12 september 2012
Trådstartare
Tjena!
Jag har stött på ett problem. Min bil har börjat ge ifrån sig ett konstigt knäppande ljud. Det låter som ljudet kommer från högra framvagnen. Se nedan för mer information;
• Bilmodell: Honda Civic Type-R, 2.0 i-VTEC
• Årsmodell: 2007
• Miltal: 3300
• Modifikationer på bilen: Inga modifikationer bortsett från nytt grillnät fram.
• Hur yttrar sig felet?: Vid acceleration knäpper det till en gång. Nästa gång det knäpper till är vid inbromsning. Det knäpper alltså varannan gång. Accelererar/bromsar jag mycket försiktigt knäpper det inte.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?: Felet verkar vara permanent om jag inte är väldigt försiktig på gas eller broms.
• Vilken felsökning har redan gjorts?: Stabilisator stagen fram är kontrollerade. Centrumbulten till driv-axeln HF har blivit ordentligt åtdragen.
Honda har haft den inne för felsökning och tror att det är dämparen eller dämparlagringen som det är problem med... Känns dock inte som att det låter därifrån utan mer underifrån bilen.
Någon som möjligtvis har några förslag eller tips så är jag tacksam för dem! Något annat som slår mig att det kanske skulle kunna vara är bromsbeläggen?
// Mackan