3301
Sök

Böter vid parkering nära busshållplats

Elektriker
160 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Har fått 2 böter nu den senaste veckan för att ha parkerat vid min lägenhet där även en busshållplats finns. Första boten var helt okej då jag höll på busshållplatsen en helg när inte bussen går men visst fine. Idag fick jag min andra bot men då håller jag en bra bit från skylten/busshållplatsen. Nu är min fråga: finns det några bestämmelser hur stor en busshållplats är eller det ska vara utmarkerat? Finns inga markeringar whats so ever. Vad blir det för böter om man plockar bort registreringsskyltar osv?

Mjau säger kissen

23 Inlägg
29 september 2012
Är väl minst 12-15 meter ifrån hållplats eller va de är?

Elektriker
160 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
12-15m från skylten eller 6-7,5m från skylten?

Mjau säger kissen

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
29 september 2012
20m före och 5m efter skylten, om inga markeringar i gatan finnes.

Elektriker
160 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Bebben skrev:
20m före och 5m efter skylten, om inga markeringar i gatan finnes.

Tack för ett bra svar! Blir ett överklagande då smile

Mjau säger kissen

23 Inlägg
29 september 2012
Ja kolla upp det så bebben är helt rätt på det!

Seg bôvel
322 Inlägg
30 september 2012
fredriikk skrev:

Låter logiskt, eftersom att bussen måste kunna räta upp sig innan den når hållplatsen, vilket tar en hel del plats.
Står det en bil framför blir bussen tvungen att göra en slags fickparkering för att alla dörrar ska kunna ansluta till kantstenen vid hållplatsen.
När bussen lämnar hållplatsen behövs inte samma utrymme, där är det bara att svänga ut direkt, så länge man inte kör en buss med utsvängande bakparti.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
30 september 2012
fredriikk skrev:

Jag tog en titt i min gamla körkortsbok, och jag tror inte att reglerna har ändrats. smile

Sök