3483
Sök

Hjälp! "trimma" golf mk3

376 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Skulle behöva hjälp och tips på hur jag kan få lite bättre drag i min Golf 1.8 mk3 -97.
De jag funderar på är att byta topp till gti men ger de effekt och hur mycket behöver göras?
Annars en gti motor och då undrar ja hur mycket av elen som måste bytas?
Förslag är välkomna!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 september 2012
#2
Att ta en hel motor är garanterat lättare men att ta en hel GTI är nog det mest besiktningsvänliga.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 september 2012
#3
flytta över gti-motor tillsammans med elsystem.


376 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#4
Alex-s skrev:
flytta över gti-motor tillsammans med elsystem.

Är elen ett helvete på golfarna eller hur simpelt är de? om vi säger skala 1-10 smile
De är så att ja vill inte byta bil min golf är i riktigt bra skick då den bara gått 11.000..

376 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#5
Hur turbo vänliga är den vanliga 1.8l motorn? hade väl inte tänkt nå värre ist utan mellan 0,3-0,5 bar smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
21 september 2012
#6
hur mycket pengar vill du lägga ?


376 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#7
CHEEVA skrev:
hur mycket pengar vill du lägga ?

Snackar inte om några 30.000 direkt men kan väl lägga en hyfsad slant iaf smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 september 2012
#8
Kolla om schrick har någon rolig kam. Planar du toppen lite så blir det nog ett par kusar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

376 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#9
caromania skrev:
Kolla om schrick har någon rolig kam. Planar du toppen lite så blir det nog ett par kusar.

Låter som bra tips smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 september 2012
#10
robba91 skrev:
CHEEVA skrev:
hur mycket pengar vill du lägga ?

Snackar inte om några 30.000 direkt men kan väl lägga en hyfsad slant iaf smile

okej då kan du nog glömma turbo bygge, då de väldigt lätt springer iväg i pengar

bästa du kan göra tror jag är att hitta någon lämplig maskin att hinka i, vet om att tex seat har en 2,0 16v motor i sin ibiza cupra... denna passar nog mer eller mindre bolt on

eller så bygger du på ett 2e block och fyra mc förgasare. Vad är du ute efter för effekt ? Vad kan du tänka dig offra ? en högvarvig sugmotor är jävligt rolig men kan även va jobbig i trafiken


376 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#11
CHEEVA skrev:
robba91 skrev:
CHEEVA skrev:
hur mycket pengar vill du lägga ?

Snackar inte om några 30.000 direkt men kan väl lägga en hyfsad slant iaf smile

okej då kan du nog glömma turbo bygge, då de väldigt lätt springer iväg i pengar

bästa du kan göra tror jag är att hitta någon lämplig maskin att hinka i, vet om att tex seat har en 2,0 16v motor i sin ibiza cupra... denna passar nog mer eller mindre bolt on

eller så bygger du på ett 2e block och fyra mc förgasare. Vad är du ute efter för effekt ? Vad kan du tänka dig offra ? en högvarvig sugmotor är jävligt rolig men kan även va jobbig i trafiken

Jag är inte ute efter någon sjuk effekt vill bara öka mina 90 häst till kanske 110-120 smile jag har turbo osv ifall den tål litegran. Men jag är inte såå kunnig när de gäller golf motorer så jag har ingen aning vad dom pallar riktigt

En ide jag haft är o ta audi 80 2.0l motorn på 115hk

Anledningen till att jag vill landa på så lite är att bilen kommer vara lägre nästa sommar och då behöver man inte allt för mkt men om lusten skulle komma till att prova på bana eller nått så kan de va kul med lite mer ös!

679 Inlägg
24 september 2012
#12
sälj och köp en vr6a istället ? spar både tid/jobb/pengar

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 september 2012
#13
robba91 skrev:
CHEEVA skrev:
robba91 skrev:

Snackar inte om några 30.000 direkt men kan väl lägga en hyfsad slant iaf smile

okej då kan du nog glömma turbo bygge, då de väldigt lätt springer iväg i pengar

bästa du kan göra tror jag är att hitta någon lämplig maskin att hinka i, vet om att tex seat har en 2,0 16v motor i sin ibiza cupra... denna passar nog mer eller mindre bolt on

eller så bygger du på ett 2e block och fyra mc förgasare. Vad är du ute efter för effekt ? Vad kan du tänka dig offra ? en högvarvig sugmotor är jävligt rolig men kan även va jobbig i trafiken

Jag är inte ute efter någon sjuk effekt vill bara öka mina 90 häst till kanske 110-120 smile jag har turbo osv ifall den tål litegran. Men jag är inte såå kunnig när de gäller golf motorer så jag har ingen aning vad dom pallar riktigt

En ide jag haft är o ta audi 80 2.0l motorn på 115hk

Anledningen till att jag vill landa på så lite är att bilen kommer vara lägre nästa sommar och då behöver man inte allt för mkt men om lusten skulle komma till att prova på bana eller nått så kan de va kul med lite mer ös!

okej smile ja en 2 liters maskin är en bra början iaf !


1 948 Inlägg
25 september 2012
#14
sälj bilen och köp en snabbare. kanske låter drygt, men det är det ENDA vettiga rådet du kan få.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 september 2012
#15
baltis skrev:
sälj bilen och köp en snabbare. kanske låter drygt, men det är det ENDA vettiga rådet du kan få.

vettigt men inte speciellt lärorikt !


1 948 Inlägg
25 september 2012
#16
CHEEVA skrev:
baltis skrev:
sälj bilen och köp en snabbare. kanske låter drygt, men det är det ENDA vettiga rådet du kan få.

vettigt men inte speciellt lärorikt !

hehe ne det e sant, tycker det e synd bara om folk börjar riva och aldrig får ihop det.

Men för att säga VARFÖR jag anser att det är bättre att sälja och köpa nytt istället.

nr1. Tid tid tid - det tar fruktansvärt mycket tid att byta motor och styrsystem - även för en kunnig person.
nr2. Pengar - oftast kostar t.ex en vr6 motor minst 50% av vad en hel golf vr6 KOMPLETT BIL kostar smile
nr3. ska du trimma/byta motor, då behöver även resten av drivlinan bytas.
nr4. Du ska ta dig igenom besiktningen...

Förstår om TS gillar sin bil och vill ha mer effekt i just den bilen, men mitt råd är då - plocka bort allt du satt dit på bilen och det du byggt om och sätt det sen på din nästa bil.

Finns inte många bilmodeller på marknaden där det INTE lönar sig att köpa "top of the range" istället för att köpa någon mindre och sen trimma...
Självklart så ska den trimmad bilen även vara lika hållbar som den otrimmad...
Kan vid närmare eftertanke inte komma på någon bilmodell smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 september 2012
#17
baltis skrev:
CHEEVA skrev:
baltis skrev:
sälj bilen och köp en snabbare. kanske låter drygt, men det är det ENDA vettiga rådet du kan få.

vettigt men inte speciellt lärorikt !

hehe ne det e sant, tycker det e synd bara om folk börjar riva och aldrig får ihop det.

Men för att säga VARFÖR jag anser att det är bättre att sälja och köpa nytt istället.

nr1. Tid tid tid - det tar fruktansvärt mycket tid att byta motor och styrsystem - även för en kunnig person.
nr2. Pengar - oftast kostar t.ex en vr6 motor minst 50% av vad en hel golf vr6 KOMPLETT BIL kostar smile
nr3. ska du trimma/byta motor, då behöver även resten av drivlinan bytas.
nr4. Du ska ta dig igenom besiktningen...

Förstår om TS gillar sin bil och vill ha mer effekt i just den bilen, men mitt råd är då - plocka bort allt du satt dit på bilen och det du byggt om och sätt det sen på din nästa bil.

Finns inte många bilmodeller på marknaden där det INTE lönar sig att köpa "top of the range" istället för att köpa någon mindre och sen trimma...
Självklart så ska den trimmad bilen även vara lika hållbar som den otrimmad...
Kan vid närmare eftertanke inte komma på någon bilmodell smile

kommer på ett gäng men de är lite ot här !

men du har rätt i att de är mycket smartare att bara byta bil smile


1 948 Inlägg
25 september 2012
#18
CHEEVA skrev:
baltis skrev:
CHEEVA skrev:

vettigt men inte speciellt lärorikt !

hehe ne det e sant, tycker det e synd bara om folk börjar riva och aldrig får ihop det.

Men för att säga VARFÖR jag anser att det är bättre att sälja och köpa nytt istället.

nr1. Tid tid tid - det tar fruktansvärt mycket tid att byta motor och styrsystem - även för en kunnig person.
nr2. Pengar - oftast kostar t.ex en vr6 motor minst 50% av vad en hel golf vr6 KOMPLETT BIL kostar smile
nr3. ska du trimma/byta motor, då behöver även resten av drivlinan bytas.
nr4. Du ska ta dig igenom besiktningen...

Förstår om TS gillar sin bil och vill ha mer effekt i just den bilen, men mitt råd är då - plocka bort allt du satt dit på bilen och det du byggt om och sätt det sen på din nästa bil.

Finns inte många bilmodeller på marknaden där det INTE lönar sig att köpa "top of the range" istället för att köpa någon mindre och sen trimma...
Självklart så ska den trimmad bilen även vara lika hållbar som den otrimmad...
Kan vid närmare eftertanke inte komma på någon bilmodell smile

kommer på ett gäng men de är lite ot här !

men du har rätt i att de är mycket smartare att bara byta bil smile

av ren nyfikenhet får du gärna räkna upp dom smile ELler vi gör så här, för att inte komma för mycket OT så startar jag en ny tråd big_smile (i allmänt...)

376 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#19
de kan va kul o veta så de gör inget om de blir ot smile Men min tanke är att motorn är så pass fin o karossen är shysst eftersom allt gått 11.000 mil o hitta en vr6 med dom miltalen kostar en förmögenhet!
Skulle helst vilja ha något litet bara som ger lite mer botten iaf smile

16 197 Inlägg
25 september 2012
#20
robba91 skrev:
de kan va kul o veta så de gör inget om de blir ot smile Men min tanke är att motorn är så pass fin o karossen är shysst eftersom allt gått 11.000 mil o hitta en vr6 med dom miltalen kostar en förmögenhet!
Skulle helst vilja ha något litet bara som ger lite mer botten iaf smile

De finns inget billigt å enkelt sätt att trimma den 1.8 motorn på.

De vettigaste är ju att byta motor.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök