3534
Sök

Volvo 940 turbo max laddtryck ?

29 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Tjenna
vilket max ladd vågar man ha på en orginal 940 turbo med bättre soppa pump och ställbar bränsleregulator ?
mvh Johan


449 Inlägg
16 september 2012
#2
vad för chipp???

Full Fart Spar Tid!!!

29 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#3
Bsr trim bränsle chip och viking tänd chip. Glömde att säga att jag tänkte sätta större spridare på den också


767 Inlägg
16 september 2012
#4
beror ju helt på vad du sätter i för spridare..
Men motorn håller väl för runt 1,5bar.
men turbon är så liten så ingen ide att ladda över 1,2 pga värme utveckling.
Viktigast är att den inte får för lite soppa.


29 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#5
okej tack. Men för att köra på 1,2bar måste man väll ha annan regulator, pump och spridare för orginal klarar väll inte att ge nog med soppa för de ?


449 Inlägg
16 september 2012
#6
jag tror de går att ladda 1,2 med bara chippad boxar,, det har jag gjort på många av mina gamla bilar utan problem

Full Fart Spar Tid!!!

767 Inlägg
16 september 2012
#7
jossi74 skrev:
okej tack. Men för att köra på 1,2bar måste man väll ha annan regulator, pump och spridare för orginal klarar väll inte att ge nog med soppa för de ?

du skulle ju byta det?


29 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#8
okej men äre nån effekt vinst om jag skulle sätta spridare och de så den får mer soppa ?


29 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#9
Jiimpa skrev:
jossi74 skrev:
okej tack. Men för att köra på 1,2bar måste man väll ha annan regulator, pump och spridare för orginal klarar väll inte att ge nog med soppa för de ?

du skulle ju byta det?

nä inte om de inte är nå destå större effekt vinst med mer soppa


2 266 Inlägg
16 september 2012
#10
Så länge du har bränsle så kan man ladda, hade min ställd på 1,7-1,8 åkte så i tre vintrar med oöppnad motor.
Viking chip, malpassi btr ställd på 3,5 bar bränsle tryck på tomgång och mellan 5-6 bar på lite gas ingen katalysator och tänd chips och 50/50 e85/98.
Åkte jämt med saab 9000 denna bil http://www.garaget.org/?car=64169 från 60km/h till 200km/h

svetsdiff !!!

449 Inlägg
16 september 2012
#11
den svarar säkert bättre på gas men den drar ju mer bränsle ochså.. byt avgas system till tre tum istället

Full Fart Spar Tid!!!

767 Inlägg
16 september 2012
#12
jossi74 skrev:
okej men äre nån effekt vinst om jag skulle sätta spridare och de så den får mer soppa ?

Liten effektskillnad blir det kanske men jag tycker inte det är någon ide att byta ut dom grejerna så länge orginal snigeln sitter i..

Pumpen orkar hålla trycket och regulatorn behöver inte bytas så länge du sätter i spridare som flödar tillräckligt vid 3bar.


767 Inlägg
16 september 2012
#13
PMPerformance skrev:
Så länge du har bränsle så kan man ladda, hade min ställd på 1,7-1,8 åkte så i tre vintrar med oöppnad motor.
Viking chip, malpassi btr ställd på 3,5 bar bränsle tryck på tomgång och mellan 5-6 bar på lite gas ingen katalysator och tänd chips och 50/50 e85/98.
Åkte jämt med saab 9000 denna bil http://www.garaget.org/?car=64169 från 60km/h till 200km/h

Hade du orginal 13c turbon då ? har aldrig lyckats fått den ladda så högt ens med ryckt slang till wastegaten.


2 266 Inlägg
16 september 2012
#14
Jiimpa skrev:
PMPerformance skrev:
Så länge du har bränsle så kan man ladda, hade min ställd på 1,7-1,8 åkte så i tre vintrar med oöppnad motor.
Viking chip, malpassi btr ställd på 3,5 bar bränsle tryck på tomgång och mellan 5-6 bar på lite gas ingen katalysator och tänd chips och 50/50 e85/98.
Åkte jämt med saab 9000 denna bil http://www.garaget.org/?car=64169 från 60km/h till 200km/h

Hade du orginal 13c turbon då ? har aldrig lyckats fått den ladda så högt ens med ryckt slang till wastegaten.

Japp men den såg ut så här efter ett tag.https://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-644637.jpg
https://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-644635.jpg
Dock lever turbon än som besiktnings turbo hos en kompis.

svetsdiff !!!

767 Inlägg
16 september 2012
#15
PMPerformance skrev:
Jiimpa skrev:
PMPerformance skrev:
Så länge du har bränsle så kan man ladda, hade min ställd på 1,7-1,8 åkte så i tre vintrar med oöppnad motor.
Viking chip, malpassi btr ställd på 3,5 bar bränsle tryck på tomgång och mellan 5-6 bar på lite gas ingen katalysator och tänd chips och 50/50 e85/98.
Åkte jämt med saab 9000 denna bil http://www.garaget.org/?car=64169 från 60km/h till 200km/h

Hade du orginal 13c turbon då ? har aldrig lyckats fått den ladda så högt ens med ryckt slang till wastegaten.

Japp men den såg ut så här efter ett tag.http://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-644637.jpg
http://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-644635.jpg
Dock lever turbon än som besiktnings turbo hos en kompis.

Härligt röd den ska ha varit emellanåt :p


29 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#16
Tror ni de funkar om man sätter gröna r spridare, annan soppa pump, bränsle regultor att köra med ryckt wg slang ibland ska ju inte kö så hela tiden? va kan man då ligga på i hk ?


2 266 Inlägg
16 september 2012
#17
Jiimpa skrev:
PMPerformance skrev:
Jiimpa skrev:

Hade du orginal 13c turbon då ? har aldrig lyckats fått den ladda så högt ens med ryckt slang till wastegaten.

Japp men den såg ut så här efter ett tag.http://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-644637.jpg
http://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-644635.jpg
Dock lever turbon än som besiktnings turbo hos en kompis.

Härligt röd den ska ha varit emellanåt :p

Ljust röd var den även kallat motorrumsbelysning
https://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-688893.jpg
haha kanske inte den mest effektiva trimningen, ville mest testa hur mycket en b230ft med oljekylda kolvar klarar, och jag hitta inte gränsen innan jag sålde den om man inte räkna med att kolvringarna var slut och vevhusvent var ap hög. Soppa drog den med, men man körde bara ett läge på gasen oftast

svetsdiff !!!

449 Inlägg
16 september 2012
#18
du måste byta till en 3 tums lmm ochså.. sen är det värdelöst att köra med ryckt slang för när laddtrycket kommer hinner inte tändningen backa så de finns risk för spikningar på lägre varv med hög belastning,, byt wastegateklocka och ladda stabilt istället

Full Fart Spar Tid!!!

29 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#19
så de funkar inte om jag bara kör ibland och korta sträckor så ? tänkte bara om de skulle funka om man rycker den för att tävla med andra


449 Inlägg
16 september 2012
#20
funkar och funkar??? de klart de blir ju högt laddtryck men inte stabilt och nått att rekomendera sitter ju en fjäder inne i wastegaten och den kommer ju styra laddtrycket,, är mycke bättre du köper en bättre wastegate och sätter dit med ett stabilt tryck

Full Fart Spar Tid!!!


Sök