3365
Sök

Laga spricka i gjutjärns-topp

11 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#1
Hej
Känner någon till nån som kan hjälpa mig att laga en spricka i en gjutjärns-topp (mussepigg-topp till Cheva V8). Gärna i krokarna av Linköping med omnejd. Intresserad av alla förslag, firmor eller privatpersoner som kan hjälpa mig.
Mycket tacksam för hjälp.
/Henrik


583 Inlägg
24 september 2012
#2
Vart ligger sprickan? Oftast är sprickor längre än man tror, Samt gjutjärn är väldigt svårt att svetsa i så att det blir bra.

Even with cruise control.. you still have to steer.

11 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#3
Sprickan ligger i ett förbränningsrum. Topparna har använts med denna spricka och har inte tagit in vatten eller olja. Motorn har gått som den ska, men jag känner att när topparna nu ändå är av vill jag försöka få den fixad. Jag är medveten om att det kan vara svårt. Men jag kan ju ändå försöka, det enda som kan hända är att jag får leta en ny topp.
Så som sagt: All hjälp är av intresse!


61 Inlägg
24 september 2012
#4
vet ingen som kan laga men hade de varit jag så skulle jag kastat skiter och lagt en beställning från usa på alutoppar:)


11 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#5
Tackar ödmjukast för tipset. Men jag är som sagt intresserad av att hitta någon som är villig att ta sig åt jobbet att laga denna topp. Tips om detta mottages hemskt gärna!


4 670 Inlägg
24 september 2012
#6
Göran Andersson i Linköping? Ligger vid bilprovningen


11 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#7
Jag hörde med dom men de hade inte möjlighet att fixa det tyvärr.


583 Inlägg
24 september 2012
#8
Ifall du verkligen vill laga den bör du tänka på att äldre amerikanskt gjutjärn inte alltid är i topklass utan mycket smuts i metallen. Sedan vet jag ej vart sprickan går någonstanns. Det bör undersökas med pulver eller liknande teknik. Därefter måste sprickan slipas ganska djupt för att hela sprickan skall förvinna. Därefter fyllas med svets. Ifall sprickan ligger på sidan som ansluter till blocket måste det planbearbetas i en fräs. Därtill ifall spricken passerar en av ventiltätningarna bör det även där slipas ner och göras om med ventiltätnings slip.

Så är nog förstårligt ifall en verkstad inte vill ta på sig arbetet då det är mycket chansning på deras sida med låg förtjänst.

Är du säker på att en topp ifrån skroten inte är billigare?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

11 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#9
Problemet är att dessa toppar med detta gjutnummer inte är helt lätta att få tag på. gjut nr: 3991492. Det är också ett klassiskt sätt att trimma en 350 från början på -70-talet och det vore roligt att hålla motorn och bilen autentisk.
Men om någon har en topp att sälja är jag naturligtvis intresserad!


449 Inlägg
25 september 2012
#10
lämna toppen till någon som trycktestar den.. visar de inget så kör med den toppen så länge det går och leta efter en annan under tiden.. dom använde riktigt dålig kvalite på gjutjärnet förr så den är nog mycke svårsvetsad.. mvh robert

Full Fart Spar Tid!!!

11 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#11
Det är ingen stor brådska så jag ska försöka hitta någon som under vintern kan göra ett försök och har det inte löst sig till våren ska jag börja leta en annan topp.
Trycktesta den är dock en bra idè som jag nog ska kolla upp lite närmare.


2 Inlägg
30 september 2012
#12
När jesus var 3 år och jag 20 så kommer jag ihåg en gammal farbror som hjälpte oss att laga ett block i gjutjärn och han hettade upp det tills det var gödgat och sen svetsade han det, men det är här jag glömt om det var mig eller mag, alltså inaktiv eller aktiv gas, men det höll så länge vi hade den bilen iallafall.. smile


Sök