3559
Sök

Byggaom vevhusvent b230ft

14 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har ansträngt mig och gjort en bild på hur jag TROR att man kan bygga om vevhusvent. Men jag har sökt och kollat runt men inte riktigt förstått hur andra har gjort. Vill byggaom den pga att jag renoverar motorn och slänger på en ny turbo så jag vill ej smacka igen allt med olja samt att jag inte kan använda original insugsslang med koppling för vevhusslangen + att det är kul att prova på så förstår man det sen. Ställer frågorna i punktform ihopp om tydliga svar.
1, Är det rätt tänkt så som jag har ritat upp i bilden?
2, Kommer det medföra några andra, nya problem?
3, Räcker en 1L tank, hur lång tid innan den blir full om den nu kommer bli det?
4, Någon som vet vad el-kontakten på original insugsslang före turbon gör? Måste man fortfarande använda den?
5, Kom gärna med allmänna tips på hur ni har byggt/vet fungerar. 



http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1799718

Har aldrig laddat upp bild i foruminlägg så jag vet inte om bilden syns? Annars finns den i mitt fotoalbum.
Senast redigerat av hagadaha (25 oktober 2012)

50 Inlägg
25 oktober 2012
#2
bilden funkar inte, se om du kan ordna till det så blir det lättare att förstå smile


486 Inlägg
27 oktober 2012
#3
Det är bra att ha en avtappning i botten på vevhusburken, så det blir enkelt att tömma den.
Om det kommer mycket olja i den beror på många faktorer, som hur bra kolvringarna tätar, hur stort effektuttaget är, typ av bränsle osv.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

14 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#4
Ok, ska försöka bygga en själv så ja slänger dit en avtappnings plugg också då. Sen visar det sig antagligen om den funkar bra eller inte.

866 Inlägg
27 oktober 2012
#5
Om man nu ska var göra det bra så drar man en retur med backventil ner till sumpen som ligger över oljenivån i sumpen.
Och även ska man tänka på att man inte ska venilera för bra i toppen på en stående motor.  Gas flödet som ska ventileras kommer till stor del i från genomsläpp i cylindrarna och då måste returoljan från toppen gå i mot gasflödet och drar med sig en hel del olja. Har man otur som på vissa motorer så kan man få en jävla massa olja i toppen som inte kommer ner i botten av motorn som föjld att oljenivån blir för låg. pickup,en drar luft ! Inget bra smile
Det är även läge att dra en slang med en back ventil till till insugen så man får en negativ flöde i cach tanken så temeraturen blir lägre där.( när man inte har positivt tryck där) Även långa smala catch tankar är något sämre då gasflödet blir högre då arean blir liten i lodlinjen. Då får man en högre gashastighet uppåt då kan man öven där få olja med i gasen. Cach tanken Ska helst  ha ett galler innan filtret i hela ytan som flödet där oljan kan fästa och retureras när flödet sjunker. Där är många lösningar på det oxså.
Senast redigerat av tekniknissen1 (27 oktober 2012)

486 Inlägg
27 oktober 2012
#6
tekniknissen1 skrev:
Om man nu ska var göra det bra så drar man en retur ner till sumpen som ligger över oljenivån i sumpen.

Menar du från botten av catchtanken till oljetråget? Det vore väldigt olämpligt.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

866 Inlägg
27 oktober 2012
#7
jag tänkte fortare än jag skrev :-) Med backventil skulle det vara Det blir kan bli rätt fullt i i cachtanken om man har original oljefälla kvar. Använder man catch tanken som oljefälla går det bra då trycket blir det samma i returröret och vetilationsrör så oljan går till baka även under gasflöde.

486 Inlägg
28 oktober 2012
#8
tekniknissen1 skrev:
jag tänkte fortare än jag skrev :-) Med backventil skulle det vara Det blir kan bli rätt fullt i i cachtanken om man har original oljefälla kvar. Använder man catch tanken som oljefälla går det bra då trycket blir det samma i returröret och vetilationsrör så oljan går till baka även under gasflöde.

Jo, det är ju också rätt farligt.

Men jag tänkte mera på att det är rätt korkat att skicka alla föroreningar och eventuellt kondensvatten som bildas i catchtanken tillbaka till motoroljan.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

866 Inlägg
28 oktober 2012
#9
Det är inte ett problem då oljan alldrig stannar kvar i catch tanken och ligger och svalnar. Föroreningar ? var skulle det komma ifrån ? filter på utgången och det är samma olja som du har i motorn.

486 Inlägg
28 oktober 2012
#10
Det jag menar med föroreningar är bränsle som blandas med oljan genom blow-by i cylindrarna. När oljan kommer upp i temp bränns det ur och går ut som vevhusvent.
Att skicka tillbaka det in i motorn gör att oljan kommer bli dålig mycket snabbare än normalt. 

För du beskriver ju ett slutet system kopplat till insuget för att få lägre tryck i vevhuset?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

866 Inlägg
28 oktober 2012
#11
javist det drar iväg med gasen men har du inte någon retur och inte någon sugledning så har man en väldig sval catch tank då får man det i cach tanken. Den mängd bränsle som hamnar i olja kokar bort när den får värme i blocket. Nej inte slutet filter ut från cachtanken!!

486 Inlägg
28 oktober 2012
#12
Okej, ja då förstår hur du tänker med returledning.

Men om det skall fungera ordentligt måste ju temperaturen i catchtanken ligga över 80-90°C ?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

866 Inlägg
28 oktober 2012
#13
Nej oljan går till baks till sumpen och värms upp där.  Men är det väldigt svalt i tanken så kan bränslet kondenseras i tanken innan den hunnit igenom tanken då kan man få en ökad bränslemängd i oljan för man inte blir av med den i från systemet. men det är har aldrigt varit ett bekymmer på bensin motorer. Topp fuel motorer har det ;-) men dom får 50-80 liter soppa på 5-7 sek så det är inte så konstigt att en del hamnar i oljan. och ovan på allt så är dom kallare en när dom går i mål en när dom startade. :-)  Etanol !! där var det problem vid kall start har jag hört men det löser sig med tätare oljebyten. Lite bränsle i oljan får man alltid vid kalstart men när drift temperaturen är uppnådd så är det inte ett bekymmer.

Industritekniker
433 Inlägg
30 oktober 2012
#14
hagadaha skrev:
Har ansträngt mig och gjort en bild på hur jag TROR att man kan bygga om vevhusvent. Men jag har sökt och kollat runt men inte riktigt förstått hur andra har gjort. Vill byggaom den pga att jag renoverar motorn och slänger på en ny turbo så jag vill ej smacka igen allt med olja samt att jag inte kan använda original insugsslang med koppling för vevhusslangen + att det är kul att prova på så förstår man det sen. Ställer frågorna i punktform ihopp om tydliga svar.
1, Är det rätt tänkt så som jag har ritat upp i bilden?
2, Kommer det medföra några andra, nya problem?
3, Räcker en 1L tank, hur lång tid innan den blir full om den nu kommer bli det?
4, Någon som vet vad el-kontakten på original insugsslang före turbon gör? Måste man fortfarande använda den?
5, Kom gärna med allmänna tips på hur ni har byggt/vet fungerar. 


Har aldrig laddat upp bild i foruminlägg så jag vet inte om bilden syns? Annars finns den i mitt fotoalbum.

Jag löste det hela genom att bygga en egen fläns med 2 20mm inv. rör rakt upp där den gamla burken satt i blocket. Sedan drog jag 2 st 3/4" slangar upp till en egenbyggt cyklonfilter/renare) med ett 50mm utlopp upptill och 6mm oljeretur. Se bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-27ace04fd60497bcfc7cef55ffbc268f_large.jpg
Här är flänsen. En platta som skruvas där burken satt tidigare. Tätad med flytande packning bara. 2 20mm ansl.  ut och ett lite större rör nedåt i blocket för att hålla oljepumpsaxeln på plats (den kan annars hoppa ur= inte bra)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e260a47fda2b14fc3aad1ba00b50ff39_large.jpg

Filtret funkar som så att burken är 70mm utvändigt. Det inre röret är 50mm och sticker ner ca 70% av burkens totallängd. De oseparerade vevhusgaserna leds in i sidan på burken och börjar då rotera runt inneröret. Då slungas oljan ut på väggarna och rinner ner i returen (som leds tillbaka med en slang in i blocket där gamla fördelaren satt), medans gaserna tillslut letar sig upp genom centrumröret, genom ett filter och ut i atmosfären. Mycket enkelt.

Lycka till.
Senast redigerat av Magistern (30 oktober 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

14 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#15
Ok, hade tänkt att köra med slutet så det går till insuget igen då jag har läst att ett undertryck i vevhuset är att föredra. Tänkte om man kunde ha kvar original oljefällan på blocket för att inte riskera att oljepumps axeln hoppar ur samt en extra rening. Sen köra en grov slang till en liknande tank som du byggt själv, fast med en anslutning och ett "öppet universal vevhusfilter" monterat på insidan av tanken fast på utgående rör till insug(om du förstår hur ja menar med det) dock kommer det kräva att tankens diameter är bredare så ett filter får plats.

Har laddat upp en fin paint bild i mitt album om den nu hjälper nåt(vevhusvent alt.2). Pilen in på bildern är alltså från original oljefälla, pilen ut sätter man en slang till insug före turbon är tanken. Har även tänkt att göra lite lut på botten så oljen lättare rinner till retur ner i tråg(överkurs antar ja).

Låter det som en bra ide? Om man har original oljefälla sedan en till egen byggd med "öppet" oljefilter så borde inte turbo och insug slammas igen med oljerester?

Tacksam för kunniga seriösa svar som tidigare.
Senast redigerat av hagadaha (30 oktober 2012)

Industritekniker
433 Inlägg
31 oktober 2012
#16
Asså det är ju att föredra med undertryck i vevhuset. Jag föresatte att du skulle ha en rejält trimmad motor, för mig funkar det perfekt. Men du skulle ju lika gärna kunna återleda gaserna till insuget igen om du vill. Det huvudsakliga är ju att orginalfällan inte är så bra på att separera luften från oljan.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

14 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#17
Ang. effekt så siktas det på ca 300 hk driftsäkra hästar. Förhoppningsvis mer nån dag, men ja kanske inte ens kommer upp i 300. Men eftersom jag håller på att total renovera motorn så ville jag inte leda in "massa" oljerester i insuget osv. Men det känns som att ett slutet till insuget är det bästa overall. Kommer nog köra med original samt med en extra fälla med filter så borde det bra.

Tack för svaren, känner mig ganska säker på att detta blir bra.


Sök