3145
Sök

Ang. motor b230FD volvo 945

3 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#1
hejsan! jag skulle vilja veta om b230fd motorn är klart för turbo ? eller är det myt för vad alla andra säger om att dom redan är kompsänkta ? motorn är nu i orginal tills vidare , tips på trim osv skulle uppskattas för o pigga upp gammle härket ! mvh .Andreas cool

Forummoderator
26 351 Inlägg
7 oktober 2012
#2
Myt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

242 Inlägg
7 oktober 2012
#3
Mack skrev:
Myt.

Japp det är en myt. Enda skillnaden på en vanlig F och FD är att FD har puls air och EGR.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
7 oktober 2012
#4
230FB e kompsänkta värre topp å kam från original

...........Team T-Röd Racing.............

675 Inlägg
7 oktober 2012
#5
FD har väl även oljesprut under kolvarna original?


3 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#6
okej okej !

192 Inlägg
11 oktober 2012
#7
NORD945 skrev:
hejsan! jag skulle vilja veta om b230fd motorn är klart för turbo ? eller är det myt för vad alla andra säger om att dom redan är kompsänkta ? motorn är nu i orginal tills vidare , tips på trim osv skulle uppskattas för o pigga upp gammle härket ! mvh .Andreas cool

vill du få den riktigt rap bilen så gå in på http://folkraceshop.se/kamaxel-b230-med-fordelarspar   jag köpte en fs280 kam som jag byte ut i min gamla b230fd i, vart en riktigt bra skillnad jämförelse mot M-kammen som sitter standard i dessa motorer. obs går inte att besikta med dessa kamaxlar då avgasvärden kommer att dra iväg väldigt mycket


Pim_Pim
11 oktober 2012
#8
Volvo kamaxlar med ett stansat M eller T i bakkant är inte giltiga som inbyte.

192 Inlägg
11 oktober 2012
#9
Pim_Pim skrev:
Volvo kamaxlar med ett stansat M eller T i bakkant är inte giltiga som inbyte.

jag menar att jag byte plats. ut med m-kammen i med fs280 kammen


Pim_Pim
11 oktober 2012
#10
mumifix skrev:
Pim_Pim skrev:
Volvo kamaxlar med ett stansat M eller T i bakkant är inte giltiga som inbyte.

jag menar att jag byte plats. ut med m-kammen i med fs280 kammen

Jaha så pass, läste nog lite för fort..

3 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#11
har funderingar nu på att sätta i b230Ft motor samt m90 låda , hur mycket kostar det ungefär att regg besiktiga och vad som krävs inför de innan man ger sig in på onödigheter ?

302 Inlägg
21 oktober 2012
#12
Om det är din 93a du snackar om så är det skitsvårt. Hitta en bil som är äldre än 1993 så går det bättre

490 Inlägg
21 oktober 2012
#13
varför skulle det vara svårt?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

5 687 Inlägg
22 oktober 2012
#14
Svårt att registrera med annan motor än original om bilen är -93 eller nyare på grund av avgaskraven.

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245


490 Inlägg
22 oktober 2012
#15
Okej fick för mig att det va från -94 det gällde!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.


Sök