Efter en del funderingar och läsande blev de FIA godkänd stol och 5 punktbälte.
Visst förstår problematiken ang taket men känner ändå att fördelarna är större än nackdelarna.
Som detta t ex, saxat från
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15283Eftersom jag jobbar med bilsäkerhet i form av krockprovning och utvecling så kan jag inte låta bli att lägga mig i. Gustav har ju redan påpekat det men jag vill också understryka:
Undvik 4-punktsbälten!!!
Om ni ska byta ut ordinarie 3-punktsbälte av någon anledning så är det 6-punkts (5-punkts) som gäller. Med ett 4-punktsbälte riskerar man underglidning vilket kan ge mycket allvarliga bukskador. Inte trevligt!
Angående myten att det skulle vara farligt med 4/5/6-punktsbälten i olyckor där taket trycks in (när båge saknas) så hävdar jag att det bygger på helt felaktiga antaganden.
Resonemanget brukar vara att om man inte har båge och bilen slår runt så trycks taket in kraftigt. Om man då har 3-punktsbälte så sägs det att man "glider undan" och överlever olyckan medan man med 4/5/6-punkts bälte inte klarar sig eftersom man sitter på plats.
Problemet är bara att man inte "glider undan" även om man har 3-punktsbälte, förloppet är allt för snabbt för det. Man ligger lika illa till ändå!
Det största bekymmret i en rundslagning är för övrigt inte en eventuell intryckning av taket utan det faktum att man inte spänns fast tillräckligt väl på sin plats utan skadas då man slår i bilens inredning. Med ett bra bälte minskas den risken. Vad är då ett bra bälte? Jo, t ex ett 6-punkts bälte eller ett trepunktsbälte med god geometri och försträckare (helst i kombination med någon form av airbag för huvudet). Fast försträckare och airbag finns ju tyvärr inte i gamla bilar och man lär inte kunna installera det själv.
Sen kan konstateras att taket väldigt oftast är förvånandsvärt intakt även efter en rundslagning. Fast det finns alltid undantag, tyvärr.
En sak jag läst flera ggr är: Du/man hinner inte vika sig undan vid en rullning plus att man faller ju ner mot taket vilket heller inte lär göra saken bättre.