3402
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
528 108 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
29 november 2012
#141
Alltid lika trevligt att läsa dina trådar! Självklart skall jag följa detta smile)

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#142
Kul att höra Jeppanh0e smile Jag ska göra mitt bästa för att det ska bli rolig och intressant läsning !

Just för tillfället händer inte så jättemkt.. står lite i ett ställningstagande gällande ny/renoverad motor. Funderar på att köra en lättsamt trimmad 1600 nästkommande säsong för att spara ihop till en vettigt 1,8-2l motor med lite mindre kompromisser. Det kostar ju en hel del att slå ihop en ny motor, inte som volvo där man kan köpa ett gammalt rödblock, hona o sätta i nya kolvringar, plana o porta toppen i princip..

Man måste i princip byta allt om det ska vara tillförlitligt och hålla längre än en sommar, iaf om man vill ha lite mer än de bortsprungna 34 hästarna smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#143
Satfläsk...

Man skulle kunna säga att jag gjort en trågig upptäckt..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0671.jpg

Sprickor i oljetråget på ett par ställen runt hålet i botten.. ingen aning om det går att kapa upp sprickorna och tig:a igen det.. ska höra med experterna va de säger om det..


Ustkaka
506 Inlägg
1 december 2012
#144
Kul med bubblabyggen!
Jag läste "driftsäker" och "mer hästkrafter". Då har jag det perfekta till herren smile
En 3000cc 24v v6. 200hk orginal Med addapterplatta, tryckplatta och koppling. Nytt. (inte moton)

Bara att handla smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
1 december 2012
#145
Trågigt som sagt.. sad

Har en fråga ang. elektrolys(?)badet du gjorde, hur funkar det och hur gör man? smile)

Mvh

huehue

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 december 2012
#146
Peter_Eriksson skrev:
Satfläsk...

Man skulle kunna säga att jag gjort en trågig upptäckt..

Sprickor i oljetråget på ett par ställen runt hålet i botten.. ingen aning om det går att kapa upp sprickorna och tig:a igen det.. ska höra med experterna va de säger om det..

Därför man köper nytt block. smile Slipper man massa massa bekymmer.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#147
Sami, haha det vore galet.. lite dåligt med plats för en v6a i bubblan bara skulle jag tro smile Vill inte kapa sönder denna bubblan nåt då den är ganska fin. Robertfab skulle nog inte banga den motorn däremot, han har ju dessutom en 1303:a med rätt växellåda.

Jeppanh0e, ja det kändes riktigt segt.. när blocket var så fint i övrigt.. Ska som sagt kolla om det går att göra något åt det.

Elektrolysbad är enkelt, man behöver ett kar, bra laddare (alt vanlig med ett batteri), kaustiksoda, sladdar och järnskrot.

Koppla + till skrotet (anod)
koppla - till det du vill ta bort rost på (katod)
låt ligga några timmar upp till nåt dygn.

Det finns bättre beskrivningar om du googlar på det, det funkar riktigt bra, helst ska grejerna vara någorlunda rengjorda eller iaf avborstade. Låt inte skrotet ligga i kontakt med det du vill laga i badet.

Man kan koppla ihop flera saker och ha skrotbitar runtom för snabbare/bättre resultat. Se bara till att inte sätta på fel pol.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#148
Tokken, javisst köper du ett till mig med då wink


Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 december 2012
#149
Peter_Eriksson skrev:
Tokken, javisst köper du ett till mig med då wink

SÅ dyrt är det ju inte.. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
1 december 2012
#150
Peter_Eriksson skrev:
Elektrolysbad är enkelt, man behöver ett kar, bra laddare (alt vanlig med ett batteri), kaustiksoda, sladdar och järnskrot.

Koppla + till skrotet (anod)
koppla - till det du vill ta bort rost på (katod)
låt ligga några timmar upp till nåt dygn.

Det finns bättre beskrivningar om du googlar på det, det funkar riktigt bra, helst ska grejerna vara någorlunda rengjorda eller iaf avborstade. Låt inte skrotet ligga i kontakt med det du vill laga i badet.

Man kan koppla ihop flera saker och ha skrotbitar runtom för snabbare/bättre resultat. Se bara till att inte sätta på fel pol.

Siddu! Tackar smile Hoppas det går att TIGa ihop tråget!

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#151
Tokken skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Tokken, javisst köper du ett till mig med då wink

SÅ dyrt är det ju inte.. smile

Well.. allt är väl relativt.. färdigt tomt block AS41 för valfri cylinderstorlek ligger på drygt 9000:-

renoverat block

block ~500:-
ar-borrning 1000-1500:-
fräsning större cylindrar 500-1000:-

total: 2000-3000:- 

Sen ska det till cylindrar, vev, ev stakar, toppar, förgasare, kamaxel, stötstänger, etc etc etc.. beroende på vilken trimningsgrad man vill åstadkomma.

total:

allt från 20.000- 50.000 (eller hur långt man nu vill dra det.. (pauters egen motor kostar 60.000 dollar tongue )


Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 december 2012
#152
Peter_Eriksson skrev:
Tokken skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Tokken, javisst köper du ett till mig med då wink

SÅ dyrt är det ju inte.. smile

Well.. allt är väl relativt.. färdigt tomt block AS41 för valfri cylinderstorlek ligger på drygt 9000:-

renoverat block

block ~500:-
ar-borrning 1000-1500:-
fräsning större cylindrar 500-1000:-

total: 2000-3000:- 

Sen ska det till cylindrar, vev, ev stakar, toppar, förgasare, kamaxel, stötstänger, etc etc etc.. beroende på vilken trimningsgrad man vill åstadkomma.

total:

allt från 20.000- 50.000 (eller hur långt man nu vill dra det.. (pauters egen motor kostar 60.000 dollar tongue )

Smakar det så kostar det.. Ska man göra det ordentligt så. wink

Men jag gillar fortfarande jobbet du lägger ner. Ska själv bygga motor till min gula fara i vinter.
Men jag kommer börja från botten, räknar med runt 120-130hk, vilket är lagom för vardagsåka.

Keep up the good work.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#153
Ja det är ju så.. tyvärr finns det en hel del annat som pengarna man får in måste gå till också, så man får snåla på det som går. Cylindrar måste ju köpas nya, där är det ingen idé att försöka renovera. Toppar går ju att använda begagnade, men svårt att hitta några 044:or i bra skick... eller några alls.. Det är byggtider och folk håller hårt i sina grejer.
Förgasare lyckades jag ju buda hem dubbla 40 ifd (italienska) billigt, men annars är det lite torrt även på ebay.

Tack! Tycker själv jag inte har gjort mkt än, men det kommer väl. Fast jag kanske får snåla och köra en snåltrimmad 1600 till nästa säsong.. kanske köper hus snart, med allt vad det innebär. Där runt 120-130 är som du säger helt perfekt, kul men ändå driftsäkert smile

Kör hårt du med, syns kanske på bugrun i sommar då smile / Peter


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#154
Jahopp, en liten rapport kan man väl kosta på sig, även om det inte har hänt så mkt.

Nu när det har blivit kallt ute har jag sett att det kommit lite möss i garaget. Köpte på mig 4st fällor, förra gången jag var där var det 4st, en till idag, så fällorna funkar iaf.. Alla ska de döden dö, för jag vill inte att de börjar tugga på kablar eller inredning.

Det jag har gjort är att jag rivit lite mer på motorn som jag ska använda, en 1600AS. Nästa sommar kommer jag köra med oöppnad botten, nya 85,5mm cylindrar och antingen de 043-topparna jag har eller om jag lyckas komma över lite billigare 044-toppar, portade och mirafrästa iaf smile Sen blir det 1,25:1 vippor på original blompinne, så får man iaf drygt 9mm lyft.

Nästan naken motor:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0673.jpg
Behöver avdragare till remskivan så man kan ta bort plåtarna och byta oljepumpen.

Väldigt skitiga 043-toppar.. hoppas det inte är några sprickor i dem..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0672.jpg

Det var allt för denna gången. Ska jaga rätt på hetvattenstvätt så man kan börja se över topparna och fila lite i dem, om de nu är hela.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 december 2012
#155
Möss yikes - inte kul mad ... men härligt att se att du kommit ytterligare en bit på vägen smile

Här hemma har det varit såpass kallt så att man knappast kunnat vistats i garaget längre än någon halvtimma i stöten senaste veckan hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#156
NÄe, men jag jobbar på att få väck de små gynnarna. Läste att man kan lägga in enris, de avskyr tydligen lukten av det. Har ju fällor också och 5st har fått sätta livet till än så länge..

Ja, det är kallt i mitt garage också, men det går ganska fort att få upp till ok temperatur, 10-15 grader är helt ok att jobba i tycker jag, men jag skulle vilja ha nåt effektivare att värma upp med än elfläktar.. dieselvärmare hade varit fint, men de är ju ganska dyra och luktar lite.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#157
Vann en fräsig träratt till bubblan på tradera, komplett med nav och tuta, fin som snus tycker jag själv. Enda downside:n med den är att det är det gamla navet med 9 bultar istället för 6 som den nya, men jag kommer nog inte byta ut den i första taget ändå smile

http://img.tradera.com/mega/194/155371194_1.jpg

http://img.tradera.com/mega/194/155371194_2.jpg


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
10 december 2012
#158
Delux!

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#159
Jajemän, riktigt fin och i bra skick dessutom för en rimlig peng är aldrig fel smile

Funderar om jag på något sätt skulle kunna kirra trä eller träimitation på växelspaksknoppen för att göra det lite mer enhetligt. Riktigt trä blir svårt eftersom det sitter en knapp med backspärr i den, vinyl lär funka men lossna efter ett tag.. så vi får se hur jag gör.


1 702 Inlägg
11 december 2012
#160
Snygg ratt det är de små detaljerna som gör det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök