3437
Sök

Tips ang 4-punkt bälten. FIA godkänt eller ej ?

1 532 Inlägg
28 oktober 2012
#21
Ska du köra på gata? Då får du ha stol och bälten MEN du får inte använda dom, åker du med dom på dig o blir stoppad så blir det böter som att du åker utan bälte.
Du får endast åka med 3punkt hur dumt det än låter.
El Caminon jag bygger kommer ha FIA stolar + FIA bälten men ingen FIA godkänd bur utan en Finess bur.
Att rekomendera är att du bygger bur om du ska ha 4-6 punktsbälten.
Slår du runt har du inget huve kvar då kroppen sitter fast när taket kommer.


757 Inlägg
28 oktober 2012
#22
vet att många gärna slänger in sånna där färdigbockade burar som ska missa instrumentbrädan för att dom inte vill såga i den. det är galenskap. finns en anledning till varför sånna inte är godkända vid tävlingar. blir en finessbur i min i vinter.

1 532 Inlägg
28 oktober 2012
#23
robzter skrev:
vet att många gärna slänger in sånna där färdigbockade burar som ska missa instrumentbrädan för att dom inte vill såga i den. det är galenskap. finns en anledning till varför sånna inte är godkända vid tävlingar. blir en finessbur i min i vinter.

Buren får inte stödet fram utan viker ihop sig med en sån bur.
Jag har gjort fina hål i min panel för en riktig bur.
Även fast den inte är FIA godkänd så känns det bättre om olyckan skulle va framme sen.


757 Inlägg
28 oktober 2012
#24
Dirtymike skrev:
robzter skrev:
vet att många gärna slänger in sånna där färdigbockade burar som ska missa instrumentbrädan för att dom inte vill såga i den. det är galenskap. finns en anledning till varför sånna inte är godkända vid tävlingar. blir en finessbur i min i vinter.

Buren får inte stödet fram utan viker ihop sig med en sån bur.
Jag har gjort fina hål i min panel för en riktig bur.
Även fast den inte är FIA godkänd så känns det bättre om olyckan skulle va framme sen.

Precis.

FIA godkännd är ju egentligen fel sätt att kalla det. utan det har mer om FIA certifikat. finess kan göra en bur åt dig som är det men då monterar ju dom den. sen är det helt godkännt att tävla med en bur man monterat själv från t ex finess. bara den fyller dom kraven som ställs för den klassen som ska köras. en bra kategori att kolla på när man ska bygga bur är om jag minns rätt drifting alternativt dragracing ner till 9.0

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2012
#25
KHRacing skrev:
Många stora stolsnamn är exakt likadana som andra stora märken, görs i samma KINAfabriker m.m

MEN, skillnande är att det ena märket har inte betalat till FIA för att få ha deras godkännande stämpel.

Mja, samma fabrik innebär inte att det är samma stol, inte ens om det är samma material och formar. Gör dem stolar åt FIA så måste dem upp till en hög kvalitetsnivå. Låt säga att 50% av deras produktion inte når upp pga de inte har bra koll nog. Inte kasserar de stolarna med tveksam laminering eller andra defekter. Nej, dem säljs utan FIA stämpel till oss glada amatörer.

Samma visa med modellflyg där jag är aktiv. Flygplan köpt direkt från en webshop i Kina flyger knappt alls medans samma flygplan köpt i Sverige flyger utmärkt eftersom fabriken vet att om de skickar hit skit måste de stå för reklamationen. Nu pratar vi inte liknande flygplan utan exakt samma modell/utrustning/kartong etc.

Dem är smarta nog att använda sin bristande kvalitetskoll på ett kreativt sätt i Kina...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Adder
972 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#26
Jag förstår tanken bakom all säkerhet, bur etc men i mitt fall vill jag varken lägga pengarna på de eller "förstöra" bilen..

Ända anledningen till att jag ville ha en sportstol är för att med min längd kunna sitta bättre.

De blir en Opel Speedster stol gilla den.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

30 Inlägg
28 oktober 2012
#27
Kika in min saab 900. Setup när jag rullade var: Ridetechstolar, 3p bälte och halvbur från finess. Gick ur bilen själv efter att ha voltat 4 varv i drygt 80 km/h.
Nu ska jag inte säga att alla olyckor sker likadant men det är ju ett riktmärke iaf. Som folk innan skrivit så ska du inte ha 4pbälte när du har sportstol utan bur då du inte kan vika dig framåt vid eventuell rullning utan ditt huvud kommer vara högsta punkten och sitta still där det är.


Stol tror jag det är skitsamma vad du köper för någon. däremot är nog bältet det man ska lägga lite extra pengar på. men ha bur innan du tänker tanken på 4P.

Här har du: http://www.garaget.org/?car=119289&image=2853409

Adder
972 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#28
Efter en del funderingar och läsande blev de FIA godkänd stol och 5 punktbälte.

Visst förstår problematiken ang taket men känner ändå att fördelarna är större än nackdelarna.

Som detta t ex, saxat från http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15283

Eftersom jag jobbar med bilsäkerhet i form av krockprovning och utvecling så kan jag inte låta bli att lägga mig i. Gustav har ju redan påpekat det men jag vill också understryka:
Undvik 4-punktsbälten!!!

Om ni ska byta ut ordinarie 3-punktsbälte av någon anledning så är det 6-punkts (5-punkts) som gäller. Med ett 4-punktsbälte riskerar man underglidning vilket kan ge mycket allvarliga bukskador. Inte trevligt!


Angående myten att det skulle vara farligt med 4/5/6-punktsbälten i olyckor där taket trycks in (när båge saknas) så hävdar jag att det bygger på helt felaktiga antaganden.
Resonemanget brukar vara att om man inte har båge och bilen slår runt så trycks taket in kraftigt. Om man då har 3-punktsbälte så sägs det att man "glider undan" och överlever olyckan medan man med 4/5/6-punkts bälte inte klarar sig eftersom man sitter på plats.
Problemet är bara att man inte "glider undan" även om man har 3-punktsbälte, förloppet är allt för snabbt för det. Man ligger lika illa till ändå!
Det största bekymmret i en rundslagning är för övrigt inte en eventuell intryckning av taket utan det faktum att man inte spänns fast tillräckligt väl på sin plats utan skadas då man slår i bilens inredning. Med ett bra bälte minskas den risken. Vad är då ett bra bälte? Jo, t ex ett 6-punkts bälte eller ett trepunktsbälte med god geometri och försträckare (helst i kombination med någon form av airbag för huvudet). Fast försträckare och airbag finns ju tyvärr inte i gamla bilar och man lär inte kunna installera det själv.
Sen kan konstateras att taket väldigt oftast är förvånandsvärt intakt även efter en rundslagning. Fast det finns alltid undantag, tyvärr.

En sak jag läst flera ggr är: Du/man hinner inte vika sig undan vid en rullning plus att man faller ju ner mot taket vilket heller inte lär göra saken bättre.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#29
En annan sak som slog mig. Vad säger farbrorblå om original bältet plus de eftermonterade smile ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2013
#30
Adder skrev:
En annan sak som slog mig. Vad säger farbrorblå om original bältet plus de eftermonterade smile ?

Görans redogörelse tar jag till mig! tackar för infon!

Det är på tok för sällan som någon flikar in så bra info på forumet!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök