Hakka 7or ska vara högljudda men ha ett extremt bra grepp samt lite kort livslängd mycket mjukt gummi Gislaved ska vara likavärdiga som hakka 7orna. Har du mycket barmark där du åker på ska du nog välja michelin, continental Eller bfgoodrich(michelins dotterbolag) Håller längre och ska ha lite sämre grepp än nokian och gislaved däcken. Lite va jag har tispat om. Själv ska jag testa bf goodrich hjulen i år. Annars har jag nästan alltid använt mig av nokian däck.
Nokian Hakka eller Gislaved Nord frost, dom är i alla fall tillverkade för nordiskt klimat. Var skitnöjd med mina Nord frost 3 som jag hade för ett par år sedan.
Köpte mig en uppsättning Michelin X-ice Xi3 (dubbfria) efter att ha läst ViBilägares test. Sjukt svårt o välja utan o ha lite kött på benen och utan egna erfarenheter i däckdjungeln. Har tidigare kört på Nordfrost 3 och 5 (dubb) på tidigare bilar så detta blir första gången utan dubb. Nu får jag tidningen i fråga i brevlådan men annars går det att ladda ner hela testet för en 20a! http://www.teknikensvarld.se/vinterdacktest-2012/
Såg att det var Teknikens världs däcktest jag hastigt googlade fram o länkade till, inte Vi bilägares...menmen det duger säkert det också! Sen när det gäller däck så är det ju högst personligt vilket däck som passar just dig bäst, beroende på var du bor, hur du kör osv osv..
Continental IceContact skulle jag välja, har jämnast resultat i olika däcktester. Största nackdelen är att det ska låta rätt mycket, mer än Nokian Hakkapeliitta 7. Oftast något billigare än Hakka 7 också.
Aldrig testat och skulle inte göra det heller. Troligen är de totalt kass men allt är ju relativt. Har ännu inte hört talas om ett "bra" däck tillverkat i Kina (och jag säljer däck dagligen). Billiga ja, bra nej men som sagt allt är en tolkningsfråga, jämfört med sommar däck från -92 är de säkert bra.
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Om Kinser inte lyckas göra däck som har våtgrepp en svensk sommardag (+15c eller så...) så är jag tveksam till att de lyckas göra dubbade eller odubbade vinterdäck som funkar bra i nordiskt klimat.
Det blir fjärde vintern nu med mina Nokian Hakkapeliitta 2, har tappat mindre än 10 dubb på alla fyra däcken och drygt 6mm mönsterdjup kvar. Tycker att det är riktigt bra grepp även om de är halvslitna nu (ungefär) och börjar bli till åren.
Om Kinser inte lyckas göra däck som har våtgrepp en svensk sommardag (+15c eller så...) så är jag tveksam till att de lyckas göra dubbade eller odubbade vinterdäck som funkar bra i nordiskt klimat.
+1
Har faktiskt testat kinesiska däck nu i sommar. Torr väg funkar de helt okej på. Men minsta lilla väta på vägen och de blir farliga. Värre än bra vinterdäck på vinterväglag... Polaren körde annat märke men upplevde samma sak. Så visst de är billiga men det går inte att med gott samvete rekommendera dem.
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ok, har för mig dem som gör nankang ligger bakom något annat bra märke därför jag undrade, har dessutom hört att deras sommardäck är bra, Men kommer välja något bättre för jag har kört av vad jag ska pga dåliga däck
Ok, har för mig dem som gör nankang ligger bakom något annat bra märke därför jag undrade, har dessutom hört att deras sommardäck är bra, Men kommer välja något bättre för jag har kört av vad jag ska pga dåliga däck
Deras sommardäck är billiga och folk är dumsnåla, mer än så är det inte