3373
Sök

Manuel växellåda w124 300d 24v

2 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena, detta är min första tråd så vet inte om ja lägger den rätt. Till saken iallafall, har köpt mig en w124 300d 24v 95a. Det sitter en automatlåda i den, skulle gärna vilja byta till manuell. Har gjort lite eftersökningar och pratat med folk, och vad jag fått reda på så verkar det inte vara något jättesvårt. Skulle vilja ha lite fler åsikter, och veta vilka delar jag kommer måste köpa. Växellåda, svänghjul, mellanaxel, koppling, pedalställ har jag redan kommit fram till. Men fyll gärna på listan! smile

2 140 Inlägg
14 november 2012
#2
växelförare + stag, kopplingscylinder + ledningar sen fick jag hjärnsläpp och kommer inte på nått mer tongue

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#3
Tack för det! big_smile Enklast borde ju bli att köpa en w124 och plocka delar ifrån den? smile

5 119 Inlägg
15 november 2012
#4
Tror man behöver lagret som sitter i veven och ger stöd åt axeln från lådan. Annars tror ja allt var med. Justja kolla så det finns uttag för slangen till kopplingcylindern på bromsvätskebehållaren med:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
1 798 Inlägg
19 maj 2013
#6
borde de inte vara då en automat låda i regel är större o längre än en manuell låda

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
20 maj 2013
#7
Så med andra ord måste jag byta kardan?
Kan man ta den från vilken manuell bil eller måste det vara till en kombi?

Håller ju som sakt på med en e124 tdt med annan pump samt Hx35 och har köpt en 717.404 låda med alla delar som behövs utom pedalställ och cylindrar.


2 140 Inlägg
20 maj 2013
#8
LTM skrev:
Så med andra ord måste jag byta kardan?
Kan man ta den från vilken manuell bil eller måste det vara till en kombi?

Håller ju som sakt på med en e124 tdt med annan pump samt Hx35 och har köpt en 717.404 låda med alla delar som behövs utom pedalställ och cylindrar.

Det ska vara kardan som passar tillsammans med din låda(sedan eller kombi spelar ingen roll), det finns olika medbringare och längder.
Alla delar som behövs så antar jag svänghjul, koppling, spakställ med stag(detta kommer du måsta justera in i efterhand), kardan, hardyskiva, slavcylinder, urtrampningslager osvosv. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
20 maj 2013
#9
Förlåt jag ljög. 717.450 låda är det.
Koppling urtrampningslager tryckplatta lamell dubbelmassigt svänghjul sprängkåpa stag.

Så det jag fattas är pedalställ slav osv de du så:)

Går de att ta främre delen utav kardanen eller ska man ta hela:$


Tusen tack för svaret antre!smile


2 140 Inlägg
20 maj 2013
#10
LTM skrev:
Förlåt jag ljög. 717.450 låda är det.
Koppling urtrampningslager tryckplatta lamell dubbelmassigt svänghjul sprängkåpa stag.

Så det jag fattas är pedalställ slav osv de du så:)

Går de att ta främre delen utav kardanen eller ska man ta hela:$


Tusen tack för svaret antre!smile

Kardanen går att dela vid stödlagret, kan sitta någon slags värme sköld som skyddar stödlagret. Det sitter en klämmutter storlek 42 som du måste lossa för att kunna dra isär dom.  Sen plockar du bort alla bultar genom vibrationsdämparen/hardyskivan och trycker främre delen av kardanen bakåt. Kan sitta ganska hårt då hardyskivan är inpressad någon liten mm i medbringaren. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
20 maj 2013
#11
Jo den hardyskivan kan vara jobbig... Här bytat diffklump ett par gånger...

Men huvudbromdcylindern till en automatare går det att använda den till manuell eller måste den också bytas?
Borde väll gå på något sätt eller?


5 119 Inlägg
20 maj 2013
#12
LTM skrev:
Förlåt jag ljög. 717.450 låda är det.
Koppling urtrampningslager tryckplatta lamell dubbelmassigt svänghjul sprängkåpa stag.

Så det jag fattas är pedalställ slav osv de du så:)

Går de att ta främre delen utav kardanen eller ska man ta hela:$


Tusen tack för svaret antre!smile

Bäst är å ta hela då den kan vara balanserad i ett stycke wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
2 140 Inlägg
21 maj 2013
#14
mb_pucken skrev:
LTM skrev:
Förlåt jag ljög. 717.450 låda är det.
Koppling urtrampningslager tryckplatta lamell dubbelmassigt svänghjul sprängkåpa stag.

Så det jag fattas är pedalställ slav osv de du så:)

Går de att ta främre delen utav kardanen eller ska man ta hela:$


Tusen tack för svaret antre!smile

Bäst är å ta hela då den kan vara balanserad i ett stycke wink

Sitter markeringar för hur den ska sitta.  wink

LTM skrev:
Brukar dem vara det då?
Sen hur ställer man in stagen?

Ja dom är balanserade,  först monterar du spakstället sen under bilen och där kommer du se stagen som går ner. Det är ett hål genom alla stag och sen in så att du kan göra stagen stumma. Alla ska gå rakt i en linje. Sen så kan du justera stagen som går tilll växellådan via gängorna. De är i aluminium av värdelös kvalite så bli inge förvånad om dom spricker. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.


Sök