3543
Sök

KÖPRÅD! Polisbil vs vanlig XC70.

35 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#1
Hej !

Funderar på att köpa en xc70 fd polisbil och utrusta med polisinteriör, men det tråkiga är ju att dom är slutkörda snikiga och inredningen är nött som fan.. Men köra med ett tag sen sälja hela fadderullan.

Min andra tanke är att köpa en nyare xc70 med mera utrustning, men är inte så sugen att borra massa hål i den för att montera in polisutrustningen, för isåfall ska jag ha den kvar ett bra tag men vill ju inte gå en massa minus och vill inte förstöra en ny bil hjälp hur hade ni gjort


Forummoderator
26 351 Inlägg
7 september 2012
#2
Slutkörda skulle jag då inte säga att föredetta polisbilar är. Beror i och för sig på vilken bil man väljer också. Men man kan ju ha i åtanke att de är väldigt duktigt servade genom åren.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
7 september 2012
#3
Låter mest vettigt att satsa på en pensionerad polisbil där det som Mack säger servats duktigt och dessutom utan tanke på kostnader. Att förstöra en nyare/dyrare bil med en massa utrustning som nästa ägare förmodligen ändå inte vill ha med är nog inget bra alternativ..

"My drinkingteam has a racingproblem"

-->*Persson*<--
287 Inlägg
7 september 2012
#4
Köp inte fd polisbil! Risken för å få den sönderslagen är rätt stor, (talar av egen erfarenhet) tuffa fulla ungdomar som känner igen reg nr å ska va fräna å skära däck å repa å hållas... Min blev bara skit av...

"Drive It Like You Hate It"

Forummoderator
26 351 Inlägg
7 september 2012
#5
PerssonTheKung skrev:
Köp inte fd polisbil! Risken för å få den sönderslagen är rätt stor, (talar av egen erfarenhet) tuffa fulla ungdomar som känner igen reg nr å ska va fräna å skära däck å repa å hållas... Min blev bara skit av...

Vad fan bor du på för ställe där sånt händer?
Det ska väl var skitsamma vad man har för bil, så länge man gillar den själv?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 638 Inlägg
7 september 2012
#6
Nackdelen med gamla snuthäckar är ju att dessa har blivit rätt plågade genom åren. Tänk efter själv hur många gånger en snutbil drar ut på utryckning med kall motor o.s.v. Tror inte dom tar det lugnt tills motorn kommer upp i rätt arbetstemp när nån blir misshandlad nånstans eller liknande tongue


Forummoderator
26 351 Inlägg
7 september 2012
#7
Munkis skrev:
Nackdelen med gamla snuthäckar är ju att dessa har blivit rätt plågade genom åren. Tänk efter själv hur många gånger en snutbil drar ut på utryckning med kall motor o.s.v. Tror inte dom tar det lugnt tills motorn kommer upp i rätt arbetstemp när nån blir misshandlad nånstans eller liknande tongue

Det är nåt man får ta med i beräkningen när man köper en föredetta polisbil..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2012
#8
Ordentligt servad kan även en civil bil ha varit, däremot kan man nästan vara helt säker på att en civil XC70 inte körts lika hårt som en polisbil. Och framför allt inte på samma vis som en patrullbil, det är ingen bil utan ett verktyg för polisen och den används med ungefär samma hänsyn som en hantverkare tar till en hammare. Deras prioritet är att få fast buset, innebär det att hoppa över en hög trottoarkant eller följa buset av vägen hög fart (t.ex där asfalt övergår till illa skött grusväg) gör dom det och tar bilen skada löser dom det sedan.

För att inte tala om vilka plåtskador som kan uppstå, jag har alltid varit lite fascinerad över att visst bilfolk som ser ett dörruppslag som en allvarlig skada och omedelbart ser en mätarskruvad eller tidigare stulen bil som skrot också kan ta före detta polisbilar i försvar för att "de får service"?

Jag hade hellre köpt en välskött civil Volvo och försökt montera utrustningen utan att lämna märken än att köpa ett uttjänt arbetsverktyg för att vara hård. För det finns säkert liv kvar även i en före detta polisbil...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

325 Inlägg
7 september 2012
#9
Har haft massor av snuthäckar på jobb, och dom är verkligen häckar hur bra dom än har blitt servade. Skulle aldrig någonsin köpt en fd polisbil


Forummoderator
26 351 Inlägg
7 september 2012
#10
triplesixer skrev:
Har haft massor av snuthäckar på jobb, och dom är verkligen häckar hur bra dom än har blitt servade. Skulle aldrig någonsin köpt en fd polisbil

Definera gärna vad du menar med "häckar"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
7 september 2012
#11
Rquired har i min mening alldeles rätt.
Personligen skulle jag aldrig tänka tanken på att köpa en uttjänt polisbil. Dom resor den bilen kan ha gjort skulle skrämma de flesta..

"My drinkingteam has a racingproblem"

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
7 september 2012
#12
Mack skrev:
triplesixer skrev:
Har haft massor av snuthäckar på jobb, och dom är verkligen häckar hur bra dom än har blitt servade. Skulle aldrig någonsin köpt en fd polisbil

Definera gärna vad du menar med "häckar"?

Häckar=bilar smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

9 117 Inlägg
7 september 2012
#13
Jobbar i närheten av en lackverkstad där dom lackerar polisbilarna efter lagning av plåtskador. Det är ofta man ser en polisbil utanför och ibland så blir det en hel del med spackel på dom för att det är bråttom att få tillbaka dom. Visst att dom är välservade maskinellt, men som sagt dom plågas kalla, körs ibland i skogar på något som inte kan kallas väg, över refuger, cyckebanor mm. Inget bra liv för en bil....


Forummoderator
26 351 Inlägg
7 september 2012
#14
REG-SKYLTEN skrev:
Mack skrev:
triplesixer skrev:
Har haft massor av snuthäckar på jobb, och dom är verkligen häckar hur bra dom än har blitt servade. Skulle aldrig någonsin köpt en fd polisbil

Definera gärna vad du menar med "häckar"?

Häckar=bilar smile

Jo det vet jag, men häckar kan vara nog så underbara dom också beroende på vad för häckar det är..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
7 september 2012
#15
Mack skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Mack skrev:

Definera gärna vad du menar med "häckar"?

Häckar=bilar smile

Jo det vet jag, men häckar kan vara nog så underbara dom också beroende på vad för häckar det är..

Så sant, så sant!

"My drinkingteam has a racingproblem"

2 763 Inlägg
7 september 2012
#16
Visst, vissa polisbilar är redo för skroten men de finns faktiskt de som är i hyfsat skick och med lite mer utrustning än andra. Man ska komma ihåg att de är förstärkta på en hel del punkter för att klara av deras utrustning och för deras körstil, och de är även välservade och har något gått sönder, då har de bytt det på Volvoverkstad!

Så nej, allt är inte bara nackdelar!

Volvo - For Life

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
7 september 2012
#17
BOLIN_ skrev:
Visst, vissa polisbilar är redo för skroten men de finns faktiskt de som är i hyfsat skick och med lite mer utrustning än andra. Man ska komma ihåg att de är förstärkta på en hel del punkter för att klara av deras utrustning och för deras körstil, och de är även välservade och har något gått sönder, då har de bytt det på Volvoverkstad!

Så nej, allt är inte bara nackdelar!

+ 1

"My drinkingteam has a racingproblem"

-->*Persson*<--
287 Inlägg
8 september 2012
#18
Mack skrev:
PerssonTheKung skrev:
Köp inte fd polisbil! Risken för å få den sönderslagen är rätt stor, (talar av egen erfarenhet) tuffa fulla ungdomar som känner igen reg nr å ska va fräna å skära däck å repa å hållas... Min blev bara skit av...

Vad fan bor du på för ställe där sånt händer?
Det ska väl var skitsamma vad man har för bil, så länge man gillar den själv?

Örebro, och det är inte ovanligt att det händer... Tyvärr

"Drive It Like You Hate It"

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 september 2012
#19
PerssonTheKung skrev:
Mack skrev:
PerssonTheKung skrev:
Köp inte fd polisbil! Risken för å få den sönderslagen är rätt stor, (talar av egen erfarenhet) tuffa fulla ungdomar som känner igen reg nr å ska va fräna å skära däck å repa å hållas... Min blev bara skit av...

Vad fan bor du på för ställe där sånt händer?
Det ska väl var skitsamma vad man har för bil, så länge man gillar den själv?

Örebro, och det är inte ovanligt att det händer... Tyvärr

Låter som att du bor i Baghdad.
Inget illa menat men..man ska väl få göra som man vill med sin egen bil?
Ursprunget ska väl resten skita i.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 september 2012
#20
Munkis skrev:
Nackdelen med gamla snuthäckar är ju att dessa har blivit rätt plågade genom åren. Tänk efter själv hur många gånger en snutbil drar ut på utryckning med kall motor o.s.v. Tror inte dom tar det lugnt tills motorn kommer upp i rätt arbetstemp när nån blir misshandlad nånstans eller liknande tongue

haha hoppas du skojjar nu ... snuten är väl den myndighet som tar de lugnast under utryckning ! Så länge de inte gäller moppe jakt och liknande

men misshandel ... de är farligt så de får vänta!

Hade nog satsat på snutbilen i och med att de ofta är välskötta och väldokumenterade



Sök