3439
Sök

Chippa Audi A6 2.0 TFSI 2009

117 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag har en A6 2.0 TFSI 2009 motorn och tänkt chippa den nu. Den har standard 178 hk 310 nm men tänkte chippa den hos V-tech 270 hk 436 nm. Vad borde jag tänka på? Är det för mycket hästar för den originala turbon? Behöver jag förstärka chassit eller nått liknande?

Eldknast
915 Inlägg
11 september 2012
#2
aneel skrev:
Hej, jag har en A6 2.0 TFSI 2009 motorn och tänkt chippa den nu. Den har standard 178 hk 310 nm men tänkte chippa den hos V-tech 270 hk 436 nm. Vad borde jag tänka på? Är det för mycket hästar för den originala turbon? Behöver jag förstärka chassit eller nått liknande?

Andra trimfirmor tar max ut 240hk ur samma kombo vilket bör få en att tänka till.

För att nå 270hk måste man normalt byta turbo och intercooler på en 2.0TFSI motor.

Men lämnar dom någon slags motorgaranti kan det ju vara värt att prova. Chassi och övriga bilen klarar effekten utmärkt.

Tiden är rolig när det går fort... :)

Avstängd
10 388 Inlägg
11 september 2012
#3
Skulle personligen ställa mig något tveksam till att få ut 100hk och 120nm mer med bara chip, men, ska väl inte säga att det är omöjligt för det (enligt vtech så är deras "Steg 2 (vilket är det du pratar om med de siffrorna) bara baserat på rts-enheten...därav min tveksamhet)
Senast redigerat av it_mutt (11 september 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 751 Inlägg
11 september 2012
#4
hade jag varit du så hade jag kört på BSR.

Who Djaa bless no man curse

117 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#5
Jag tänkte väl att det var lite drömsiffror.. Jag har hört mycket gott om Stertman och där får man mellan 245-55 hk och ca 400 nm med steg 1.

Eldknast
915 Inlägg
11 september 2012
#6
aneel skrev:
Jag tänkte väl att det var lite drömsiffror.. Jag har hört mycket gott om Stertman och där får man mellan 245-55 hk och ca 400 nm med steg 1.

Ja BSR eller Stertman hade jag själv valt.

Tiden är rolig när det går fort... :)

1 338 Inlägg
11 september 2012
#7
Jag har kört med Vtech sen bilen var ny och aldrig haft ett trimrelataterat fel.

Skillnaden är också att dem gör och kan anpassa programvaran efter hur du vill ha det och ev hårdvara du bytt.
Det positiva med att göra programvaran själv istället för köpa in progranmvaran från annan/utlandet mm..

Det är programvaran som skiljer sig mot 200 hästaren samma turbo och motor o så.
Sen med DP IC och Uppgraderad bränsle pump fram kommer du få stabilare effekt också.
Men går att plocka ur 270 i maxeffekt och endå driftssäkert. Ganska m¨ånga som kör med det steget. smile

Betalar du lite extra och befinner dig nära en Vtech ÅF eller Vtech själva kan dem mot en kostnad bänka bilen innan och även efter så du ser exakt vad det gör även på papper. smile

BSR gör sina egna programvaror men mest för den som vill chippa sen glömma för d finns steg att gå vidare sen om du byter hårdvara senare. Men funkar nog bra även om det inte ger lika mkt effekt. smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

grön aktivist
846 Inlägg
11 september 2012
#8
Hade ju skippat BSR då dom inte vet vad dom sysslar med.
Ett tag så tog dom ut 3 olika effekter för Seat Ibiza Cupra, Polo GTI och Skoda Fabia vRS...
Gissa vad? Exakt samma drivlina!
Det fixade dom till efter att jag sa det till dom iallafall...

Kollade en gång till och dom har däremot lite lustiga siffror på Golf med 1.4 TSI!
3 olika effektsiffror för vad som i grunden faktiskt är samma motor.
Däremot så tar dom bara ut 260 nm med den som är starkast av dom...
250 nm är standardeffekten i den motorn, vetifan vart dom fått 227 nm!
Skiljer däremot mellan årsmodeller, vetifan vad dom pysslar med där faktiskt!


103 Inlägg
11 september 2012
#9
V-tech har alltid deras turbotryck inom "ramen" dom går inte över effekten som turbon inte klarar av. Har snackat med en tekniker där uppe. Alla sidor som jag har läst om dem på så är det BARA positiva saker. Så jag hade valt v-tech vilken dag i veckan som helst.


117 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#10
Fast det här med cam followers de måste bytas ut hur som när det gäller chippade TFSI motorer eller?

103 Inlägg
11 september 2012
#11
aneel skrev:
Fast det här med cam followers de måste bytas ut hur som när det gäller chippade TFSI motorer eller?

Nja folk som trimmat kollar dom ca efter 3000 mil. De e ganska lugnt


117 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#12
Jaha okej, jag tror nog jag testar v-tech nu så måste ja testa stertman nån gång i framtiden smile

103 Inlägg
11 september 2012
#13
aneel skrev:
Jaha okej, jag tror nog jag testar v-tech nu så måste ja testa stertman nån gång i framtiden smile

Stertman suger. Sök på youtube vtech Skoda vs stertman Skoda tror jag. Stertman skodan är lättad och vtech skodan original i chassit liksom plus 2 personer i bilen. Och den dödar stertman skodan


1 338 Inlägg
11 september 2012
#14
Jag var den som filma i den videon du nämner  och jag väger 100  kg ca :-p

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

2 751 Inlägg
12 september 2012
#15
Confide skrev:
Hade ju skippat BSR då dom inte vet vad dom sysslar med.
Ett tag så tog dom ut 3 olika effekter för Seat Ibiza Cupra, Polo GTI och Skoda Fabia vRS...
Gissa vad? Exakt samma drivlina!
Det fixade dom till efter att jag sa det till dom iallafall...

Kollade en gång till och dom har däremot lite lustiga siffror på Golf med 1.4 TSI!
3 olika effektsiffror för vad som i grunden faktiskt är samma motor.
Däremot så tar dom bara ut 260 nm med den som är starkast av dom...
250 nm är standardeffekten i den motorn, vetifan vart dom fått 227 nm!
Skiljer däremot mellan årsmodeller, vetifan vad dom pysslar med där faktiskt!

Har väll o göra med ifall det är Automatare eller ej.
Vissa bilar kan man ju inte ösa på med nm bara för att de går, lådan måste hålla den med.

Who Djaa bless no man curse

grön aktivist
846 Inlägg
12 september 2012
#16
Har inget med DSG-lådan att göra, Ibiza/Polo/Fabia har den svagaste automatlådan och där skickar dom på 303 nm.


Eldknast
915 Inlägg
12 september 2012
#17
DSG med torrlameller tåler bara 250Nm. Det som stoppar de flesta mindre bilar i VAG koncernen.

Tiden är rolig när det går fort... :)

grön aktivist
846 Inlägg
12 september 2012
#18
firefreak skrev:
DSG med torrlameller tåler bara 250Nm. Det som stoppar de flesta mindre bilar i VAG koncernen.

DSG med torrlameller (DQ200) är specad till 250 Nm. Tål mer gör den däremot, finns flertalet bilar i England som rullar med 350+ nm.
Och det är den lådan som sitter i Fabia/Ibiza/Polo wink.



Sök