Jag skulle å det bestämdaste avråda från att lägga i "N" när bilen rör sig, det mår inte lådan alls bra av även om du möter upp med gasen. Oljan i lådan skall drivas från motorn och inte tvärtom, då kan det i värsta fall bli haveri men garanterat större slitage på lådan.
"N" ska du alltså endast använda när bilen står still.
Att lägga i "N" läge vid kökörning är onödigt på den AW-lådan, om jag inte missminner mig helt lägger dessutom lådan i ett "friäge" själv när man stannar och ligger inte och tjuvdrar/draggar själv när bromsen är nedtryckt.
När du lägger i "D" eller något annat körläge (R L 1) från "P" eller "N", vänta ett litet tag innan du släpper fotbromsen, då sparar du mkt på lådan istället för att bra kasta i ett drivande läge.
När du lägger i ett drivande läge "D" "R" osv ska bilen stå helt still annars tar lådan mkt stryk men du kan ändå byta mellan de tre framåtlägena utan att stanna men tänk på som det står i boken att inte köra särskilt fort då du kan få en kraftig motorbromsning.
Tänk även på att använda parkeringsbromsen trots att lådan har ett "P"läge, detta minskar trycket på ingående axeln och skonar lådan, dessutom är det bra att använda parkeringsbromsen så den inte börjar kärva.
Senast redigerat av Evildan (25 oktober 2012)