på eftersom man dimensionerar till exempel däck efter effekt, VW Bubbla och Porsche 911 är inte identiska eller hur? Nu får jag tyvärr be dig att tala klarspråk, det här är ingen frågestund och på grund av tidigare erfarenheter ser jag som sagt inget konstruktivt i att du och jag har en diskussion (vilket jag misstänker att frågorna kommer leda till) eftersom vi inte klarar av det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
#364
SE skrev:
Rquired skrev:
SE skrev:

Ok tack.
Har antalet hästkrafter något med grepp att göra?

Nej, inte mer än att högre effekt kan påverka din möjlighet att utnyttja greppet. Vill du förklara vart dina frågor är tänkta att resultera i?

Med andra ord, ju högre antal hästkrafter desto svårare att få ner dem i greppet?

Nja, men ju snabbare drivning desto lättare att tappa greppet.

2 656 Inlägg
30 augusti 2012
#365
n_andersson skrev:
Jag har haft en 300hk bakhjulsdriven bil och en 300 hk framhjulsdriven och har en 300 hk 4 hjulsdriven nu.

och av egen erfarenhet så tycker jag att 4wd är det bästa, inga sladdar med bakhjulssläpp eller framhjulspinn med ryck i ratten när jag gasar på. Alltså framhjulen drar åt alla håll så man får hålla krampaktigt i ratten.

Plus att jag kan gasa mer i kurvorna utan att hjulen släpper och en enorm skillnad i framkomlighet vintertid.
Så jag håller på 4wd

fast jag hade ju en nästan 300 hk 540 som inte spann en meter medans min golf 4wd spinner ibland? make no sense big_smile samma däck på bilarna osv du haft?


202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#366
Nitromast skrev:
SE skrev:
Rquired skrev:

Nej, inte mer än att högre effekt kan påverka din möjlighet att utnyttja greppet. Vill du förklara vart dina frågor är tänkta att resultera i?

Med andra ord, ju högre antal hästkrafter desto svårare att få ner dem i greppet?

Nja, men ju snabbare drivning desto lättare att tappa greppet.

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

Mercedes C 350 AMG

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
#367
SE skrev:
Nitromast skrev:
SE skrev:

Med andra ord, ju högre antal hästkrafter desto svårare att få ner dem i greppet?

Nja, men ju snabbare drivning desto lättare att tappa greppet.

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

Nej inte nödvändigtvis. Har mycket med utväxling att göra, men ja i teorin är det svårare att "få ner" effekten i backen. Dock har ofta en bil med större motor även högre vikt och grövre däck.
Jag har svårt att se vart du vill komma med detta.

1 532 Inlägg
30 augusti 2012
#368
Dirtymike skrev:
Är nu på g till Linköping med min Excursion och kör på 4wd läget med full tank från OKQ8 i stockholms rondellen och kommer svänga in på OKQ8 i Skäggetorp och tanka fullt igen. På hem vägen stannar jag på macken igen och tankar men åker då på 2wd hem.

Bilen är en Ford Excursion med turbo diesel.
Priset när jag köpte den var 180000kr en motsvarande med enbart 2wd med samma motor kostade då 130000kr
Och dom 2 var likvärdiga i skicket + utrustning då dom stog på samma firma.
Så jag betalde typ för 4wd

Så hemma efter en dag på Ikea o lite skit inne i centrala Linköping.

Bilen drog 1,8L på vägen ner i 110km/h
Bilen drog 1,3L på vägen hem i 110km/h

Jag har den som firma truck då jag kanske behöver ta mig ut i skogen men på torrt och på halt väglag så åker jag på 2wd till 99%
Är det en onödig bil för mig att ha JA det äre men den sista % är den gången jag behöver ha 4wd eller så använder jag winchen i fronten som drar 6 ton.
Så enligt mig så behöver INTE en vanlig svensson ha en 4wd bil utan det räcker me en 2wd bil.


2 656 Inlägg
30 augusti 2012
#369
SE skrev:
Nitromast skrev:
SE skrev:

Med andra ord, ju högre antal hästkrafter desto svårare att få ner dem i greppet?

Nja, men ju snabbare drivning desto lättare att tappa greppet.

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma


1 532 Inlägg
30 augusti 2012
#370
ekelund88 skrev:
SE skrev:
Nitromast skrev:

Nja, men ju snabbare drivning desto lättare att tappa greppet.

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

r hellre brorsans Viper med 800hk än hans Skyline med 700hk för har ma ha dödslängtan i en bil som slingrar sig som en orm på vägen vid fullt gaspådrag från stilla stående så kan man åka Skyline då den drar åt alla håll.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
30 augusti 2012
#371
Dirtymike skrev:
r hellre brorsans Viper med 800hk än hans Skyline med 700hk för har ma ha dödslängtan i en bil som slingrar sig som en orm på vägen vid fullt gaspådrag från stilla stående så kan man åka Skyline då den drar åt alla håll.

Min Vr6 på 3:ans växel ålade sig nästan ner i diket om man inte höll stenhårt i ratten 4wd letar ju fäste konstant på alla 4-hjul så att det ormar sig är normalt än om lite vidrigt big_smile

Vill man ha bilen till racing kör man RWD ska man ta sig fram kör man AWD svårare än så är det väll inte?


2 656 Inlägg
30 augusti 2012
#372
Dirtymike skrev:
ekelund88 skrev:
SE skrev:

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

r hellre brorsans Viper med 800hk än hans Skyline med 700hk för har ma ha dödslängtan i en bil som slingrar sig som en orm på vägen vid fullt gaspådrag från stilla stående så kan man åka Skyline då den drar åt alla håll.

va sysslar man med om man har den bilparken? eller e du mytoman?wink men ja i de stora hela håller jag nog med dig


2 046 Inlägg
30 augusti 2012
#373
ekelund88 skrev:
SE skrev:
Nitromast skrev:

Nja, men ju snabbare drivning desto lättare att tappa greppet.

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

Du jämnför en fjäder med en Sten?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 656 Inlägg
30 augusti 2012
#374
kannebanne skrev:
ekelund88 skrev:
SE skrev:

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

Du jämnför en fjäder med en Sten?

va?? 4wd topp modell vw 95 540 toppmodell 98 ???


2 046 Inlägg
30 augusti 2012
#375
ekelund88 skrev:
kannebanne skrev:
ekelund88 skrev:

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

Du jämnför en fjäder med en Sten?

va?? 4wd topp modell vw 95 540 toppmodell 98 ???

Viktskillnad

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 046 Inlägg
30 augusti 2012
#376
Dirtymike skrev:
ekelund88 skrev:
SE skrev:

Och snabbare drivning får du ju genom högra antal hästkrafter? Eller hur?

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

r hellre brorsans Viper med 800hk än hans Skyline med 700hk för har ma ha dödslängtan i en bil som slingrar sig som en orm på vägen vid fullt gaspådrag från stilla stående så kan man åka Skyline då den drar åt alla håll.

Mannen myten legenden

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 656 Inlägg
30 augusti 2012
#377
kannebanne skrev:
ekelund88 skrev:
kannebanne skrev:

Du jämnför en fjäder med en Sten?

va?? 4wd topp modell vw 95 540 toppmodell 98 ???

Viktskillnad

och ? de va väl ändå drivningen de handlade om alla påstår att 4wd äger allt inte i dettafall? :p det jag vill komma fram till


370 Inlägg
30 augusti 2012
#378
ekelund88 skrev:
kannebanne skrev:
ekelund88 skrev:

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

Du jämnför en fjäder med en Sten?

va?? 4wd topp modell vw 95 540 toppmodell 98 ???

är syncro permanent 4wd?

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

2 763 Inlägg
30 augusti 2012
#379
Unleash skrev:
ekelund88 skrev:
kannebanne skrev:

Du jämnför en fjäder med en Sten?

va?? 4wd topp modell vw 95 540 toppmodell 98 ???

är syncro permanent 4wd?

Nej, det är samma på gamla Volvo AWD, de använder sig av visko-koppling.

Volvo - For Life

2 656 Inlägg
30 augusti 2012
#380
Unleash skrev:
ekelund88 skrev:
kannebanne skrev:

Du jämnför en fjäder med en Sten?

va?? 4wd topp modell vw 95 540 toppmodell 98 ???

är syncro permanent 4wd?

visco men det är inte många bilar i denna tråden som diskuterats som är permanent 4wd -.- så vad har det med saken att göra ? viscon går in när det släpper på drivande hjulen och flyttar då runt kraften



Sök