3427
Sök

Bil Såld i befintligt skick. köparen hävdar dolda fel

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Hej. jag sålde en bil igår 2012-11-10 och dom tyckte att bilen var jättefin vilket den är. den är riktigt välskött och jag gick igenom de fel jag visste på den vilket inte var många tex. en ärgfläck vid tröskeln, ja det var nog bara det som fanns på den. på kvittot står det såld i befintligt skick och bilen vart inte såld för någon översumma utan snarare tvärrtom den vart såld för 40k fast var kanske värd 50k och den var nybesiktigad. Idag ringde han och hävda dolda fel för att bakrutetorkaren inte funka. och han skulle kolla lite snabbt själv om det ärga i kontakterna annar ville han att jag skulle betala för att fixa det. för han hävdar att det är dolda fel även fast jag inte visste om det. borde det inte vara hans uppgift att gå igenom bilen när han köper den etc. detta har aldrig hänt mig att någon ringer och klagar över något så litet. vem har rätt i denna situation jag som säljare eller han som köpare? vad kan jag göra? förutom att ringa konsument verket då dom har stängt idag.

3 120 Inlägg
10 november 2012
Om han inte provade bakrutetorkaren när han köpte bilen får han skylla sig själv kan jag tycka.

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Jag tänker samma sak. men har dom inte ångerrätt och kan kräva pengar tillbaks eller nått liknande. Jag menar felet är ju inte så stort det är störst sannolikhet kabelbrott så på alla andra touring bmw:ar

Japansk
72 Inlägg
10 november 2012
Köpt i befintligt skick, hade du varit en handlare hade det varit en annan sak. Du ska inte behöva bry dig om det hela nu som privatperson.

Sålänge du inte skrivit att du lämnar någon form av garanti eller tar på dig dolda fel på kvittot så är allt på köparens lott.
Senast redigerat av kristofski (10 november 2012)

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

Rally Mupp
300 Inlägg
10 november 2012
Det är nog inget att bry sig om, jag köpte en bil för en tid sedan som stannade efter 2 mil från köparen, ringde säljare som givetvis inte hade en aning om vad jag pratade om. Så jag ringde konsumentverket, och fick till svar att det var upp till mig att kolla bilen.... Jag ringde upp ägaren innan den som jag köpte bilen av och hörde mig för lite. Han svarade att den har varit så även när han sålde den, (att den tjuvstannar alltså).

Så jag tror inte att du behöver oroa dig, men man vet ju aldrig.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

7 274 Inlägg
10 november 2012
Dolda fel är fel som du uppenbarligen har DOLT för honom.
Att en torkare inte fungerar är inget du har dolt för honom utan det är något som han inte har kontrollerat.

Vem använder ens den torkaren?...

Du har inget att vara orolig för.

239 Inlägg
10 november 2012
Han har nog lagen på sin sida tyvärr smile Finns inget som heter befintligt skick har jag för mig egentligen. Bara lite lagar istället och se vad du hittar!
Senast redigerat av Haziza87 (10 november 2012)

3 120 Inlägg
10 november 2012
Haziza87 skrev:
Han har nog lagen på sin sida tyvärr smile Finns inget som heter befintligt skick har jag för mig egentligen. Bara lite lagar istället och se vad du hittar!

Vilken lag?

Vid köp mellan privatpersoner är jag tveksam till att han kommer någonstans.
Ska han driva det som civilrättsligt mål istället för att bara fixa felet?
Senast redigerat av viccoA (10 november 2012)

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
ok, skönt att höra. Då säger jag det nästa gång som han ringer. Jag har ju sålt över 30 fordon i mina dagar. Och en bakrute torkare som inte funkar var det löjligaste som jag någonsin har hört. ATt man ens klagar över något sånt + att han fick pruta 2 tusen på bilen.

Japansk
72 Inlägg
10 november 2012
Säg det vi sagt, sedan kan du även flika in med att han kan ju ta från dom där 2000 kronorna han prutade på till att köpa en ny motor på skroten. Troligast är det väll inte ens något fel utan att som han själv nämnde, ärgad kontakt eller säkring.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
ok, för jag har som sagt inget imot att hjälpa han att fixa felet ifall han inte är mek kunning men jag tänker inte betala för något.

239 Inlägg
10 november 2012
”Befintligt skick”
Många avtal om bilköp innehåller skrivningen att ”bilen säljs i befintligt skick”. Observera att klausulen ”befintligt skick” inte är en total friskrivning som innebär att säljarens ansvar för fel avtalas bort. En bil kan även om den har sålts i befintligt skick vara felaktig enligt köplagens felbestämmelse och säljaren får stå för dessa fel om:

säljaren vid köpet har lämnat upplysningar som är felaktiga och som köparen kan antas ha rättat sig efter,

säljaren inte har upplyst köparen om viktiga förhållanden som säljaren måste antas ha känt till vid köpet och som köparen har räknat med att bli upplyst om,

bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till priset och övriga omständigheter.
Senast redigerat av Haziza87 (10 november 2012)

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
jag har inte medvetet gömt dessa fel. han provkörde bilen ca 1.2 mil och han kollade/undersökte den och gick igenom allt dörrar skarver etc. under ca 30-40min.

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
och sen så fungerar befintligt skick fortfarande fanns inte fullt ut
"Befintligt skick är ett avtalsvillkor där en säljare till viss del friskriver sig från ansvar för fel i det som säljs.

Det går inte att friskriva sig från sådant som skulle innebära att man bryter mot en tvingande lag, det vill säga en lag som inte går att avtala bort."

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 november 2012
Det är därför man ska skriva: "säljs i ett av köparen godkänt skick." Ett litet tips bara.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
ok, tack smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
10 november 2012
Haziza87 skrev:
”Befintligt skick”
Många avtal om bilköp innehåller skrivningen att ”bilen säljs i befintligt skick”. Observera att klausulen ”befintligt skick” inte är en total friskrivning som innebär att säljarens ansvar för fel avtalas bort. En bil kan även om den har sålts i befintligt skick vara felaktig enligt köplagens felbestämmelse och säljaren får stå för dessa fel om:

säljaren vid köpet har lämnat upplysningar som är felaktiga och som köparen kan antas ha rättat sig efter,

säljaren inte har upplyst köparen om viktiga förhållanden som säljaren måste antas ha känt till vid köpet och som köparen har räknat med att bli upplyst om,

bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till priset och övriga omständigheter.

Det finns faktiskt inte något som heter "befintligt skick" längre. En kvarleva. Hur som helst kan TS lungt strunta i köparens ev. klagomål då det gäller en "skitsak"

Jobbat som bilhandlare i 5 år...

Får du ytterligare problem så PM:a mig så ska jag läsa lagen för honom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

406 Inlägg
10 november 2012
Haziza87 skrev:

Vilken lag skulle han ha på sin sida menar du?
Som köpare av en privatägt bil har man undersökningsplikt, och kan inte reklamera något enligt lag. Det är din uppgift att kontrollera bilens skick och eventuella brister innan eventuellt köp, och konfrontera säljare med detta innan eventuell affär.
Känner köparen i fråga att han ej klarar av detta kan man välja att låta bilen genomgå ett "M-test" där man kontrollerar bilen och alla dess funktioner. Som bilprovningen, fast mer grundligt kan man säga.

Det finns för och nackdelar med att handla bil från en privatperson. Hade köparen i fråga valt att köpa bilen hos en bilhandlare hade det kunnat vara tal om garanti, men i detta fallet har han inget att komma med.

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
ok. lättsamt att höra allt detta. för jag orkar inte med bråk och tjafs

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
10 november 2012
Är det bara jag eller kommer sånna här trådar upp nästan varje vecka nu...

Köper man en BEGAGNAD bil av en PRIVATPERSON och sen kommer och tror att man har nån slags garanti man kan använda när något går sönder är fel.
Tror man det så ska man inte köpa begagnade bilar för dom går sönder, ibland oftare än nya ibland håller dom bättre än nya.

Sök