3492
Sök

Hur vet man när turbon är påväg å ge upp?

274 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#1
har en audi 1,8t som på ganska kort tid börjat bli slöare. de ända jag gjort med bilen är att jag gjort storservicen vid 24000 mil. om de är turbon som är påväg att ge upp så vill jag gärna byta innan den rasar för att inte riskera motorn. någon som rasat turbo eller som är allmänt kunnig som kan detta? tacksam för svar tongue


12 086 Inlägg
3 september 2012
#2
När en turbo börjar ge upp så börjar den ofta vissla och i många fall börjar den dra olja.
Om det är lätt åtkomligt kan du plocka bort insugsröret till turbon och känna på impellern, glappar den axiellt och mer än 0.3-0-4mm radiellt (svårt att mäta kanske) är den slut.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 september 2012
#3
Dra en felkodssökning på den

Om den bara blivit "pang poff slö" så låter det ju mer som om den är i limp-mode.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

274 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#4
it_mutt skrev:
Dra en felkodssökning på den

Om den bara blivit "pang poff slö" så låter det ju mer som om den är i limp-mode.

vad innebär limp-mode?


Avstängd
10 388 Inlägg
3 september 2012
#5
grundladd på turbon ex.vis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

274 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
grundladd på turbon ex.vis

ja de känns ju faktiskt lite så tongue


Avstängd
10 388 Inlägg
4 september 2012
#7
Ja då laddar den ju upp till 0.3 har jag för mig. Så ja; felkodssökning rekommenderas

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Servicetekniker
160 Inlägg
4 september 2012
#8
Germax skrev:
När en turbo börjar ge upp så börjar den ofta vissla och i många fall börjar den dra olja.
Om det är lätt åtkomligt kan du plocka bort insugsröret till turbon och känna på impellern, glappar den axiellt och mer än 0.3-0-4mm radiellt (svårt att mäta kanske) är den slut.

Och börjar den dra olja kommer du märka att den ryker mer och mer. Tillslut kommer det bli ett jättemoln bakom bilen och då har den rasat.

Har den gått i limp-home borde du märkt det. Först går den bra och i nästa sekund går den riktigt slött. Den blir inte slöare och slöare om du förstår vad jag menar.

Mvh Alexander

OG9-3 2.0T Sport Edition

274 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#9
AEracing skrev:
Germax skrev:
När en turbo börjar ge upp så börjar den ofta vissla och i många fall börjar den dra olja.
Om det är lätt åtkomligt kan du plocka bort insugsröret till turbon och känna på impellern, glappar den axiellt och mer än 0.3-0-4mm radiellt (svårt att mäta kanske) är den slut.

Och börjar den dra olja kommer du märka att den ryker mer och mer. Tillslut kommer det bli ett jättemoln bakom bilen och då har den rasat.

Har den gått i limp-home borde du märkt det. Först går den bra och i nästa sekund går den riktigt slött. Den blir inte slöare och slöare om du förstår vad jag menar.

Mvh Alexander

tycker detta verkar konstigt för det har inte tagit lång tid för den att bli seg men den har inte blivit deg på sekunden heller. den drar ingen olja och den ryker inte nämnvärt mycket. tycker den fortfarande går lite för bra för att vara i limpmode. är detta för att den är chippad?

det lär väl vara att lämna in den nånstans och få de uppkollat.



Sök