3508
Sök

Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till... Visa mer

278 738 Visningar
Uppdaterades senast 1 mars
303 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#81
Tja det blir en hel del kabel till allt, har nog dragit ett par hundra meter kabel nu.

Jovars det kan nog bli upstart ganska snart men beror lite på jobbet med, har en hel del resor i kalendern som ställer till det men skruvandet.

Har en hel del kabeldragning kvar inne i kupen med och eftersom allt är så gammalt så vad man en tar i så får man byta ut det...

Det som ska dit är VR givarna till triggning av styrsystemet, O2 givarn med kablar, måste hitta kabeln till temgivaren för den vanliga tempmätaren (klippte visst av den av misstag...) dra fram ström till reläna för tändning, spridare och bränslepumpen. Sen ska det dit nån mer tamp till reläet till tutan och elfläkten.

Skulle tippa på 2 dagars jobb

Har inte ens börjat med kabeldragningen till växellådan...minst en dags jobb till.


Så allt som allt minst 10 dagars skruvande till uppstart.


303 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#82
Tjahaja kanske dax för en liten uppdatering här igen då.....

Är nu klart med kylarinstallationen, som tur var passade orginalslangarna fick bara kapa dom lite då dom var lite långa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-bc674f4f0b7c07ae6fe9670bbd9beda9.jpg

Sen har jag fått en ny fläktkåpa tiilvikt av killarna på rostfriajobb i Eskilstuna. Borrade upp och kapade ur ett par hål i kåpan för att släppa igenom mera "fartvind" Fläkten är inte av samma kaliber som BMW's 400w fläkt, får se om den räcker till....

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-815a75f95a8552ef13735ac26e82596f.jpg

Och så här bev det sen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-99d27b980a72608639dfca122e007bad.jpg


303 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#83
Nu är kabeldragningen i motorrummer äntligen klart...bara att plugga in säkringarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f8ea57c9d7ad23754b78bc6bf476f8bf.jpg

Tyvärr lite kvar inne i bilen
men är inte så farligt som det ser ut, har nog dragit ca 200m ny kabel i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-4fc13f3ec6d77d559213cce8f8f37d43.jpg

Fick även dra ut en ny kabelstam till bränslepumpen(pumparna lite senare) luktade bensin som tusan i bagaget så även byta att par meter bränsleslang med
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-1c677ac032b1120c236284588722f234.jpg


303 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#84
Tja sen skulla ju kabelstammen till lådan in i bilen på nåt vis, investerade i en tryckluftsdriven sticksåg så jag kunde kapa lite i kardantunneln, gjorde sen två nya plåtar som överlappar varandra lite för att få in växelvajern (precis som orginal) hittade sen en lämplig gummigenomföring till kablarna. Är numera 3 kablar en "stam" för det som är inne i lådan sen 2st separata skärmkablar till VR givarna för ingående och utgående varv. Har precis fått hem en till kontakt till styrenhetn för lådan så nu kan jag koppla in den med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3b0ce6c148c311c3b8b74e8b9d587ea1.jpg


303 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#85
Oj det är långt mellan inläggen nu ser jag.....lika långt som all jävla kabel jag dragit.

Hur som helst så är det klart nu och kopplade in batteriet för att se att allt lyse etc funkar vilket det gör.

Sen var det dax att kolla hur motor ECU'n tyckte om alla kabel och det funkade bra förutom att jag hade hittat en 15 matning som bröts i startläget, enkelt fixat.

Kollade igen om att givare utgångar etc funkade vilket dom gjorde, nästan.............
Konstigt inget varvtal i Tuner Studio när jag drar runt den på starten.....
Började rota runt bland alla kablar dubbel och trippel kollade allt
Allt i ordning men inget varvtal.....hmmm va fan är det som är fel??
Är det ECU'n?
Som tur var hade jag oscilloskopet med vilket även har en signalgenerator som jag kopplade på
varvtalsingången, såg hur fint som helst ut i trigger loggen.....
mätte sen signalen ut från VR givaren när jag drog runt på starten...
0,3v !!! det var inte mycket....allldeles för lite testade igen med signalgeneratorn och konstaterade att jag behödve minst 2v för att ECU'n skulle se signalen.

Blir alltså till att bygga om, ett 36-1 hjul är beställt och som tur var hade jag en givare låg samma som jag har i rödingen.

Tja så snart uppstart då förhoppningsvis.......


698 Inlägg
9 oktober 2013
#86
swejag skrev:
I väntan på en stor låda med delar från USA så började jag titta lite på kablaget ute i motorrummet.
Går ju att få till snyggt med lite nya kabelstrumpor, dom gamla i tyg är ganska ruttna.
Är även en hel del kabel som jag kan ta dän då den nya insprutning/tändning behöver helt nya kablar ändå.

Gammalt och nytt

http://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-52e9adb28dd97e3632ec564d1586c761.jpg
Högra sidan var ganska enkel, kunde ta bort en hel kabelstam som gick til den gamla insprutningen.
Sen är det då kablaget kvar på vänster sida till i huvudsak belysningen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3522209521cd7d090ed2f305be70cc52.jpg

Finns säkringshållare i retro still att köpa nya, sen lite nya relän etc så blir det som nytt.
Måste flytta placeringen på reläna till lyse/signalhorn då jag ska få dit luftintag/filterburkarna där dom sitter orginal.

http://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-748d8ce04922f4e639bb18e5eecff171.jpg

Snygga kabelöverdrag vart kan man köpa dem? Ska fortsätta följa detta smile Men Bra jobbat och hål takten big_smile


303 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#87
Ja här är det fantastiskt dåligt uppdaterat....Har inte hunnit med det helt enkelt.
Mycket j^^vla strul med styrningen till lådan....
Bilen är nu i allfalla reg bes så sitter ett par nya fina Svenska nummer plåtar på.

Kabelstrumporna har jag köpt på Elfa, finns massor olika men vad jag kom fram till var att dom i PET var bäst för detta ändamål, Har dragit många meter av denna, finns i flera storlekar och är billig; https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19822
Det och sen köp krympslang med lim i som håller fast det hela på kablarna, finns en bra sats med det hos Kjell&Co

Återkommer snart med flera uppdatering av vad som hänt under sommaren
Senast redigerat av swejag (9 oktober 2013)


698 Inlägg
9 oktober 2013
#88
swejag skrev:
Ja här är det fantastiskt dåligt uppdaterat....Har inte hunnit med det helt enkelt.
Mycket j^^vla strul med styrningen till lådan....
Bilen är nu i allfalla reg bes så sitter ett par nya fina Svenska nummer plåtar på.

Kabelstrumporna har jag köpt på Elfa, finns massor olika men vad jag kom fram till var att dom i PET var bäst för detta ändamål, Har dragit många meter av denna, finns i flera storlekar och är billig; https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19822
Det och sen köp krympslang med lim i som håller fast det hela på kablarna, finns en bra sats med det hos Kjell&Co

Återkommer snart med flera uppdatering av vad som hänt under sommaren

Man tackar smile Ja uppdatering måste komma tycker jag smile Drömbilen är ju Jaguar XJS-R men denna börja bli himmelsk fin smile Ska du kompressormata den eller dubbelturbo? eller nöjer du med 400hk sugmotor =P Såg att du hade köpt turbo =P
Senast redigerat av danjac (9 oktober 2013)


303 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#89
Jo sitter och går igen lite foton och försöker minnas vad man gjort hehe roll....


698 Inlägg
10 oktober 2013
#90
swejag skrev:
Jo sitter och går igen lite foton och försöker minnas vad man gjort hehe roll....

känner igen det lol Bra minne men kort tongue


303 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#91
tja då ska vi se om jag kan få till det hela i något så när ordning.

Jag ser att det hela slutade med att det var lite bekymme med insprutningen som inte ville trigga.
Jag fick dit ett annat triggerhjul på remskivan längts fram med en annan  VR givare jag hade liggands.
Det fixa det problemet något motorn går hur fint som helst upp till 3500rpm sen börjar den missa utav bara helvete, visade sig efter kollat lite loggar att den missade tanden dyker upp på fel ställe ibland.
det är vad datorn tror i allafall beror nog på att trigger hjulet kastar lite...ska fixas under vintern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-b5e765c06d72c4a50e54fa33adfe2080.jpg
hade lite golvskivor som passade bra som skydd för kylaren när man ligger å bonkar på remskivan


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-953c961a0fe9aae1b4f0ff7161a39312.jpg


303 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#92
Ja då var ju då motorn igång som den skulle sen skulle ju då även styrningen till lådan kollas upp lie.
Det hela verkade funka ganska bra, har ju en beta ecu från MS killarna men den ville inte alls lira som den skulle, fick in en hiskeliga störningar in VSS signalen. Drog nya kablar helt separerade från den stora härvan + att den stora härvan lindades ini alufolie och jordades. Gjorde ingen skillnad så fick skrinlägga den då dom inte hade tid att supporta mig just då... Fick plocka fram min GPIO burk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-7d1a46b5c2d18e53af6f28077e472784.jpg


Nu skulle man ju då tro att det skulle lösa det hela men det visade sig att den var fan inte mycket bättre.
Efter en del diskuterande på forat visade det sig att i stort sett alla som har 4L80E lådan har bekymmer med VSS signal. Signal konditioneringen i GPIO burken är under all kritik. Det är alltså den delen som gör om signalen fron sinusvåg till en fyrkantsvåg som processorn förstår och kan använda.

Blev ett par olika nya varianter på signale konditioneringen och nu lirarar det till 100%

Bilden nedan visar ett bänktest med den första signalkonditioneraren som byggdes.
Det är linjen som är linjär, linjen som bara hoppar åt alla håll är orginal konditioneringen på GPIO kortet



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3f10cde38013e4511989c6242e08262e.jpg


Vad som händer när siganlen hoppar runt såhär är att växlarna hoppar lite hur som helst....


303 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#93
ja nu rör sig ju det hela så vart ju tvungen å fixa bromsarna med, rören från huvudcylinderna var inte i så fint skick så nya behövdes. Blev lite lat så jag åkte ner till Kjell på Industrihydraulik här i stan och fick lite slang tillverkat. Blev riktigt bra och bromsarna känns inte svampiga eller nåt



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-cf9c30cd276a27dd425167b21f1d7c13.jpg


303 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#94
Säkert flera som sett hur dåligt golvet är i bilen och det berodde på det tidigare läckaget in i bilen.
När jag fick hem bilen under vintern så verkade golvet helt solit, vilket det var av is.....

Som tur är finns det nya golv att få tag på, golv å golv hehe inklusive kardarntunnel


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-29b1d22fb97898421e20e7090242026d.jpg
förarsidan höger alltså var inte så dåligt så räckte med att byta främre halvan

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-650e3fd4f7872de2d93ffa61173a9f5b.jpg

Tyvärr så var vänstersidan sämre

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-31c9c506bbb99e91024dd4d68fedb100.jpg

Grabbarna nere på rostfriajobb här i stan som bockade till en balken för framstolen, dom gjorde även en "S" profil eller vad man ska kalla den som jag kunde fixa tröskellådans överdel med


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-6c4c4a757da9e482a99fd4a5334814a4.jpg


303 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#95
Tja å sen efter det vart det bara ett råskruvandes och en hel del felsökning med en del el som inte funkade.
för att få ihop bilen så regbes kunde göras.
Tog en hel del tid framför allt innan jag fick växellådan att funka som det är tänkt.
Som jag skrev tidigare så är signalkonditioneringen på GPIO kortet ganska kass och det tog ett par veckor innan jag fick till det hela.

Just nu står bilen i garaget igen för vintern.

Projekt för vintern;

Bygga grenrör till turbo aggen, delarna kom hem idag.
Modda topparna (kompsänkning/portning) påbörjat i veckan
Modda insugen med större TB, har 2st nya 80mm liggandes samt större plenum

Karosseri;
montera front/bakspolier inklusive bygga nya stötfångare (dom gamla väger typ 30kg styck)
Montera sidokjolar och bakspoiler
Byta framskärmarna till nya i glasfiber
Skärmbreddare bak, måste dit innan bakspoiler då den går över skärmkanten
Tillverka huv o baklucka i glasfiber, blir nog nästa vinter...

Fixa till inredningen;
Lägga in nya golvmattor, har nu en trasmatta liggandes på förarsidan hehe
Bygga nya dörrsidor
klä om tak + lite annat
Laga upp sätena då lite sömmar i skinnet är dåliga + färga om fram/baksätet(japp bara att sprutmåla, kolla rödingen hela inredningen omfärgad!!)

Tja sen skulle ju hela bilen behövas lackas om .....kanske nästa höst
Senast redigerat av swejag (18 oktober 2013)


698 Inlägg
18 oktober 2013
#96
Låter bra smile sätt fart nu för det låter spännande detta. Jag följer ivrigt big_smile


303 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#97
Var å hämtade alla glasfiber bitar och släpade med allt ut till garaget, efter lite lirkandes gick det faktiskt att få in allt i min gamla BMW kombi...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-74bcba180ec916221369ab061b253b15.jpg
TWR bodykit (kopia)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f0ad0d1d5db2d6e6d9d391fdee07a4df.jpg
Framskärmar, främre nedre hörn och "reservhjulsbaljor.
Allti glasfiber

Gjorde en snabbkoll med passformen och det verkar som det passar riktigt bra.


303 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#98
För den oinvigde så är det här då hur ett "May Fireball" förbränningsrum ser ut.
Iden är att "klämma" all gas som ska förbrännas mot tändstiftet/avgasventilssidan.
Funkar väl ganska bra men tyvärr så är ju förbränningrummet helt skruvat....
Kompförhållandet är hela 12,5:1 och går att köra på 95 oktan utan spikningar.
Med det komförhållandet så kan man ju inte ladda nåt utan att köra på 120 oktansoppa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-311c7bc1eee2dbaea235f4489a58dd17.jpg
Jaguar V12 HE förbränningsrum

Volymen är 24cc i förbränningsrummet så behöver plocka bort ca 10cc för att kunna få ett någotsånärt kompförhållande för överladd.

på den här bilden så ligger jag på 32cc, behöver ta bort minst 2cc till.
Det i sig låter inte som mycket men när man väl börjat fräsa/slipa så är det massor som ska bort....


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-92b3b233c52f1d0316591b63e113932b.jpg


Hmm av någon konstiganledning så vrids bilden när jag laddar upp den.


141 Inlägg
19 oktober 2013
#99
Jag räddar gärna dina gamla stötfångare om du vill bli av med dom.

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"

303 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#100
Jag räddar gärna dina gamla stötfångare om du vill bli av med dom

Dom är dina Tom men dom är i ganska dåligt skick....kommer plocka av dom i morrn så bara att komma förbi och hämta dom
Senast redigerat av swejag (19 oktober 2013)



Sök