3470
Sök

Volvo 850 Högt lambda värde, dålig tomgång och kylfläkt beter sig konstigt

14 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Hej, jag har en volvo 850 T5r -95 som jag precis har besiktigat. (bilen har inte varit igång på 1,5 år)
Jag fick en 2a på för högt lambda värde 1,4 och godkänt ska vara under (1,04). Vad kan detta bero på?

jag har även väldigt dålig tomgång på bilen. Precis vid starten så går det inte ens att gasa utan bilen bara dör. Sen efter ett tag när man har kommit iväg så går det bra förutom att den ligger väldigt lågt i tomgång.
Jag har märkt att kylarfläkten startar direkt när man startat bilen och går även en stund efter att man stannat bilen.

Bilen är nyservad med nya stift, olja, oljefilter och luftfilter.

/Marcus
Senast redigerat av mrmp (16 oktober 2012)

583 Inlägg
18 oktober 2012
Ifall kylfläkten är igång så fort du vrider på nyckeln tyder på på att antingen så lyser din motorlampa som en julgran. Du har AC igång eller ett elfel.

Fungerar motorlampan?
Har du några felkoder på bilen?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 353 Inlägg
18 oktober 2012
Lät som kylvätsketemp. givare som spökar?

There's no replacement for displacement

219 Inlägg
20 oktober 2012
Byt tempgivaren smile för högt lambda är nog hål någonstans på avgassystemet smile

583 Inlägg
20 oktober 2012
Hade nog rekommenderat uppmätning utav kylvattens temperaturgivaren innan ett byte skulle ske. Detta för att vara säker på att det är den som är problemet så han inte börjar byta fullt friska delar.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Elektriker
160 Inlägg
21 oktober 2012
Fläkten ska inte starta vid en kall motor även om AC:n är igång. Kolla felkoder? Men även jag skulle gissa på tempgivaren smile

Mjau säger kissen

14 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
hej,

taqck för alla svar.
Det var kontakten till tempgivaren som var kass, så fick fixat en ny smile
Bilen går nu mycket gämnare så vi får hoppas att lambda värdena har fixat till sig också smile

Sök