3157
Sök

Köpråd: bmw e39

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
16 november 2012
#41
panda666 skrev:
saab_sonett skrev:
528i    I6 24V             142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500    280 N·m     7.5 (man) / 8.8 (aut)
535i    V8 32V        180 kW (245 PS; 241 bhp) @ 5800    345 N·m     6.9 (man) / 7.6 (aut)   
540i    V8 32V        210 kW (286 PS; 282 bhp) @ 5400    440 N·m   6.2 (man) / 6.5 (aut)

Det skiljer lika mycket mellan 528-535 som mellan 535-540.

tror inte dom siffrorna stämmer så bra enligt mitt tycke för att vid den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=SZ2lq0DIKwM

så gör killen med 540 0-60mph =0-97kmh  vid 5,6 sec.  så 6.2 är lite fel kanske?


ska inte stirra sig blind på bmws siffror för att tydligen så har privatpersoner gjort bättre tid..

men du kom ner på jorden ... tror du på fullaste alvar att en youtube video är mer korrekt än bmws egna mätningar ?

Varför säger de att bilen är långsamare än vad den igenteligen är ? För att uppnå samma tid som bmws krävs perfekta förhållanden och en duktig förare


Handledare
1 481 Inlägg
16 november 2012
#42
panda666 skrev:
saab_sonett skrev:
528i    I6 24V             142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500    280 N·m     7.5 (man) / 8.8 (aut)
535i    V8 32V        180 kW (245 PS; 241 bhp) @ 5800    345 N·m     6.9 (man) / 7.6 (aut)   
540i    V8 32V        210 kW (286 PS; 282 bhp) @ 5400    440 N·m   6.2 (man) / 6.5 (aut)

Det skiljer lika mycket mellan 528-535 som mellan 535-540.

tror inte dom siffrorna stämmer så bra enligt mitt tycke för att vid den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=SZ2lq0DIKwM

så gör killen med 540 0-60mph =0-97kmh  vid 5,6 sec.  så 6.2 är lite fel kanske?


ska inte stirra sig blind på bmws siffror för att tydligen så har privatpersoner gjort bättre tid..

Alla bilar är individer. Denna film visar en van testförare som kör på en dragstrip. De kanske t.o.m. har slicks på bilarna. Omgivande faktorer som temperatur, lufttryck och luftfuktighet påverkar också. Dragraceåkare mappar bilen efter vädret. Fästet på en dragstrip är oerhört bra, har du provat? Jag har. Du kan aldrig få till dessa tider på vanlig landsväg. Alla bilar får några tiondelar bättre tider på en klistrad bana. Så i slutändan så skulle skillnaden mellan bilarna fortfarande vara lika stor.


Turbo lover
555 Inlägg
16 november 2012
#43
http://www.einszweidrei.de/bmw/540i6g1999-1.htm

Å där är ett test med riktig tidtagning som säger 6,4s 0-100 för en 540i/6.


Handledare
1 481 Inlägg
16 november 2012
#44
Mycket snack om tider blev det. Men för att återgå till huvudfrågan Av 523, 525 eller 528 så skulle jag tagit 528. Förbrukningen skiljer inte speciellt mycket. Men 528:an är lite piggare. En stor sexa går mycket bra. Kostnadsmässigt tror jag inte det skiljer något mellan dessa. Bilarna är väl i stort sett identiska förutom motorstorleken. En V8:a ser helt annorlunda ut. Den har en egen hjulupphängning som är kraftigare än sexorna.
Den är tyngre, högre skatt, dyrare försäkring. (Delar behöver inte bli dyrare, man beställer på Ebay.) Men en V8:a är roligare. smile


Turbo lover
555 Inlägg
16 november 2012
#45
Jag hade en 528, var ganska nöjd med den. Tyckte den var riktigt pigg för sin lilla effekt. E34 525 går inte alls lika bra.

V8:orna har styrsnäcka också så 528:an är nog lite trevligare styrkänsla i. Har dock bara kört min egen E38 med V8 så vet inte hur E39:orna med V8 känns men det sägs ju att E39 med V8 har ungefär samma framvagn som E38:an.


875 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#46
saab_sonett skrev:
Mycket snack om tider blev det. Men för att återgå till huvudfrågan Av 523, 525 eller 528 så skulle jag tagit 528. Förbrukningen skiljer inte speciellt mycket. Men 528:an är lite piggare. En stor sexa går mycket bra. Kostnadsmässigt tror jag inte det skiljer något mellan dessa. Bilarna är väl i stort sett identiska förutom motorstorleken. En V8:a ser helt annorlunda ut. Den har en egen hjulupphängning som är kraftigare än sexorna.
Den är tyngre, högre skatt, dyrare försäkring. (Delar behöver inte bli dyrare, man beställer på Ebay.) Men en V8:a är roligare. smile

Okok skönt att höra svar på frågan efter allt detta prat om v8or;)


326 Inlägg
17 november 2012
#47
kolsvajansson skrev:
Okok skönt att höra svar på frågan efter allt detta prat om v8or;)

Då kan du få höra det från mig med. Jag har haft både 523 och 540. 523 är lite seg och 540 har en alldeles underbar motor. 540 går att köra snålt, men då är den inget rolig längre.
Jag har även provkört några 528, så jag säger, köp en sån. Bästa kompromissen mellan ekonomi och prestanda.

1 798 Inlägg
17 november 2012
#48
Ja som sagt ja skulle säga 528 även fast ja just nu faktiskt har en 523 men de beror mest på att ja fick den för va ja tycker ett bra pris. Men köp en 528 en polare har en sån o dem går bra kontra förbrukning o fin komfort

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

876 Inlägg
17 november 2012
#49
Har en e39a 530da ca200 diesel hästar underbar bil går billigt och skönt (Automat)


228 Inlägg
17 november 2012
#50
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).


876 Inlägg
17 november 2012
#51
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

kollat dina försäkringar?


228 Inlägg
17 november 2012
#52
Rayya skrev:
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

kollat dina försäkringar?

Inte kollat på ett tag iof, men ska sälja bilen snart smile.


Turbo lover
555 Inlägg
17 november 2012
#53
Är man med i BMW Club Schweden får man ju iaf 10% på BMW originalförsäkring, alltid nåt.


875 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
#54
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

Okok 19 nu så har i stort sätt inte råd med en enda bil om man kollar till försäkringar, så har alltid mamma eller pappa som står på bilarna;)


326 Inlägg
17 november 2012
#55
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

Frågan är ju om det är lönt med helförsäkring på en bil som är över ett decennium gammal och knappast är värd en förmögenhet...

Evildan
17 november 2012
#56
kolsvajansson skrev:
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

Okok 19 nu så har i stort sätt inte råd med en enda bil om man kollar till försäkringar, så har alltid mamma eller pappa som står på bilarna;)

Då förstår jag att din pappa vill bestämma vilken bil du ska köra då han eller mor ska äga den.
Prova och klipp navelsträngen och köp en bil du har råd att äga själv istället för att göra en skenförsäkring (eftersom du har körkort och är myndig så bör du ju veta att det är brottsligt att begå ett dylikt försäkringbedrägeri då det är den huvudsakliga brukaren som skall stå som registrerad ägare på fordonet)
och belasta oss andra som äger våra bilar och betalar vad det kostar.

875 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
#57
Evildan skrev:
kolsvajansson skrev:
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

Okok 19 nu så har i stort sätt inte råd med en enda bil om man kollar till försäkringar, så har alltid mamma eller pappa som står på bilarna;)

Då förstår jag att din pappa vill bestämma vilken bil du ska köra då han eller mor ska äga den.
Prova och klipp navelsträngen och köp en bil du har råd att äga själv istället för att göra en skenförsäkring (eftersom du har körkort och är myndig så bör du ju veta att det är brottsligt att begå ett dylikt försäkringbedrägeri då det är den huvudsakliga brukaren som skall stå som registrerad ägare på fordonet)
och belasta oss andra som äger våra bilar och betalar vad det kostar.

Betalar allt annat själv men när en 740 halvförsäkrad kostar 9000 för mig så känns det då inte värt att stå på en bil! Och mamma eller pappa har då ingen del i att bestämma vilken bil jag kör, varför ska dem ha det?


875 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
#58
Peter_5565 skrev:
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

Frågan är ju om det är lönt med helförsäkring på en bil som är över ett decennium gammal och knappast är värd en förmögenhet...

Självklart har man inte helförsäkring på en bil som är mer än 10 år


Evildan
17 november 2012
#59
kolsvajansson skrev:
Evildan skrev:
kolsvajansson skrev:

Okok 19 nu så har i stort sätt inte råd med en enda bil om man kollar till försäkringar, så har alltid mamma eller pappa som står på bilarna;)

Då förstår jag att din pappa vill bestämma vilken bil du ska köra då han eller mor ska äga den.
Prova och klipp navelsträngen och köp en bil du har råd att äga själv istället för att göra en skenförsäkring (eftersom du har körkort och är myndig så bör du ju veta att det är brottsligt att begå ett dylikt försäkringbedrägeri då det är den huvudsakliga brukaren som skall stå som registrerad ägare på fordonet)
och belasta oss andra som äger våra bilar och betalar vad det kostar.

Betalar allt annat själv men när en 740 halvförsäkrad kostar 9000 för mig så känns det då inte värt att stå på en bil! Och mamma eller pappa har då ingen del i att bestämma vilken bil jag kör, varför ska dem ha det?

För att det är vad det kostar för dig att försäkra en bil, betala eller cykla, så är den verkligheten för vuxna.
Klart dina föräldrar bestämmer vad du ska köra för bil, det är dom som äger bilen inte du.
Äg bilen själv och bestäm själv.

228 Inlägg
18 november 2012
#60
kolsvajansson skrev:
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

Okok 19 nu så har i stort sätt inte råd med en enda bil om man kollar till försäkringar, så har alltid mamma eller pappa som står på bilarna;)

kolsvajansson skrev:
Peter_5565 skrev:
Kamberg skrev:
Tråkigt att försäkringen är så dyr, ca 850:-/månad (528) på mig som är 29 (Helförsäkring).

Frågan är ju om det är lönt med helförsäkring på en bil som är över ett decennium gammal och knappast är värd en förmögenhet...

Självklart har man inte helförsäkring på en bil som är mer än 10 år

Då jag lagt 80000:- i somras på bilen så känner iaf jag att det är värt. Lite skillnad om man har en original som man köpt för 20000:-

Har lagt över 150k på den under tiden jag haft den...  Hade halvförsäkring i början... 30k på en helllack som jag fick bekosta själv tex hmm.

Mvh



Sök