Tillfälle 1:
Jag var ute och körde farsans stora Ford-pickup som var tung-reggad och jag hade inte C-kort då. Blev stoppad i alkokontroll och fick blåsa. Vi småpratade lite, polisen tittade på mitt körkort men sa ingenting om att jag inte fick köra bilen utan det var bara att åka. Någon vecka eller så senare så körde jag upp för DE och fick C på köpet.
Tillfälle 2:
Jag var ute en natt och körde en gammal tröska 12 mil i ca 20 km/h. Det var natten mellan pingstdagen och annandagen, så när jag kom på infarten till Linköping tidigt på morgonen så var det stor alkokontroll. Jag blev stoppad och fick blåsa, när mätaren visade grönt så sa polisen: "Nej, vi trodde inte det heller för hade du varit onykter så hade du nog inte kommit så här långt med den här."
Tillfälle 3:
Jag och polaren hade varit i Estland på semester sommaren 1994, när vi kom tillbaka till Stockholm med Estonia så var det extra kontroll i tullen och polisen var där också. En kvinnlig polis stoppar oss i kön och börjar fråga:
Hon: - Do you speak english?
Vi: - Jo, men vi kan svenska också.
Hon: - Jaha, ni är svenskar. Vems är bilen?
Polaren: - Den är min.
Hon: - Bor ni i Estland?
Vi: - Nej, vi bor i Sverige.
Hon: - Jaha, ska ni tulla in bilen?
Vi: - Varför då???
Hon: - Den är ju Estnisk.
Polaren: - Nej, den här bilen har jag haft i flera år.
Hon: - Varför har den Estniska skyltar då?
Vi: ????? - Den ska ha svenska skyltar, har någon bytt utan att vi märkt det?
Hon: Går och tittar igen, kommer tillbara helt röd i ansiktet. -Det är bra, åk svenskt! Åk!
Tillfälle 4:
Jag hade en lånad Chevrolet Tahoe och en 2.5 ton bilkärra med last. Blev stoppad utanför Nyköping, stor kontroll.
Polis: - Finns det något körkort?
Jag: - Ja, det finns det. Räcker över det till honom
Polis till kollegan: - Han har ju behörighet, då kanske det stämmer det här..
Jodå, allt var som det skulle med alla vikter.