2967
Sök

Kollat på en Volvo 855 T5 -94 med obefintligt laddtryck

1 253 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1
Jo åkte och kolla på en T5 som sagt som hade obefintligt laddtryck . Den vanliga laddmätaren var urkopplad ist satt en graderad monterad. Ligger normalt på tomgång Mao undertryck och sen när man gasar ska den ju börja ladda, ja den laddar till +-0 men sen är det tvärstopp det händer nada hur mycket man försöker segdra på högre/lägre växel . Jag vet inte skicket på turbon men den var för några dagar sen inne på rejmes för koll och turbon var bra men den laddet var nerjusterat varför visste de inte.

I mina öron låter det som ett enkelt fel t.ex kärvande wg arm eller vaccumläck. Något galet är det iaf för någon turbo är den då inte just nu hmm är verkligen sugen på den men vågar inte ta den med okänt turbofel...
Senast redigerat av opeldrifter (13 oktober 2012)

Lev livet nu innan det är för sent

8 250 Inlägg
12 oktober 2012
#2
Kan vara kass wastegate, kan var att wastegatestaget inte sitter där det ska eller igensatt katalysator för att ge några exempel.


1 253 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#3
wg staget sitter där det ska men kanske fastnat?? Katten tror jag inte då den precis är nybes

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#4
Ingen i Åtvidaberg bland alla volvokillar som kan kolla på den?

Lev livet nu innan det är för sent

2 174 Inlägg
12 oktober 2012
#5
Jävligt mycket fel på dessa bilar med vevhus vent, turbo, läckage m.m finns typ 1000 trådar om detta. Hade samma fel på min ingen förstod och vi prova allt. Blev tillslut total renovering och allt nytt.


1 253 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#6
Okej men så problematiska är de väl inte om man sköter om dom? Mer än någon annan bil menar jag smile

Lev livet nu innan det är för sent

A.Sörman
1 299 Inlägg
12 oktober 2012
#7
Ne sköter man dom så är dom bättre än många andra bilar.Men det största pluset med dom är ju att dom är så sjukt lättskruvade smile

Inget turboladdtryck första å kolla är wastegaten om den går trögt eller är helt lealös eller att armen hoppat av.

Sen slangarna å tryckrör smile
Senast redigerat av Drunk (12 oktober 2012)


1 253 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#8
Så det är inga större fel på den då? Hann kolla igår att armen satt där den skulle iaf sen skulle bilhandlaren iväg
Senast redigerat av opeldrifter (13 oktober 2012)

Lev livet nu innan det är för sent

A.Sörman
1 299 Inlägg
13 oktober 2012
#9
Är det på firma så får dom ju laga det.Påpekar man ett fel så får dom ju laga det eller gå ner i pris en del.

Det vanligaste är ju att det är läckage.Sen kan det ju vara en klåpare som har haft den tidigare å kopplat slangarna fel

Hur långt har den gått vad vill han ha för den.Det största problemet med dom här bilarna är att dom kan läcka riktigt duktigt med olja så titta under bilen.


1 253 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#10
Typ privat bilhandlare / vanlig bilhandel. Men 10.000 vill han ha. Ej rostig. Sänkt. 36000 mil.

Bästa vore om jag hade med mig någon kunnig som kan konstatera felet på turbon så man vet ifall det är värt pengarna eller inte
Senast redigerat av opeldrifter (13 oktober 2012)

Lev livet nu innan det är för sent

2 174 Inlägg
13 oktober 2012
#11
opeldrifter skrev:
Typ privat bilhandlare / vanlig bilhandel. Men 10.000 vill han ha. Ej rostig. Sänkt. 36000 mil.

Bästa vore om jag hade med mig någon kunnig som kan konstatera felet på turbon så man vet ifall det är värt pengarna eller inte

En t5a är slut runt 20 på alla håll så även om bilen va fin och funka bra skulle jag knappt ge 10 för det kommer gå dö sönder och kosta mycket pengar.

Passa den om du inte är jävligt duktig på skruva och det har du just sagt du inte är...köp inte problem är mitt tips


1 253 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#12
Skruva bilar har jag gjort i 13 år så jo det kan jag smile men turbos har jag inte skruvat så mycket med... Därav att jag frågar. Att bilen rullat 36 k tyder ju på att någon har skött om den och har bara haft 5 ägare

Lev livet nu innan det är för sent

A.Sörman
1 299 Inlägg
13 oktober 2012
#13
Att en T5 skulle vara helt slut bara för att den har rullat 20000mil va nog det dummaste jag läst på forumet sen jag blev medlem för sex år sedan.Då skulle ju det inte finnas några för alla har ju rullat över det.

Att man får byta delar ja det får man på alla bilar det hör ju ju till att dom slits ju mer man använder dom.
Det är ju en regel som gäller alla märken.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
13 oktober 2012
#14
hangman skrev:
opeldrifter skrev:
Typ privat bilhandlare / vanlig bilhandel. Men 10.000 vill han ha. Ej rostig. Sänkt. 36000 mil.

Bästa vore om jag hade med mig någon kunnig som kan konstatera felet på turbon så man vet ifall det är värt pengarna eller inte

En t5a är slut runt 20 på alla håll så även om bilen va fin och funka bra skulle jag knappt ge 10 för det kommer gå dö sönder och kosta mycket pengar.

Passa den om du inte är jävligt duktig på skruva och det har du just sagt du inte är...köp inte problem är mitt tips

bara för att franska och tyska bilar är slut efter 20K så är inte en svensk kvalitet bil slut...

min senaste t5 hade gått 26K och jag har bara bytt olja och filter sen på 1år inget annat
bes för 1månad sen och fick då en 2:a på handbromsen att den ej tog på höger sidan
eftersom det var en aut så används inte handbromsen sommartid
men tog isär det och smörjde upp vajern och sen gick den igenom bes

så vet inte varför dom ska vara slut vid 20k..

men visst 10k skulle jag aldrig ge för en 850turbo
men så har min dyraste 850turbo kostat 6000kr
min senaste kostade runt 2000kr fungerade ua smile
var iof obes när jag köpte den men gick igenom me blankt papper utan byte av en massa delar smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 253 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#15
Iofs behöver jag bara ge 3 mellan mot inbyte av forden. Men vill som sagt veta lite mer vad det är för fel på laddtrycket.

Någon av volvotokarna i linköping / åtvid borde ju hänga här med:)  så man kunde få med någon att kolla på bilen?

Nej milen är knappast intressant bara bilen blivit skött.

2 tusen var billigt för en turbo:p
Senast redigerat av opeldrifter (13 oktober 2012)

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#16
kollade staget idag och drog slangen på wg klockan och kopplade ur MV. Inget gav resultat den laddar fortf knappt +-0 sad

Kollade slangar och rör och kunde inte se eller höra något läckage. Kollade även felkoder och dessa fick jag ur:

Sockel A2

5-3-5
1-4-3

Sockel A7

1-1-3

1-2-2

Lev livet nu innan det är för sent

10 Inlägg
2 november 2012
#17
haha låter som det är min bil tongue Röd? mätaren står på 17k ? Fick den i byte på en skrotbil så betala inget för asset tongue Fått fram just dom felkoderna med , låter för mig som den behöver ny databox och 2 knackgivare ? eller kan det va andra fel som ger dom felkoderna? Funderar på om man ska fixa skiten eller använda den som reservdelsbil, säger ni är det värt det? den har klarat sig bra från rost men är rätt sliten i övrigt


Sök