2901
Sök

Co värde förhöjd tomgång för högt, volvo v70 2,5t -98

143 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Var inne på besiktningen och fick en tvåa på just "Co förhöjd tomgång", alla andra avgasvärde var ok. 

Co förhöjd låg på 0,6 (0.3)


Bilen har normalt:

3"downpipe med sportkat och 2,5" catbacksystem.
steg 1 styrbox.
öppet filter
öppen dump.

Jag har monterat tillbax alla org. saker ( styrbox,luftfilter,dump)

Ingenting av detta har hjälpt..  En annan sak som kanske kan va bra att veta är att bilen har dragit olja genom avgasystemet tidigare (igensatt vevhusvent. fixat sen länge).

Kanske har detta med oljan skadat katten?

Hade den uppe hos kusinen (bilmekaniker) och där är inga felkoder mm på den. Båda lambdasonderna ger bra värde osv.

Han hade testat att dra ut en spridare, och då sjönk Co förhöjd tomgång till 0.0, det kvittade även vilken av de fem spridarna han drog av så blev resultatet desamma.. När man återigen satte tillbax spridaren på den 5:e cylindern så steg värdet igen...


Någon som vet vad felet kan vara?  Har varit inne på att det är  sportkatten som strular... precis som den inte orkar "rena" alla 5 cylindrar, men somsagt går utmärkt när den bara går på 4...


Tacksam för seriösa svar!!smile


Mvh
// Fredrik


1 938 Inlägg
1 oktober 2012
#2
Har inget specifikt att tillföra i ditt fall, men om det är en metall-katt du har så kräver den MYCKET värme för att rena helt korrekt.

143 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#3
Glesmark skrev:
Har inget specifikt att tillföra i ditt fall, men om det är en metall-katt du har så kräver den MYCKET värme för att rena helt korrekt.

Okej..  Ingen aning, är BSR downpipe, och "integrerad" katt från dom med..

ska lägga till att den gick igenom förra året efter värmkörning, men inte i år...

tack endå!


1 938 Inlägg
1 oktober 2012
#4
Jag hade problem med min katt och viste inte om hur dom fungerade själv, besiktningsmannen va inte av den nitiska typen utan verkar själv leka lite med effekthöjjning, att jag dessutom hade samma bilmärke som va hans favoritmärke gjorde inte saken sämre, så han förklarade att "ah du har en metallkat? då tar vi en tur och bränner på lite, dom här kräver värme för att rena", så körde vi iväg och han gasade på rätt rejält, när vi kom tillbaka så bad han mig hålla 4000 varv på motorn medans han kopplade in avgas-sensorn igen så gick bilen igenom utan problem.

143 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#5
Glesmark skrev:
Jag hade problem med min katt och viste inte om hur dom fungerade själv, besiktningsmannen va inte av den nitiska typen utan verkar själv leka lite med effekthöjjning, att jag dessutom hade samma bilmärke som va hans favoritmärke gjorde inte saken sämre, så han förklarade att "ah du har en metallkat? då tar vi en tur och bränner på lite, dom här kräver värme för att rena", så körde vi iväg och han gasade på rätt rejält, när vi kom tillbaka så bad han mig hålla 4000 varv på motorn medans han kopplade in avgas-sensorn igen så gick bilen igenom utan problem.

Okej!

Förra året fick jag en rätt ung motortokig kille, som nämde just samma sak att den måste bli rejält varm, så efter några varv runt där funkade det kanon..

Vet ej heller skillnad på keramisk/metallisk...  Återstår att ta reda på antar jag smile


1 938 Inlägg
1 oktober 2012
#6
F-sjostrand skrev:
Glesmark skrev:
Jag hade problem med min katt och viste inte om hur dom fungerade själv, besiktningsmannen va inte av den nitiska typen utan verkar själv leka lite med effekthöjjning, att jag dessutom hade samma bilmärke som va hans favoritmärke gjorde inte saken sämre, så han förklarade att "ah du har en metallkat? då tar vi en tur och bränner på lite, dom här kräver värme för att rena", så körde vi iväg och han gasade på rätt rejält, när vi kom tillbaka så bad han mig hålla 4000 varv på motorn medans han kopplade in avgas-sensorn igen så gick bilen igenom utan problem.

Okej!

Förra året fick jag en rätt ung motortokig kille, som nämde just samma sak att den måste bli rejält varm, så efter några varv runt där funkade det kanon..

Vet ej heller skillnad på keramisk/metallisk...  Återstår att ta reda på antar jag smile

Är rätt säker på att du har en metallisk sportkatt, testa att köra in på en bilverkstad och göra ett avgastest, kostar inte många kr och tar typ 5 minuter att göra, bara dra ut sensorn och låta maskinen värma upp sig, låta motorn hålla tomgång och se värderna, sen hålla 4000 varv och se om värdet planar ut något.

143 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#7
Glesmark skrev:
F-sjostrand skrev:
Glesmark skrev:
Jag hade problem med min katt och viste inte om hur dom fungerade själv, besiktningsmannen va inte av den nitiska typen utan verkar själv leka lite med effekthöjjning, att jag dessutom hade samma bilmärke som va hans favoritmärke gjorde inte saken sämre, så han förklarade att "ah du har en metallkat? då tar vi en tur och bränner på lite, dom här kräver värme för att rena", så körde vi iväg och han gasade på rätt rejält, när vi kom tillbaka så bad han mig hålla 4000 varv på motorn medans han kopplade in avgas-sensorn igen så gick bilen igenom utan problem.

Okej!

Förra året fick jag en rätt ung motortokig kille, som nämde just samma sak att den måste bli rejält varm, så efter några varv runt där funkade det kanon..

Vet ej heller skillnad på keramisk/metallisk...  Återstår att ta reda på antar jag smile

Är rätt säker på att du har en metallisk sportkatt, testa att köra in på en bilverkstad och göra ett avgastest, kostar inte många kr och tar typ 5 minuter att göra, bara dra ut sensorn och låta maskinen värma upp sig, låta motorn hålla tomgång och se värderna, sen hålla 4000 varv och se om värdet planar ut något.

Har gjort detta på 2 ställe redan, fick ner det till 0,5 som mest... men dock inte tillräckligt.. och då blev den rejält varmkörd...


143 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#8
Skruvade av downpipen igår, och lös in i katten, kan säga att där va det helt tomt!  Så inte konstigt att värdet varit konstigt... Har bytt katt nu, så återstår och se om allt löst sig!


1 938 Inlägg
7 oktober 2012
#9
Intressant hur innehållet försvunnit?! big_smile

143 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#10
Glesmark skrev:
Intressant hur innehållet försvunnit?! big_smile

Jag har också funderat kring det! Men har fortfarande Ingen aning big_smile



Sök