3509
Sök

Volvo 744 går fett och har felkod 2.3.2

26 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Min Volvo går fett och har ständigt felkod 2.3.2 därefter lambda lampan som lyser. Kan påpeka att bilen drar ofantliga mängder bränsle (kommer 31 mil på en tank vilket ska vara 60 liter), får även sot på backluckan.

Har bytt följande saker:

Tre stycken olika lambda sond.
Två olika Luftmassemätare som fungerar.
Ny insugspackning.
Bytt till nya tänd stift.
Temp givare som sitter under insprutet.
Bytt bränsletrycksregulator.

Efter delarena har bytts har jag nollställt närmare 20 gånger med att rycka 1:ans säkring. Men bilen får ändå samma felkoder och lambda lampan börjar lysa efter 10 mil. Bilen går förvårdnads värt bra

Är det någon som kan hjälpa mig?

906 Inlägg
11 september 2012
#2
Eftersom ingen annan svarat så googla jag några minuter och fann detta på jagrullar.se , om de nu är till någon hjälp:

Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

=)

26 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#3
740F0rs:

Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen, Google och jag har sagt ifrån våran vänskap.

Glömde säga att jag har provat andra spridare med lika symptom.

Avgasrör är svetsat på sina ställen så nu är det helt tätt. Men läckande EVAP ventil lät roligt, vart sitter en sådan pryl? Hur kollar man bränsletryck?

Mvh

906 Inlägg
11 september 2012
#4
Hehe jag får fan lära mig att läsa igenom vad jag skickar, saxa det dock bara från jagrullar.se hemsidan:)
Aldrig själv hört talas om EVAP ventil på 740, så jag överlåter den tanken till någon annan smile

Google gav mig dock denna:)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=20351

Jag vet alltså inte felet själv, försöker bara hjälpa, krigar gärna med google då man lär sig mycket nytt påvägen:)

=)

26 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#5
740Fors:

Haha, okej smile blev ju en aning klokare men inte allt för mycket.. Alltså jag har ju bytt bränsletrycksregulator från en exakt lika bil och den går lika? Kan det vara pumpen som fått fnatt och matar på?

Allt detta googlande får mig ur balans

1 008 Inlägg
12 september 2012
#6
Årsmodell ??
Är det enbart 232 du får ?
Har du kollat på sondens signal så den verkligen är Ok?   skall pendla mellan 0,1-0,9v


6 738 Inlägg
12 september 2012
#7
har du bytt rätt tempgivare? finns 2 stycken under insprutet. Har du kollat luftfiltret? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
12 september 2012
#8
kan även vara fel på gas-spjälls givaren, den kanske e trasig o talar om för datan att du håller full gas o då sprutar den in mer bensin.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

26 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#9
240bns:

Det är 1990 ans modell med motorn b230f.

Nej den har jag inte kollat, tanken var att prov byta lambdasond istället för att mäta vilket inte funka.

Ska mäta när jag kommer hem smile

26 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#10
Henkix:

Jag bytte den temp givare som sitter under tredje insprutet?

Rätt eller fel? smile

Gas-spjällsgivaren, vart sitter en sådan. Sökt lite på google men inte funnit något, kan du förklara för mig?
Senast redigerat av Karby (13 september 2012)

6 738 Inlägg
13 september 2012
#11
Karby skrev:
Henkix:

Jag bytte den temp givare som sitter under tredje insprutet?

Rätt eller fel? smile

Gas-spjällsgivaren, vart sitter en sådan. Sökt lite på google men inte funnit något, kan du förklara för mig?

Då är de rätt tempgivare wink eb där spjälls-givaren sitter på sidan av gas-spjällshuset, om du rör på gasen inne i motorumet så kanske du hör ett klick, om du inte hittar givaren så är de la bara lyssna sej till för det är den givare som klickar när du rör gasen tongue Lite dålig på o förklara men hoppas du förstår smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

26 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#12
Henkix:

Okej ! smile

Jag tror jag vet var den sitter, men hur kan bilen gå så bra om den kanske har hängt upp sig?

Den går bra på tomgång, och inge gashopp eller liknande. Den går som en vanlig bil smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 september 2012
#13
Henkix skrev:
Karby skrev:
Henkix:

Jag bytte den temp givare som sitter under tredje insprutet?

Rätt eller fel? smile

Gas-spjällsgivaren, vart sitter en sådan. Sökt lite på google men inte funnit något, kan du förklara för mig?

Då är de rätt tempgivare wink eb där spjälls-givaren sitter på sidan av gas-spjällshuset, om du rör på gasen inne i motorumet så kanske du hör ett klick, om du inte hittar givaren så är de la bara lyssna sej till för det är den givare som klickar när du rör gasen tongue Lite dålig på o förklara men hoppas du förstår smile

Precis, och man hör " klicket " mycket bättre om motorn inte är igång. Ska räcka med att du vrider den ett par mm för att du ska höra klicket. hör du inget så är de knas med den. Hade likande problem med min gamle slö40, och polaren fixa de på direkten ( Volvo mekaniker )

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

26 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#14
Gasspjällsgivaren ska jag kolla på mer imorgon!

Har bytt kallstartventil utan någon förändring.

Tack för hjälpen!

6 738 Inlägg
16 september 2012
#15
återkom gärna med svar om hur det gick smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

26 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#16
Bytt gasspjällsgivare, men problemet kvarstår.

På onsdag åker bilen in på verkstad hos en gubbe med många års erfarenhet. Hoppas han hittar felet!

Har ni något förslag fram tills dess?

Mvh

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 september 2012
#17
Kollade igenom den gröna verkstadshandboken från volvo och där står de så här,

Kontrollera spjällkontaktens inställning

Öppna gasspjället lite och lyssna på kontakten. Ett klick ska höras ( tomgångskontakten bryter ) så fort spjället öppnas.

Justering
Lossa fästskruvarna ( insex 3 mm ).
Vrid kontakten medurs en bit.
Vrid kontakten moturs precis tills kontakten klickar. Dra åt färstskruvarna.
Kontrollera inställning.


Står inte så mycket om detta men testa de att justera in den igen, kanske inte är de problemet men är i samma klump och ställe.

Karby skrev:
Bytt gasspjällsgivare, men problemet kvarstår.

På onsdag åker bilen in på verkstad hos en gubbe med många års erfarenhet. Hoppas han hittar felet!

Har ni något förslag fram tills dess?

Mvh

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Pim_Pim
17 september 2012
#18
Provade du att byta lmm med samma nummer som din ?
Kanske en dum fråga men det är många som glömmer de.

26 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#19
Pim_Pim:

Japp det gjorde jag, ska prova en ny igen. Dem brukar vara lite lömska!

26 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#20
Nu är problemet löst!

Lambda kabeln var jordad genom en kabelbrand som har uppkommit i kabelhärvan. Så nu är nya kablar dragna och bilen går ruskigt billigt ( vad jag tycker iaf ).

Tack för hjälpen !

Bilen gick även igenom med fina värden smile


Sök