2984
Sök

Turboprojekt BMW, vilken motor att föredra?

115 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#1
Är sugen på att till början på nästa år dra igång ett turboprojekt på en BMW!
Har några frågor då jag är ganska ny på den biten men vill ge det ett försök och lära mig lite mer!

Först och främst har jag funderat fram och tillbaka på vilken BMW jag vill ha...
De modeller som är intressanta är E36 eller E34... Därefter återstår nästa fråga:
Vilken motor är bäst att bygga på?
325:an
328:an
535:an
530:n

Det jag undrar över de olika motorerna är:

Lättast att få tag i delar till? (Turbo kit med andra ord)
Mest driftsäker utan att behöva uppgradera stakar och kolvar? (alltså köra motorn "original")
Vilken effekt kan man plocka för att fortfarande ha den hyfsat driftsäker)

Alla förslag och ideer är verkligen välkomna så som utseendemässigt, men framför allt motormässigt här nu!!

1 534 Inlägg
11 september 2012
#2
m20 b20/b25
sitter i bmw e34 520/525i upp till 1990

m50 b20/b25 utan vanos (variabla kamtider)
kom 1991 tror jag, sitter i bmw e34 tidiga e36or?

m50 b20/b25 med vanos
kom efter 1991 sitter i bmw e34 520/525i och bmw e36 320/325i

m50b28
grund och botten samma motor som ovanstående, jag tror insuget skiljer?
sitter i bmw e36 328

m30b30 / m30b35
sitter i bmw e34 530/535

Det finns väl delar i drivor till alla dessa motorer + mycket av grejorna som passar rakt över, t. ex vevaxlarna passar rakt över ifrån m20,m21,m50,m51,s50 ifall man vill stroka motorerna.


Men många föredrar väl m50b25 utan vanos och turbokonvertera. Jag har hört att det är rätt krångligt och få det och lira ihop med vanosen.
Läs mer på www.pure-pf.com och www.autopower, två väldigt bra forum som tar upp allt om bmw.


.......
2 655 Inlägg
11 september 2012
#3
vid mycket effekt så ska man passa sej för m50b28 då de är alublock och kängorna håller inte i blocket. kommer jag bygga turbo på nån bmw framöver så blir de helt klart en 535:) låter ju så sjukt aggressiv med mycket litervolym stor turbo och nästan raka rör big_smile och skadar ju inte att de blir en hel del vrid i en 3,5L:)

115 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#4
Iam2fast4U skrev:
m20 b20/b25
sitter i bmw e34 520/525i upp till 1990

m50 b20/b25 utan vanos (variabla kamtider)
kom 1991 tror jag, sitter i bmw e34 tidiga e36or?

m50 b20/b25 med vanos
kom efter 1991 sitter i bmw e34 520/525i och bmw e36 320/325i

m50b28
grund och botten samma motor som ovanstående, jag tror insuget skiljer?
sitter i bmw e36 328

m30b30 / m30b35
sitter i bmw e34 530/535

Det finns väl delar i drivor till alla dessa motorer + mycket av grejorna som passar rakt över, t. ex vevaxlarna passar rakt över ifrån m20,m21,m50,m51,s50 ifall man vill stroka motorerna.

Men många föredrar väl m50b25 utan vanos och turbokonvertera. Jag har hört att det är rätt krångligt och få det och lira ihop med vanosen.
Läs mer på www.pure-pf.com och www.autopower, två väldigt bra forum som tar upp allt om bmw.

Jag har ju sett att många kör med M50B25 / M30B35, så kanske ska satsa på någon utav dessa två då det är lättast att få hjälp vid eventuella problem? Lutar nog dock mot det förstnämnda!

Jag vill helst slippa att öppna motorn, dels reder jag nog inte ut det och så har jag begränsat med plats så kan inte ha den stå för länge! Så byte av kolvar osv blir det nog inte tal om i första svängen här!
Så hur mycket kan man plocka ur en m50b25 innan detta blir aktuellt?

Samt hur mycket står växellåda och bakaxel pall för? Vad rekommenderas att uppgradera till? Slipper helst detta med då det blir lite väl dyrt, men måste man så måste man ! tongue

115 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#5
beemern skrev:
vid mycket effekt så ska man passa sej för m50b28 då de är alublock och kängorna håller inte i blocket. kommer jag bygga turbo på nån bmw framöver så blir de helt klart en 535:) låter ju så sjukt aggressiv med mycket litervolym stor turbo och nästan raka rör big_smile och skadar ju inte att de blir en hel del vrid i en 3,5L:)

Ja då håller jag mig borta från 2,8L, blir nog i så fall att satsa på en m50b25 för min det! Känns som en bra början! vem vet, kanske blir en 3,5L efter det wink

92 Inlägg
14 september 2012
#6
Det finns ingen M50B28 utan det är M52B28 ni tänker på. Den har aluminiumblock och lämpar sig inte för överladdning på samma sätt som en M50. Dock går det att flytta över veven från en M52B28 till en M50B25 då borrningen är desamma. Detta är anledningen till att ni antagligen sett byggen på motorer som folk anger som M50B28.

I övrigt är ju större motorvolym den billigaste effekthöjaren så jag hade antaligen utgått från en M30B35 eller tagit en M50B25 (ev. med 2.8-vev) då det är en såpass vanlig motor att överladda att de finns mängder av info och hjälp att få.

Mvh Patrik


31 Inlägg
14 september 2012
#7
Ta m50'n från m3 med separata spjäll jensa wink

http://teamgtdr.se - GASAR TILLS DET RASAR

63 Inlägg
14 september 2012
#8
M50B25 med e85 skulle jag säga blir bäst om du inte vill öppna motorn smile


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
14 september 2012
#9
Jag skulle köra E36 med M30B35!
Många stessar sina E28 535 så dem nästan flyger o E36 är lättare än E34!
S383.5, 3.6, 3.8 (m5) eller S50/52 3.0/3.2 med en snurra gör sig ännu bättre men kostar bättre med!

Det ultimata vore S62 (m5 e39) med kompressor men det är lite andra bullar...


593 Inlägg
14 september 2012
#10
Köpte själv min M3a för att bygga turbo, men så blev de flytt till storstan och lite annat och nu har jag inget garage att vara i ens..
Min bil kanske kan vara intressant för dig?

S50B32 är ju som sagt jäkligt go att överladda smile

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
14 september 2012
#11
jag personligen skulle försöka få tag i en fin e36 328. går riktigt bra med turbokit då det redan är en stor och fin motorn original.

vill du vara lite mer extrem så får du tag i en m3-motor löst. m3 och 328 har samma växellåda så den passar förhoppningsvis rakt i. turbokit kan du bygga själv smile kommer gå riktigt bra vilketsom wink

Stil>Funktion

92 Inlägg
15 september 2012
#12
Är stor skillnad på hållbarheten på en 328 (M52B28) med alublock och en S50B30/S50B32 (M3 e36) som är byggd på gjutjärnsblocket från M50.

M50/S50 > M52 vid överladdning.

Sant att ZF-lådan från 328 och M3 3.0 är lämplig vid budgetbyggen då den är relativt lätt att få tag i till ett bra pris.


115 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#13
Bil har införskaffats och det blev en E36:a, 325i -94 ! Den är dock väldigt fin och skall ta mig en funderare innan jag smackar in en turbo i den. Men om vi nu vet vad vi har att utgå ifrån, vad är smartast att satsa på? Driftsäkert, utan att behöva byta motor eller öppna den....?

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
21 september 2012
#14
den ska nog kunna palla 350 med orörd botten iallafall. du kanske ska kolla igenom den ordentligt så du inte behöver massa onödiga bakslag.


blir det projekt på garaget? kommer följa det LÄTT då jag vill göra samma sak i framtiden wink

Stil>Funktion

115 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#15
P-K skrev:
den ska nog kunna palla 350 med orörd botten iallafall. du kanske ska kolla igenom den ordentligt så du inte behöver massa onödiga bakslag.


blir det projekt på garaget? kommer följa det LÄTT då jag vill göra samma sak i framtiden wink

Den har endast gått drygt 20 000 mil så hade hoppats på att den är fräsch i motorn! Tror jag chansar på det i så fall... Om det blir bygge så kommer det till våren, och då blir det en projekttråd...

Dock så är det en automat, bra eller dåligt?

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
21 september 2012
#16
Automat? det är ju för fan inget att bygga turbo på sad

vet inte hur det kommer gå om jag ska vara ärlig, men skulle definitivt inte satsa på att köra automat. förstör ju halva det roliga?

Stil>Funktion

115 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#17
P-K skrev:
Automat? det är ju för fan inget att bygga turbo på sad

vet inte hur det kommer gå om jag ska vara ärlig, men skulle definitivt inte satsa på att köra automat. förstör ju halva det roliga?

Det kan jag hålla med om, då kanske det blir att byta bil helt och hållet i stället, men tänkte mest hur den håller?

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
21 september 2012
#18
håller och håller har jag ingen aning om. du kan ju alltid leta efter en begagnad 328 att ta låda ifrån. är ju m3 i dom smile

vet dock ej om det finns m3 automat men om det finns så skulle ju det va säkraste alternativet om man vill att det ska hålla. blir ju skönare utväxling då med smile

Stil>Funktion

115 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#19
P-K skrev:
håller och håller har jag ingen aning om. du kan ju alltid leta efter en begagnad 328 att ta låda ifrån. är ju m3 i dom smile

vet dock ej om det finns m3 automat men om det finns så skulle ju det va säkraste alternativet om man vill att det ska hålla. blir ju skönare utväxling då med smile

Sant sant! I alla fall så ligger själva turboprojektet på is över vintern, hehe...
Men tack för alla bra tips och åsikter!


Sök