Ordentligt servad kan även en civil bil ha varit, däremot kan man nästan vara helt säker på att en civil XC70 inte körts lika hårt som en polisbil. Och framför allt inte på samma vis som en patrullbil, det är ingen bil utan ett verktyg för polisen och den används med ungefär samma hänsyn som en hantverkare tar till en hammare. Deras prioritet är att få fast buset, innebär det att hoppa över en hög trottoarkant eller följa buset av vägen hög fart (t.ex där asfalt övergår till illa skött grusväg) gör dom det och tar bilen skada löser dom det sedan.
För att inte tala om vilka plåtskador som kan uppstå, jag har alltid varit lite fascinerad över att visst bilfolk som ser ett dörruppslag som en allvarlig skada och omedelbart ser en mätarskruvad eller tidigare stulen bil som skrot också kan ta före detta polisbilar i försvar för att "de får service"?
Jag hade hellre köpt en välskött civil Volvo och försökt montera utrustningen utan att lämna märken än att köpa ett uttjänt arbetsverktyg för att vara hård. För det finns säkert liv kvar även i en före detta polisbil...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.