2830
Sök

Är mitt batteri bra?

110 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Hej! Köpte mig en bil i Juni nu i somras och tänkte höra lite angående mitt bilbatteri som sitter i då jag vill förbereda mig inför Vintern.

Batteriet är ett: Tudor Technica TB712 71ah 670A med Charge Control.

Vet någon om dessa batterier är bra? Det funkar fint för mig nu vet dock inte hur gammalt det är! Men uppskattar om ni kan säga bara sådär bra eller dåligt batteri?

MVH
Senast redigerat av Snitz (12 september 2012)

carzy
461 Inlägg
12 september 2012
Bra batteri när de är nytt, nu är det ju ingen som vet skicket på det, kolla på det "ögat" som sitter så ser du, är det grönt så är batteriet i bra skick.

I övrigt är det anpassat för nordiskt klimat.
Senast redigerat av Mobeerg (12 september 2012)

Team BSG

21 761 Inlägg
12 september 2012
Den batterimodellen (dvs Technica) tillhör "medelbra" kan man säga. Enligt produktinfo hos Tudor funkar Technica till bilar som har viss elektrisk utrustning, vilket i princip innebär att bilen inte bör vara fullutrustad med diverse elprylar som gör att generatorn kanske stundtals inte orkar ge perfekt laddning.

Om batteriet i övrigt är i bra skick så bör det inte vara några bekymmer, men skriv gärna vilken bil det gäller. smile

Angående "tittögat" så ska man inte lita blint på vad det visar, men om det visar grönt så borde batteriet åtminstone normalt sett vara i bra laddat skick. Tittögat är egentligen en förenklad syraviktsmätare och visar bara hur just den cellen är, vilket gör att om en annan cell är dålig så syns det kanske inte på ögat.
Senast redigerat av Drönirettab (12 september 2012)

JFfoto
12 september 2012
Spelar det egentligen någon roll? inte för att vara sån men, är det inte bara att låta den sitta i och se i vår sen om den startar? eller vadå, hade du köpt ett nytt batteri nu, stoppat i och låtit suttit i tills våren? känns dumt.. smile sen om den inte vill starta så ladda batteriet.

Eller så sätter du batteriet på underhållsladdning över vintern smile

Designer.
1 260 Inlägg
12 september 2012
Kalltkaffe skrev:
Spelar det egentligen någon roll? inte för att vara sån men, är det inte bara att låta den sitta i och se i vår sen om den startar? eller vadå, hade du köpt ett nytt batteri nu, stoppat i och låtit suttit i tills våren? känns dumt.. smile sen om den inte vill starta så ladda batteriet.

Hans bil kanske går att köra på vintern.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

JFfoto
12 september 2012
MIKK0 skrev:
Kalltkaffe skrev:

Hans bil kanske går att köra på vintern.

oj, läste lite för snabbt wink tyckte det stod att han skulle ställa undan den inför vintern, nåja, my bad. smile

110 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Tack för snabba svar smile

Ja bilen är en BMW 325 -93 med vanlig utrustning som taklucka, färddata med check-control, elhissar osv. Har inte bestämt om jag ska ska köra den på vintern än, men kommer nog som ni sa underhålls ladda batteriet iallafall. Har någon billig jula laddare nu men ska införskaffa mig en Ctek sen får de bli!

Men jag tror jag har fått svar på min fråga.. att just det batteriet medelbra.
Senast redigerat av Snitz (12 september 2012)

Sök