3413
Sök

Tips ang 4-punkt bälten. FIA godkänt eller ej ?

Adder
972 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#1
Ska införskaffa en sportstol som är FIA godkänd, dock inte bur och bör väl där med även byta bälte.

Vad har ni för erfaranhet ang FIA godkända kontra inte godkända ?

Har kolla på bl a:

Ej godkända:

http://rallyimport.jetshop.se/sparco-4p … c-155.aspx

http://rallyimport.jetshop.se/sabelt-4p … c-121.aspx

FIA godkänt:

http://rallyimport.jetshop.se/rrs-6punk … c-262.aspx

De verkar ju som de som är FIA godkända har spännen på alla "punkter" mot de som inte är godkända så sitter ju någon del fast i ett bälte och endast en ihopsättning. Gör de storskillnad ?

Vad är skillnaden mot bult- kontra ögel-montage ?
Senast redigerat av Adder (27 oktober 2012)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

6 632 Inlägg
26 oktober 2012
#2
FIA godkända bälten får användas inom racing..andra får inte.

Säkerhetsskäl till det.

De/Dem

den enda som e som jag
274 Inlägg
26 oktober 2012
#3
Har du inte fiagodkända stolar så kvittar det vad du har för bälte. Stolarna smäller av i fäst punkterna vid krock å då dör du vilket som. Du måste även ha bur om du ska ha 4-6 punktsbälten. Annars dör du om taket trycks in, då inte kroppen/ huvudet viks undan. Fäster du inte bältena korrekt enligt Fia bestämmelser dör du då dom inte fyller någon funktion. Köp Fia bälten annars dör du, china e skit!

Din dröm är min verklighet

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 oktober 2012
#4
Som föregående talare nämner.

Bara för det finns hål för bälten i en stol så betyder det inte att man kan köra med det. Figurerar mycket stylning stolar ute på marknaden där ryggstöden inte är designade för kunna ta upp bältets krafter och ryggstödet går av och därmed pressad du neråt och får förmodligen en förstörd rygg.


I övrigt rekommenderar jag inte 4punkts bälte överhuvedtaget utan satsa på 5 eller 6 punkt.


Personligen skulle jag inte köpa eller rekomendera ett bälte eller en stol som inte är FIA godkänd. Då styling stolar ofta inte är testade överhuvedtaget.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Adder
972 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#5
Okey, förstår vad ni säger.

Stolen jag planerar att köpa är en OMP TRS, FIA godkänd stol.
http://rallyimport.jetshop.se/omp-trs-x … c-103.aspx

Sen lutar de väl åt att köpa ett RRS 6-punkt bälte även de FIA godkänt.
http://rallyimport.jetshop.se/rrs-6punk … c-262.aspx

Även fästet är godkänt, http://rallyimport.jetshop.se/omp-sidof … c-104.aspx

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

757 Inlägg
27 oktober 2012
#6
montera bur så är du säker annars kan du lika gärna köra med 3punkt.

Adder
972 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#7
robzter skrev:
montera bur så är du säker annars kan du lika gärna köra med 3punkt.

Men planera inte att rulla heller så smile

Iallafall, bur blir de inte och med bältet jag har kommer de ju bli en glipa vilket känns ännu värre.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Knegare
718 Inlägg
27 oktober 2012
#8
Adder skrev:
robzter skrev:
montera bur så är du säker annars kan du lika gärna köra med 3punkt.

Men planera inte att rulla heller så smile

Iallafall, bur blir de inte och med bältet jag har kommer de ju bli en glipa vilket känns ännu värre.

Jag planerade inte att halka när jag var ute på promenad tidigare idag.. men det hände ändå.

William 2009-02-20

757 Inlägg
27 oktober 2012
#9
buren köper man inte för att man ska välta. den köper man för att risken finns.

4 767 Inlägg
27 oktober 2012
#10
nozzen skrev:
Har du inte fiagodkända stolar så kvittar det vad du har för bälte. Stolarna smäller av i fäst punkterna vid krock å då dör du vilket som. Du måste även ha bur om du ska ha 4-6 punktsbälten. Annars dör du om taket trycks in, då inte kroppen/ huvudet viks undan. Fäster du inte bältena korrekt enligt Fia bestämmelser dör du då dom inte fyller någon funktion. Köp Fia bälten annars dör du, china e skit!

Spot on där! Bra skrivet! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Adder
972 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#11
robzter skrev:
buren köper man inte för att man ska välta. den köper man för att risken finns.

De är ju snällt av er att vara så omtänksamma smile Skulle bara skrivit att jag inte tänker köpa bur . slut

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

757 Inlägg
27 oktober 2012
#12
då behöver du nog inte köpa fia grejer alls utan ridetech stolar och bälten funkar nog lika bra isf. du dör i vilket fall smile
Senast redigerat av robzter (27 oktober 2012)

Adder
972 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#13
robzter skrev:
då behöver du nog inte köpa fia grejer alls utan ridetech stolar och bälten funkar nog lika bra isf. du dör i vilket fall smile

De låter ju strålande. Så du menar att en bur hjälper i alla former av olyckor ? Inte bara takåkningar ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

757 Inlägg
27 oktober 2012
#14
självklart hjälper en bur i alla former smile speciellt fullbur. buren styvar även upp bilen så genom det så får du bättre väghållning smile

Adder
972 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#15
robzter skrev:
självklart hjälper en bur i alla former smile speciellt fullbur. buren styvar även upp bilen så genom det så får du bättre väghållning smile

Om de är så super, varför har inte du installerat en då ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

den enda som e som jag
274 Inlägg
27 oktober 2012
#16
Adder skrev:
robzter skrev:
självklart hjälper en bur i alla former smile speciellt fullbur. buren styvar även upp bilen så genom det så får du bättre väghållning smile

Om de är så super, varför har inte du installerat en då ?

Lugna ner dig nu badboy, du har fått jäkligt bra svar från alla så gå efter det och inte dum citera svaren som är sanna!

Din dröm är min verklighet

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2012
#17
nozzen skrev:
Har du inte fiagodkända stolar så kvittar det vad du har för bälte. Stolarna smäller av i fäst punkterna vid krock å då dör du vilket som. Du måste även ha bur om du ska ha 4-6 punktsbälten. Annars dör du om taket trycks in, då inte kroppen/ huvudet viks undan. Fäster du inte bältena korrekt enligt Fia bestämmelser dör du då dom inte fyller någon funktion. Köp Fia bälten annars dör du, china e skit!

Exakt!  Många tänker inte på att man knäcker nacken med 4-6p bälten och felaktig/utebliven bur.  Sen kan man va hur kaxig som helst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

757 Inlägg
27 oktober 2012
#18
Adder skrev:
robzter skrev:
självklart hjälper en bur i alla former smile speciellt fullbur. buren styvar även upp bilen så genom det så får du bättre väghållning smile

Om de är så super, varför har inte du installerat en då ?

kommer nu i vinter smile fullbur för dragracing smile inte kört så mycket med bilen under alla år jag haft den. sen nu när jag konverterat den till vänsterstyrd är det ännu mer dags för bur.

KHRacing
28 oktober 2012
#19
Många stora stolsnamn är exakt likadana som andra stora märken, görs i samma KINAfabriker m.m

MEN, skillnande är att det ena märket har inte betalat till FIA för att få ha deras godkännande stämpel.
& det andra företaget har betalat, Ett superstort engelskt märke fick sitt FIA-godkännande indraget pga
att de ej betalade in den "årliga" avgiften till FIA som är H Ö G !.-

Sen är det ett mkt överdrivet rykte att man "automatiskt" dör/knäcker nacken med 4-5-6-punktsbälten
utan bur.  Finns vad jag vet inte en enda olycka där detta påvisats.

DOCK. många KINA/STYLING-stolar är som tidigare sagt i tråden, rena skiten, precis som många
KINA/STYLING-rattar, sök på ratt-test-filmen på "tuben".

den enda som e som jag
274 Inlägg
28 oktober 2012
#20
KHRacing skrev:
Många stora stolsnamn är exakt likadana som andra stora märken, görs i samma KINAfabriker m.m

MEN, skillnande är att det ena märket har inte betalat till FIA för att få ha deras godkännande stämpel.
& det andra företaget har betalat, Ett superstort engelskt märke fick sitt FIA-godkännande indraget pga
att de ej betalade in den "årliga" avgiften till FIA som är H Ö G !.-

Sen är det ett mkt överdrivet rykte att man "automatiskt" dör/knäcker nacken med 4-5-6-punktsbälten
utan bur.  Finns vad jag vet inte en enda olycka där detta påvisats.

DOCK. många KINA/STYLING-stolar är som tidigare sagt i tråden, rena skiten, precis som många
KINA/STYLING-rattar, sök på ratt-test-filmen på "tuben".

Gå till din närmaste brandstation och prata med brandmännen där. Det är dessa personer som får ta hand om skiten som blir vid en krock. Kan nämna att det är brandmännen som har fått mig att tänka till. Ofta vid en kollision så finns det inte rester kvar vid en krock som ens går att identifieria utan tandkort. Dna hjälper bara om personen varit med i dna register. Inte hälften av alla krockar nämns i dagstidningen speciellt står det inte specifikt om det satt bur i bilen eller hur personen dog knäckt nacke osv. Själv kör jag rally och polaren smällde i 70 blås i ett träd så buren fik igenom golvet. Taket trycktes in så mycket så buren gick av. Det gick inte att rulla bilen pga att buren stod på fötterna av buren som gått igenom golvet. Asså ja bara säger detta att det är allvarliga grejer motorsport och man fattar inte vilka grafter det är vid en krock! Chansa inte förihelvete! Kosta på riktiga grejer!

Din dröm är min verklighet


Sök