hej.
har renoverat en ca18det och skulle dra igång den då rykte det som fan och konstaterade att de kom olja från utloppet på 2:ans cylinder ut i grenröret.
lyfte ur motorn och skruvade ner den, felsökte som en galning men hittade inte felet.
chansade på att det var toppen som va spräckt nånstans så passade på att skaffa en billig. lämnade in den på provtryck, planing och så bytte jag ventiltätningar slipade in ventiler och smackade ihop maskin.
i med den och provstarta. fortfarande samma problem... just på 2:ans cylinder...
går ut ur garaget knyter en snara i ett närliggande träd och ser livet passera i revy innan jag tänker, ETT försök till!
ur med maskinen skruva ner HELA motorn som just i detta nu står på stativ. har granskat blocket med lampa och tryckluft.
Det första är att när jag tar bort ramöverfallen och tittar ner i hålet där ramöverfallsbulten går ner på samma sida som oljefiltret sitter. blåser med tryckluft i hålet som man skruvar oljefiltret på så bubblar det i ramöverfallsbulthålet (nationalencyklopedin) men kanske går en oljekanal där?
sedan upptäcker jag att en baffelplåt som satt där inte sitter där ((motorrenoverarn tog tydligen bort den utan att jag ens visste att den satt där)) den sitter alltså där oljan från toppen kommer.
bifogar en bild på baffel plåten. EJ från min motor
alltså plåten som sitter vid oljesprutaren på just 2:ans cylle som jag har problems med..
komigen nu alla 200 experter hjälp mej ur detta så jag inte går ut till repet igen! och snälla dumförklara mej inte!
mvh//Johan