3529
Sök

Växling automatlåda?

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#21
zoopåse skrev:
Low skrev:
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?

Lägga ur växeln kan du göra i farten till N men du måste stanna helt innan du byter håll.

Nu måste jag ju fråga då, det sas ju innan att det var bra att lägga i N vid röd ljus, menar du att man kan lägga in N samtidigt som man närmar sig ett då? Måste man stå still sen med för att slå i D? Ibland slår det ju om till grönt innan man hunnit stanna helt.

Random Hero
4 047 Inlägg
25 oktober 2012
#22
Nallis skrev:
zoopåse skrev:
Low skrev:
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?

Lägga ur växeln kan du göra i farten till N men du måste stanna helt innan du byter håll.

Nu måste jag ju fråga då, det sas ju innan att det var bra att lägga i N vid röd ljus, menar du att man kan lägga in N samtidigt som man närmar sig ett då? Måste man stå still sen med för att slå i D? Ibland slår det ju om till grönt innan man hunnit stanna helt.

det är overkill att lägga i N vid varje rödljus, står du fast i tingstatunneln måndag morgon klockan 7 så kan du lägga i N, men du behöver inte göra de om du står still 10-30 sek

Dog food lid. Backwards

3 373 Inlägg
25 oktober 2012
#23
Jag har aldrig andvänt N, stänger bilen om man ska vänta en längre stund Tex bro öppningar.


46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#24
Alla gör alltså helt olika *S*
Så står man still länge är N bra. Står man totalt still så kan man likväl stänga av bilen.
Men om man står i en kö då och står still, smårullar står still?

1 171 Inlägg
25 oktober 2012
#25
Nallis skrev:
zoopåse skrev:
Low skrev:
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?

Lägga ur växeln kan du göra i farten till N men du måste stanna helt innan du byter håll.

Nu måste jag ju fråga då, det sas ju innan att det var bra att lägga i N vid röd ljus, menar du att man kan lägga in N samtidigt som man närmar sig ett då? Måste man stå still sen med för att slå i D? Ibland slår det ju om till grönt innan man hunnit stanna helt.

Nej, det är bara när du vänder håll som man bör stå still. Tex om du rullar bakåt som du behöver stanna innan du lägger i D och vice versa. Men lite överkurs är det. Jag brukar använda N en del.

De flesta lådor klarar av att växla från N till D i 110 på motorväg utan problem. Inte värre än att gasa fullt eller liknande. T.ex. om man vill överkursa och rulla ner för en lång backe på tomgång, men vill man vara extra snäll kan man möta med gasen så att varvtalet stämmer ungefär med det man kommer hamna med växeln i innan man lägger i D. Men ska du lägga i R på motorvägen så kommer lådan packa resväskan och ge upp.


46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#26
zoopåse skrev:
Nallis skrev:
zoopåse skrev:

Lägga ur växeln kan du göra i farten till N men du måste stanna helt innan du byter håll.

Nu måste jag ju fråga då, det sas ju innan att det var bra att lägga i N vid röd ljus, menar du att man kan lägga in N samtidigt som man närmar sig ett då? Måste man stå still sen med för att slå i D? Ibland slår det ju om till grönt innan man hunnit stanna helt.

Nej, det är bara när du vänder håll som man bör stå still. Tex om du rullar bakåt som du behöver stanna innan du lägger i D och vice versa. Men lite överkurs är det. Jag brukar använda N en del.

De flesta lådor klarar av att växla från N till D i 110 på motorväg utan problem. Inte värre än att gasa fullt eller liknande. T.ex. om man vill överkursa och rulla ner för en lång backe på tomgång, men vill man vara extra snäll kan man möta med gasen så att varvtalet stämmer ungefär med det man kommer hamna med växeln i innan man lägger i D. Men ska du lägga i R på motorvägen så kommer lådan packa resväskan och ge upp.

Ok, det är verkligen mycket att lära sig smile
Ska man hålla koll på varvtalet när man kör? Har aldrig lärt mig sånt.

1 171 Inlägg
25 oktober 2012
#27
Nej, men man kan ju iaf hålla koll på om man rullar baklänges eller framlänges. smile


46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#28
zoopåse skrev:
Nej, men man kan ju iaf hålla koll på om man rullar baklänges eller framlänges. smile

Heheheheh ja tur att jag vet vad som är framåt och bakåt iaf tongue

Evildan
25 oktober 2012
#29
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att lägga i "N" när bilen rör sig, det mår inte lådan alls bra av även om du möter upp med gasen. Oljan i lådan skall drivas från motorn och inte tvärtom, då kan det i värsta fall bli haveri men garanterat större slitage på lådan.
"N" ska du alltså endast använda när bilen står still.
Att lägga i "N" läge vid kökörning är onödigt på den AW-lådan, om jag inte missminner mig helt lägger dessutom lådan i ett "friäge" själv när man stannar och ligger inte och tjuvdrar/draggar själv när bromsen är nedtryckt.

När du lägger i "D" eller något annat körläge (R L 1) från "P" eller "N", vänta ett litet tag innan du släpper fotbromsen, då sparar du mkt på lådan istället för att bra kasta i ett drivande läge.

När du lägger i ett drivande läge "D" "R" osv ska bilen stå helt still annars tar lådan mkt stryk men du kan ändå byta mellan de tre framåtlägena utan att stanna men tänk på som det står i boken att inte köra särskilt fort då du kan få en kraftig motorbromsning.

Tänk även på att använda parkeringsbromsen trots att lådan har ett "P"läge, detta minskar trycket på ingående axeln och skonar lådan, dessutom är det bra att använda parkeringsbromsen så den inte börjar kärva.
Senast redigerat av Evildan (25 oktober 2012)

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#30
Evildan skrev:
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att lägga i "N" när bilen rör sig, det mår inte lådan alls bra av även om du möter upp med gasen. Oljan i lådan skall drivas från motorn och inte tvärtom, då kan det i värsta fall bli haveri men garanterat större slitage på lådan.
"N" ska du alltså endast använda när bilen står still.
Att lägga i "N" läge vid kökörning är onödigt på den AW-lådan, om jag inte missminner mig helt lägger dessutom lådan i ett "friäge" själv när man stannar och ligger inte och tjuvdrar/draggar själv när bromsen är nedtryckt.

När du lägger i "D" eller något annat körläge (R L 1) från "P" eller "N", vänta ett litet tag innan du släpper fotbromsen, då sparar du mkt på lådan istället för att bra kasta i ett drivande läge.

När du lägger i ett drivande läge "D" "R" osv ska bilen stå helt still annars tar lådan mkt stryk men du kan ändå byta mellan de tre framåtlägena utan att stanna men tänk på som det står i boken att inte köra särskilt fort då du kan få en kraftig motorbromsning.

Tänk även på att använda parkeringsbromsen trots att lådan har ett "P"läge, detta minskar trycket på ingående axeln och skonar lådan, dessutom är det bra att använda parkeringsbromsen så den inte börjar kärva.

Tack för tips smile

Men ska jag använda 2 och L bara om jag kör släp? Aldrig motorbromsa med dem annars? Och om man motorbromsar med dem ska D i direkt när man fått ner farten? Står inte i boken om det gäller vi släp. Man ska bara akta så inte motorn övervarvas. Ungefärligt högst 103KM/H i 2 och 53 i L

Detta fattar jag inte?!
VarningHåll inte bilen stillastående med bromspedalen om du stannat med motorn igång. Det hindrar bilen från att krypa sakta framåt.

Ja men poängen är väl att stå still om man stannat inte krypa, vadå varning?!

Evildan
25 oktober 2012
#31
Nallis skrev:
Evildan skrev:
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att lägga i "N" när bilen rör sig, det mår inte lådan alls bra av även om du möter upp med gasen. Oljan i lådan skall drivas från motorn och inte tvärtom, då kan det i värsta fall bli haveri men garanterat större slitage på lådan.
"N" ska du alltså endast använda när bilen står still.
Att lägga i "N" läge vid kökörning är onödigt på den AW-lådan, om jag inte missminner mig helt lägger dessutom lådan i ett "friäge" själv när man stannar och ligger inte och tjuvdrar/draggar själv när bromsen är nedtryckt.

När du lägger i "D" eller något annat körläge (R L 1) från "P" eller "N", vänta ett litet tag innan du släpper fotbromsen, då sparar du mkt på lådan istället för att bra kasta i ett drivande läge.

När du lägger i ett drivande läge "D" "R" osv ska bilen stå helt still annars tar lådan mkt stryk men du kan ändå byta mellan de tre framåtlägena utan att stanna men tänk på som det står i boken att inte köra särskilt fort då du kan få en kraftig motorbromsning.

Tänk även på att använda parkeringsbromsen trots att lådan har ett "P"läge, detta minskar trycket på ingående axeln och skonar lådan, dessutom är det bra att använda parkeringsbromsen så den inte börjar kärva.

Tack för tips smile

Men ska jag använda 2 och L bara om jag kör släp? Aldrig motorbromsa med dem annars? Och om man motorbromsar med dem ska D i direkt när man fått ner farten? Står inte i boken om det gäller vi släp. Man ska bara akta så inte motorn övervarvas. Ungefärligt högst 103KM/H i 2 och 53 i L

Detta fattar jag inte?!
VarningHåll inte bilen stillastående med bromspedalen om du stannat med motorn igång. Det hindrar bilen från att krypa sakta framåt.

Ja men poängen är väl att stå still om man stannat inte krypa, vadå varning?!

Släp: Det räcker oftast att du lägger ur O/D och kör så, du känner om det blir för tungt då hattar lådan mellan växlarn vid ett litet uppförslut exempelvis, då kan du lägga i "2" och köra på det, detta ska inte ske om du inte släpar mera än du får med en RAV4 eller kör i branta backar en längre sträcka.

Nej aldrig motorbromsa med dom annars är helt onödigt om du inte kör i alperna eller liknande backar en längre tid, då använder man ett lägre läge på lådan för att spara bromsarna.

"Att inte hålla fast bilen med bromsen" Där fattar inte jag heller vad dom menar för det är så man gör för att få bilen att stå still i köer osv. (tryckfelsnisse som varit framme, dom menar gaspedalen)
Ligger man såsom ngn beskrev och avrådde ifrån ovan och håller fast bilen i en backe med gasen blir lådan väldigt varm och tar stryk.

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#32
Evildan skrev:
Nallis skrev:
Evildan skrev:
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att lägga i "N" när bilen rör sig, det mår inte lådan alls bra av även om du möter upp med gasen. Oljan i lådan skall drivas från motorn och inte tvärtom, då kan det i värsta fall bli haveri men garanterat större slitage på lådan.
"N" ska du alltså endast använda när bilen står still.
Att lägga i "N" läge vid kökörning är onödigt på den AW-lådan, om jag inte missminner mig helt lägger dessutom lådan i ett "friäge" själv när man stannar och ligger inte och tjuvdrar/draggar själv när bromsen är nedtryckt.

När du lägger i "D" eller något annat körläge (R L 1) från "P" eller "N", vänta ett litet tag innan du släpper fotbromsen, då sparar du mkt på lådan istället för att bra kasta i ett drivande läge.

När du lägger i ett drivande läge "D" "R" osv ska bilen stå helt still annars tar lådan mkt stryk men du kan ändå byta mellan de tre framåtlägena utan att stanna men tänk på som det står i boken att inte köra särskilt fort då du kan få en kraftig motorbromsning.

Tänk även på att använda parkeringsbromsen trots att lådan har ett "P"läge, detta minskar trycket på ingående axeln och skonar lådan, dessutom är det bra att använda parkeringsbromsen så den inte börjar kärva.

Tack för tips smile

Men ska jag använda 2 och L bara om jag kör släp? Aldrig motorbromsa med dem annars? Och om man motorbromsar med dem ska D i direkt när man fått ner farten? Står inte i boken om det gäller vi släp. Man ska bara akta så inte motorn övervarvas. Ungefärligt högst 103KM/H i 2 och 53 i L

Detta fattar jag inte?!
VarningHåll inte bilen stillastående med bromspedalen om du stannat med motorn igång. Det hindrar bilen från att krypa sakta framåt.

Ja men poängen är väl att stå still om man stannat inte krypa, vadå varning?!

Släp: Det räcker oftast att du lägger ur O/D och kör så, du känner om det blir för tungt då hattar lådan mellan växlarn vid ett litet uppförslut exempelvis, då kan du lägga i "2" och köra på det, detta ska inte ske om du inte släpar mera än du får med en RAV4 eller kör i branta backar en längre sträcka.

Nej aldrig motorbromsa med dom annars är helt onödigt om du inte kör i alperna eller liknande backar en längre tid, då använder man ett lägre läge på lådan för att spara bromsarna.

"Att inte hålla fast bilen med bromsen" Där fattar inte jag heller vad dom menar för det är så man gör för att få bilen att stå still i köer osv. (tryckfelsnisse som varit framme, dom menar gaspedalen)
Ligger man såsom ngn beskrev och avrådde ifrån ovan och håller fast bilen i en backe med gasen blir lådan väldigt varm och tar stryk.

Ja visst är det en jättekonstig varning?!
Under sen står det i en ny ruta
Observera
Använd alltid bromspedalen el parkeringsbromsen för att hålla bilen stilla i uppförsbacke.Håll aldrig bilen stillastående med gasen eftersom växellådan kan bli överhettad.

Här ska man ju ha den stilla med broms. Kanske är tryckfelsnisse som du säger smile Har läst varningen så många gånger och undrat om jag är skittrög för jag inte fattar hur dem menar *S*

1 171 Inlägg
25 oktober 2012
#33
Evildan skrev:
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att lägga i "N" när bilen rör sig, det mår inte lådan alls bra av även om du möter upp med gasen. Oljan i lådan skall drivas från motorn och inte tvärtom, då kan det i värsta fall bli haveri men garanterat större slitage på lådan.
"N" ska du alltså endast använda när bilen står still.
Att lägga i "N" läge vid kökörning är onödigt på den AW-lådan, om jag inte missminner mig helt lägger dessutom lådan i ett "friäge" själv när man stannar och ligger inte och tjuvdrar/draggar själv när bromsen är nedtryckt.

Det är inga problem med att lägga i N i farten som sagt, men behovet att göra det finns knappast. Det är friläge och pumpen går fortfarande av motorn så länge den är igång så lådan tappar inte oljetryck. Sliter inte mer på automaten än att trycka ner kopplingen på en manuell låda. Man kan ju gasa sig fram (istället för att motorbromsa) eller bromsa hårdare också (när du ska krypa sakta fram till stillastående).

Däremot så gillar inte alla automater att lägga i D i högre fart. Men många moderna är det inget som helst problem, rätt växel ligger redan förberedd och det är bara för lådan att "koppla in motorn". Att tex gasa lite extra så att lådan får trycka i växlarna sliter mer på lådan än att gå från N till D i farten.
Senast redigerat av zoopåse (25 oktober 2012)


Evildan
26 oktober 2012
#34
zoopåse skrev:
Evildan skrev:
Jag skulle å det bestämdaste avråda från att lägga i "N" när bilen rör sig, det mår inte lådan alls bra av även om du möter upp med gasen. Oljan i lådan skall drivas från motorn och inte tvärtom, då kan det i värsta fall bli haveri men garanterat större slitage på lådan.
"N" ska du alltså endast använda när bilen står still.
Att lägga i "N" läge vid kökörning är onödigt på den AW-lådan, om jag inte missminner mig helt lägger dessutom lådan i ett "friäge" själv när man stannar och ligger inte och tjuvdrar/draggar själv när bromsen är nedtryckt.

Det är inga problem med att lägga i N i farten som sagt, men behovet att göra det finns knappast. Det är friläge och pumpen går fortfarande av motorn så länge den är igång så lådan tappar inte oljetryck. Sliter inte mer på automaten än att trycka ner kopplingen på en manuell låda. Man kan ju gasa sig fram (istället för att motorbromsa) eller bromsa hårdare också (när du ska krypa sakta fram till stillastående).

Däremot så gillar inte alla automater att lägga i D i högre fart. Men många moderna är det inget som helst problem, rätt växel ligger redan förberedd och det är bara för lådan att "koppla in motorn". Att tex gasa lite extra så att lådan får trycka i växlarna sliter mer på lådan än att gå från N till D i farten.

Tankevurpa ang tryckets väg genom lådan i friläge, givetvis pumpas det "rätt håll" även i friläge, jag hade redan stängt av motorn i mitt huvud roll

Hur den slits vid "N" läge i fart är vi dock oense om, jag vill ändå påstå att det är skadligt.
"lets agree to disagree" i den frågan?

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök