hejsan! jag skulle vilja veta om b230fd motorn är klart för turbo ? eller är det myt för vad alla andra säger om att dom redan är kompsänkta ? motorn är nu i orginal tills vidare , tips på trim osv skulle uppskattas för o pigga upp gammle härket ! mvh .Andreas
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
hejsan! jag skulle vilja veta om b230fd motorn är klart för turbo ? eller är det myt för vad alla andra säger om att dom redan är kompsänkta ? motorn är nu i orginal tills vidare , tips på trim osv skulle uppskattas för o pigga upp gammle härket ! mvh .Andreas
vill du få den riktigt rap bilen så gå in på http://folkraceshop.se/kamaxel-b230-med-fordelarspar jag köpte en fs280 kam som jag byte ut i min gamla b230fd i, vart en riktigt bra skillnad jämförelse mot M-kammen som sitter standard i dessa motorer. obs går inte att besikta med dessa kamaxlar då avgasvärden kommer att dra iväg väldigt mycket
har funderingar nu på att sätta i b230Ft motor samt m90 låda , hur mycket kostar det ungefär att regg besiktiga och vad som krävs inför de innan man ger sig in på onödigheter ?
Svårt att registrera med annan motor än original om bilen är -93 eller nyare på grund av avgaskraven.
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum) Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!