3310
Sök

Skramlande ljud under bilen

10 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
Har en V40 -03 som plötsligt börjat skramla under bilen vid kall motor.
Ljudet vill jag beskriva som smällande skrammel (om nu någon blir klok av det). När jag startar bilen kall, så trodde jag först att det plötsligt blivit hål på mellandämparen. Efter att ha kört bilen varm, så försvinner oljudet mer och mer, till att försvinna helt.
En tanke som har slagit mig, är att  det ligger något löst inne i mellandämparen.

Någon som vet eller bara tänka till är jag tacksam!

186 Inlägg
6 oktober 2012
Har du varit under bilen och lyssnat? Känns som att skulle kunna gå att lokalisera det isåfall. Lambdan som sitter löst? Nån skruv som lossnat?

172 Inlägg
9 oktober 2012
genelec skrev:
Har en V40 -03 som plötsligt börjat skramla under bilen vid kall motor.
Ljudet vill jag beskriva som smällande skrammel (om nu någon blir klok av det). När jag startar bilen kall, så trodde jag först att det plötsligt blivit hål på mellandämparen. Efter att ha kört bilen varm, så försvinner oljudet mer och mer, till att försvinna helt.
En tanke som har slagit mig, är att  det ligger något löst inne i mellandämparen.

Någon som vet eller bara tänka till är jag tacksam!

Lambdan skulle nog knappast lossna bara sådär men däremot brukar det ligga massa värmeplåtar både fram vid grenrör å vid katt som kan lossna å skramla lite hur som. Slit loss skiten eller försök att få fast dem ordentligt.

2 763 Inlägg
9 oktober 2012
Tror samma som volvojohan, att det är en värmeplåt som har lossnat!

Jag trodde att jag hade rasat min vinkelväxel i våras, när jag lyfte upp bilen visade det sig att en värmeplåt hade lagt sig på kardanen och det gav ett jobbigt missljud, det skramlade lite på tomgång och skrapade under körning!

Volvo - For Life

630 Inlägg
9 oktober 2012
Värmeplåt!! Dom jävlas alltid...

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Tack för svar!
Lyfte upp bilen och drog och skakade i avgassystemet, samt värmeplåtar, knackade på mellandämparen för att höra om något var löst inne i. Satte sedan igång bilen och skramlandet var borta...hockus pockus! smile

2 763 Inlägg
11 oktober 2012
genelec skrev:
Tack för svar!
Lyfte upp bilen och drog och skakade i avgassystemet, samt värmeplåtar, knackade på mellandämparen för att höra om något var löst inne i. Satte sedan igång bilen och skramlandet var borta...hockus pockus! smile

Va skönt! smile

Volvo - For Life

Sök