3354
Sök

Bil Såld i befintligt skick. köparen hävdar dolda fel

68 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
absolut. men han mena på dolda fel då jag sålde den till han igår

Avstängd
1 714 Inlägg
10 november 2012
MMS:a en bild där du pekar finger, det är inte mer än rätt, vilken loser..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 november 2012
Vilken BMW Touring handlar det om, en E39 eller E46 gissar jag med tanke på summan? Kabelbrott är inte så vanligt och brukar resultera i flera olika fel, det är femman som har de problemen inte trean. Jag skulle snarare gissa på att konstruktionen kärvat ihop av smuts och ärg vilket är desto vanligare på alla bilar med en torkare bak, men man vet aldrig.

Be honom ta isär den, rengöra samt smörja upp det hela och hoppas på att motorn inte är bränd. Oavsett så kan han inte lägga skulden på dig, att det bäckar igen är ett vanligt fel på alla bilar och är det ett kabelbrott så är det ett välkänt typfel på BMW 5-serie Touring oavsett årsmodell, något han borde känt till och kontrollerat i vilket fall som helst.

Skicka ett trevligt svar och inte en bild på ditt långfinger, man kommer aldrig någon vart genom att vara otrevlig, där du förklarar att en defekt bakrutetorkare var något han borde tänkt på och kontrollerat innan köp samt att köpesumman lämnar utrymme för en reparation av denna utan att priset blir oskäligt högt för den bilen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
1 714 Inlägg
11 november 2012
Så mycket som köparen har att komma med i situationen och vad han kräver så tycker jag ett långfinger är på sin plats.

Glad att jag sluppit såna idioter hittills iallafall.

Jag har varit med om miljoner "dolda fel" på bilar jag köpt och accepterat faktum,
det är något man borde kollat upp innan, bara att ta det.

Vad har hänt när alla tror dem har alla rättigheter i världen med privatköp?
Det kan ju tillochmed klassas som svartförsäljning då man sällan betalar skatt på privatsålda bilar..
Du köper en bil "ur en baklucka" i princip.

1 327 Inlägg
11 november 2012
Alla gamla bilar har något dolt fel som inte går att se vid provkörning, vid privatköp finns det inga skyldigheter som säljare när papper är skrivna.

Bra när man ska sälja en bil men dåligt när man ska köpa en bil.

243 Inlägg
11 november 2012
Äh skit i honom, sånna simpla saker får man nästan räkna med,annars får han köpa bil på firma där han har garanti! 
Fick han dessutom pruta så får han ta av dom pengarna och fixa problemet!

5 198 Inlägg
11 november 2012
jag skriver alltid..... Säljes i uppvisat och godkänt skick,,,,, då kan dom inte komma och gnälla...

10 163 Inlägg
11 november 2012
sålänge det inte är något trafikfarligt fel du ej påvisat honom vilket en trasig torkar motor bak inte är så tycker jag inte han har något alls att komma med befintligt skik är befintligt skik även om det kanske är förlegat som någon skrev vilket jag inte hört menmen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Osponsrad
1 631 Inlägg
11 november 2012
Har oxå varit med om att folk vill ha pengar för och laga ett fel som uppstått flera månader senare. Dom som ringer och gnäller är  inte friska i huvudet.

Gör som emilius säger. Skicka en bild på ditt långfinger och hälsa han från Garaget´s Crew wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
11 november 2012
Det värsta som jag har hört är en kompis som sålde en bil till en kille. Efter drygt två veckor så ringde köparen och klagade på att tutan lät för klent.
Vill folk ha garantier, köp då en fabriksny bil. En bakrutetorkare får han fixa själv.

Evildan
11 november 2012
Saxat från: http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal … vatperson/

”Befintligt skick”

Många avtal om bilköp innehåller skrivningen att ”bilen säljs i befintligt skick”. Observera att klausulen ”befintligt skick” inte är en total friskrivning som innebär att säljarens ansvar för fel avtalas bort. En bil kan även om den har sålts i befintligt skick vara felaktig enligt köplagens felbestämmelse och säljaren får stå för dessa fel om:
säljaren vid köpet har lämnat upplysningar som är felaktiga och som köparen kan antas ha rättat sig efter,
säljaren inte har upplyst köparen om viktiga förhållanden som säljaren måste antas ha känt till vid köpet och som köparen har räknat med att bli upplyst om,
bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till priset och övriga omständigheter.

Köparens undersökningsplikt

Som säljare bör du uppmuntra köparen att själv undersöka bilen i samband med köpet. Köparen ska undersöka bilen så snart omständigheterna medger det i enlighet med god affärssed. Köparen får inte påtala fel som han/hon borde ha känt till och sådan kännedom ges köparen genom att undersöka bilen. Om köparen utan godtagbart skäl underlåter att undersöka bilen, får han/hon inte påtala fel som skulle ha hittats vid en undersökning, såvida säljaren till exempel inte avsiktligt försökt dölja felen.

Som fel anses sådant som fanns på bilen vid tidpunkten för avlämnandet, dvs. när risken övergick på köparen även om felet visar sig först senare. Köparen ska reklamera fel inom skälig tid och senast inom två år efter det att han/hon har tagit emot bilen.

1 160 Inlägg
11 november 2012
gör som en bilhandlare här hemma .alla "billiga bilar under 30000"säljs som gds utan garantier för att dom ska slippa sånt här tjafs

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 november 2012
Det är säljarens ansvar att visa de felen säljaren vet om, men det ligger mer i köparens ansvar att kolla vad som är  fel på bilen!

Hade i somras när vi sålde vår husvagn, en familj, as nöjda kollade dom igenom husvagnen, vi berättade vilka fel vi visste om, o sen 2 veckor senare ringer dom o hävdar att vi lurat dom för nåt fel vi inte visat, som vi själva inte visste om, kollade med nån som kan sånt där, kommer inte ihåg vad dom heter, men dom sa precis det jag skrev i början här, att det är mycket köparens ansvar att kolla så saker o ting funkar... alltså har du inte gjort något fel som säljare!

9 117 Inlägg
11 november 2012
Det är ALLTID köparens ansvar att kolla att allt fungerar. Sen ska ju säljaren vara ärlig att berätta allt han vet. Har ni dessutom skrivit ett kvitto på bilen så har köparen inget att komma med.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 november 2012
Du har inte skrivit på kvitto att du lämnar garanti?

Hur har du dolt detta fel menar han?

Hade han själv inget ansvar att kolla detta?

Såldes bilen under marknadspris så är kostnaden för detta fel redan betalt av dig.
Senast redigerat av azid (11 november 2012)

2slow

9 Inlägg
11 november 2012
"Befintligt Skick"  Hej du, finns inget som heter så egentligen, och fråntar inte ansvaret från dig som säljare, om du skrivit "av köparen besiktigat och godkänt skick" hade du fritagits eventuella fel som han upptäckt senare, antar att du visste om det med torkaren ? Mitt tips vore att du åker och fixar felet, annars kan du komma att få en räkning via en bilverkstad han anlitat. Lycka till wink

7 274 Inlägg
11 november 2012
swecanexpo skrev:
"Befintligt Skick"  Hej du, finns inget som heter så egentligen, och fråntar inte ansvaret från dig som säljare, om du skrivit "av köparen besiktigat och godkänt skick" hade du fritagits eventuella fel som han upptäckt senare, antar att du visste om det med torkaren ? Mitt tips vore att du åker och fixar felet, annars kan du komma att få en räkning via en bilverkstad han anlitat. Lycka till wink

Varför ska han betala för det?
Har säljaren DOLT felet? Nej...
Köparen har fått rimlig tid att undersöka bilen. Sen att köparen inte bemödade sig att kolla den bakre torkaren är hans egna problem.

9 Inlägg
11 november 2012
Kanske inte regnade den dagen wink klart att man vet om baktorkaren inte fungerar, eller hur ?

5 198 Inlägg
11 november 2012
swecanexpo skrev:

Köparen kan inte lämna bilen till en verkstad och be dom skicka räkningen till säljaren.. köparen får betala och sedan kräva säljaren på pengar...

9 Inlägg
11 november 2012
Lite nyfiken vad för bil vi pratar om ??

Sök