3445
Sök

Köra lastbil, Norge ?

3 292 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Tänkte jag skulle kolla lite med er som vet hur lastbilsyrket ser ut just nu, kanske lite här i sverige men mest i Norge, är det lätt att få jobb ? Bra löner ?

Nån som har nåt att berätta om att köra lastbil i norge ?

All info kan vara nyttig då jag skulle vilja ha ett sånt jobb.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

86 Inlägg
18 november 2012
Nej, det är inte lätt att få jobb.
Är väl rätt OK lön, dom flesta går efter transportavtalet vilket är 130kr/H = ca 22-23 tkr i månaden

3 292 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Firecat skrev:
Nej, det är inte lätt att få jobb.
Är väl rätt OK lön, dom flesta går efter transportavtalet vilket är 130kr/H = ca 22-23 tkr i månaden

Ok, jag har hört att det ska vara relativt lätt att få jobb i Norge, att ta en dag och åka dit och presentera sig på några åkerier brukar oftast ge möjlighet till jobb säger dom som testat, att skriva brev eller mail däremot är nästan lönlöst.

Har hört åxå att i norge tjänar man allt mellan 35-50 tusen rent i månaden på att köra lastbil på heltid.

86 Inlägg
18 november 2012
Okej, har aldrig sökt i norge så det vet jag ingenting om.

35-50 efter skatt lät överdrivet, även om det är norska pengar. Köra lastbil är inget man blir rik på direkt smile

Man hör på det flesta åkare att branschen bara går neråt och neråt "Gör nåt annat medans ni kan!"

Har du ce kort eller fundera på att ta det?
Tror inte det är så lätt att komma dit med nytaget körkort o ingen erfarenhet och försöka få ett jobb... big_smile
Senast redigerat av Firecat (18 november 2012)

3 292 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Firecat skrev:
Okej, har aldrig sökt i norge så det vet jag ingenting om.

35-50 efter skatt lät överdrivet, även om det är norska pengar. Köra lastbil är inget man blir rik på direkt smile

Man hör på det flesta åkare att branschen bara går neråt och neråt "Gör nåt annat medans ni kan!"

Har du ce kort eller fundera på att ta det?
Tror inte det är så lätt att komma dit med nytaget körkort o ingen erfarenhet och försöka få ett jobb... big_smile

En jag känner kör lastbil i norge på halvtid..fast med några övertidstimmar och han får ut mellan 25-30 rent. Det är ju allmänt känt att det är jävligt bra löner i norge. Uppe i landet i gruvorna lär det ju ska vara jävligt bra betalt åxå.

Jag håller på tar lastbilskörkort.

3 292 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Snittlönen i Norge när man kör lastbil lär ska vara runt 32 tusen ungefär, sen är det ju ca 26% skatt och så som svensk har jag ju rätt till ytterligare 10% avdrag så då blev det ju bara 16% i skatt, samt att två månader per år är helt skattefria och att jag åxå får göra avdrag för hemresor och annat smått och gott i skattedeklarationen, så det är ju troligen mycker mer pengar att tjäna i norge än i sverige iaf.

86 Inlägg
18 november 2012
Okej, jo det är klart det är mer pengar där. Varit lite sugen på kiruna också jag med

Ganska ny i branschen jag med och kan säga att det inte är lätt o få tag på jobb. Såg på din sida vad du höll på ta(Har tagit precis allt som du tagit/tar - hehe). Som tur är har man fått provanställning på ett ganska bra ställe men det var minst sagt svårt o få tar i ett jobb tongue

3 292 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Firecat skrev:
Okej, jo det är klart det är mer pengar där. Varit lite sugen på kiruna också jag med

Ganska ny i branschen jag med och kan säga att det inte är lätt o få tag på jobb. Såg på din sida vad du höll på ta(Har tagit precis allt som du tagit/tar - hehe). Som tur är har man fått provanställning på ett ganska bra ställe men det var minst sagt svårt o få tar i ett jobb tongue

Ja för mig blir det CE och massa olika förarbevis och sånt, har släpet och hjullastare samt kran kvar att ta, sen är det klart big_smile

Jag tror jag kommer att söka mig till norge faktiskt, testa måste man göra så man får bilda sig en egen uppfattning, trivs man bra så kan man ju jobba på, trivs man inte så ja då har man ju testat iaf big_smile Kiruna och Pajala kan ju vara ett alternativ senare sen man testat norge.

7 Inlägg
18 november 2012
Står litt her for eks: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkessjafor
Lönnen der er fra 2010, Så har kanskje gått opp litt smile

3 292 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Braathen142 skrev:

Sen har man ju rätt till 10% ytterligare avdrag åxå på skatten varje månad och traktamente om man bor i lastbilen på veckorna och avdrag för hem resor åxå kanske ?

7 Inlägg
18 november 2012
Danne_1977 skrev:
Braathen142 skrev:

Sen har man ju rätt till 10% ytterligare avdrag åxå på skatten varje månad och traktamente om man bor i lastbilen på veckorna och avdrag för hem resor åxå kanske ?

Akuratt det vet jeg ikke. Selv så bor jeg i Strömstad og jobber i Fredrikstad (Norge)
Kjører til og fra hver dag. Jeg skatter værtfall det samme som når jeg bodde i Norge, Bortsett fra jeg får trekt fra mye på km avstanden mellom Hjem och Jobb.
Skatten i Norge ligger rundt ca 36% men spørs på hva man tjener, barn, gjeld osv

(Jag jobbar inte med transport)
Senast redigerat av Braathen142 (18 november 2012)

3 292 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Braathen142 skrev:
Danne_1977 skrev:
Braathen142 skrev:

Akuratt det vet jeg ikke. Selv så bor jeg i Strömstad og jobber i Fredrikstad (Norge)
Kjører til og fra hver dag. Jeg skatter værtfall det samme som når jeg bodde i Norge, Bortsett fra jeg får trekt fra mye på km avstanden mellom Hjem och Jobb.
Skatten i Norge ligger rundt ca 36% men spørs på hva man tjener, barn, gjeld osv

(Jag jobbar inte med transport)

Jag har för mig att jag inte skulle betala mer skatt i norge än i sverige, tror runt 26%.. men bor man i en svensk kommun som gränsar till landet man jobbar så betalar du skatt både i sverige och norge..  sverige har 34% skatt och jag har aldrig nånsin hört att man betalar så mycket som 36% skatt i norge.. :S kanske beror på vad man jobbar med och var man jobbar..

7 Inlägg
18 november 2012
Jag har 1 kommun i mellan så jag skatter bara til Norge.
Vet det er andre regler når man jobbar Norsk kommun som gränsar til Svensk kommun.
Såkalt "grensearbeider"

Men slipper du og ha bolig och bare jobbar i norge og bor i Sverige sparar du mycke!
Dyrt och bo i Norge!

1 072 Inlägg
18 november 2012
Du får en viss skattereduktion som svensk JA. Man hamnar på skattetabell 7150, utan den får man skatta 48%.
1 gång om året är skattefri och en månad (november, lön december) är halv skatt.

Du får säkert bättre lön än i sverige, men tvivlar på att den är överdrivet bra.

German Engineering
9 083 Inlägg
19 november 2012
Jag har inte lastbilskort men jobbat på ett åkeri för mer än 5 år sen i Sthlm, kan säga att det var mycket lärorikt smile

Ontopic: Det är mycket lättare att få jobb i Norge och ingångslönen kan jag tänka mig att det är högre än här hemma.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Knegare
718 Inlägg
19 november 2012
Murvald skrev:
Danne_1977 skrev:
Snittlönen i Norge när man kör lastbil lär ska vara runt 32 tusen ungefär, sen är det ju ca 26% skatt och så som svensk har jag ju rätt till ytterligare 10% avdrag så då blev det ju bara 16% i skatt, samt att två månader per år är helt skattefria och att jag åxå får göra avdrag för hemresor och annat smått och gott i skattedeklarationen, så det är ju troligen mycker mer pengar att tjäna i norge än i sverige iaf.

Nej nej och nej..
I Norge är det inte två månader som är skattefritt. Väldigt många tror det men så är det inte.
Däremot betalar man mer skatt 10 månader per år för att få skattelättnad 2 månader per år.

Ja, jag har jobbat i Norge. Ja, jag har läst en hel del. SKa se om jag hittar tillbaka till källan.

http://www.cribsnorge.se/flytta-till-norge

William 2009-02-20

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
19 november 2012
Har en Norrman till kompis, han har kört på continenten och Norge.
Att köra trailer uppe i bergen är en konst, på och av med kätting, på vilken sida kättingen ska vara osv.
Blå is är värst säger han, han skulle kunna ge dig sån info att du baxande. Men han är inte dator van, han är en levande GPS hela han, fråga te.x nått om hur man kör och vart man ska stanna för leverans i te.x Spanien, så kan han förklara på sin a fem fingrar till punkt å pricka. Sen det med jobb, man måste ha en på insidan/vän, kompis. Då är det inte svårt att få jobb..

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

3 292 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
sik skrev:
Du får en viss skattereduktion som svensk JA. Man hamnar på skattetabell 7150, utan den får man skatta 48%.
1 gång om året är skattefri och en månad (november, lön december) är halv skatt.

Du får säkert bättre lön än i sverige, men tvivlar på att den är överdrivet bra.

Det är ju verkligen intressant att många har så mycket olika info, det mesta man får stämmer inte alls, ett få tal vet vad som snackar om och att man ska betala 48% i skatt har jag aldrig nånsin hört talas om, kanske är så det är, vad vet jag...roll

Ahaa du tvivlar på att lönen är överdrivet bra ?, du måste det verkligen vara nåt speciellt om folket lämnar hus och familj hemma och åker till norge och jobbar.. allt är ju relativt, som åkare utan betald övertid här så ligger lönen på ca 23000:- före skatt... dra skatt på det så är du nere på ungefär 18000:-. norge kan du nog plocka ut det dubbla om du ligger i lite.. och det är ju endå norska så växlar du in det till svenska så får du ett par tusen till big_smile
Senast redigerat av Danne_1977 (21 november 2012)

3 292 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Neos34 skrev:
Har en Norrman till kompis, han har kört på continenten och Norge.
Att köra trailer uppe i bergen är en konst, på och av med kätting, på vilken sida kättingen ska vara osv.
Blå is är värst säger han, han skulle kunna ge dig sån info att du baxande. Men han är inte dator van, han är en levande GPS hela han, fråga te.x nått om hur man kör och vart man ska stanna för leverans i te.x Spanien, så kan han förklara på sin a fem fingrar till punkt å pricka. Sen det med jobb, man måste ha en på insidan/vän, kompis. Då är det inte svårt att få jobb..

Har inget intresse av att köra i bergen eller nåt sånt, letar ett vanligt jobb på "vanliga" normal svåra vägar, hoppas på körning i sverige men för ett norskt företag kanske.. nåt sånt jag letar iaf.

7 Inlägg
21 november 2012
Men ser du på siden han lenger oppe her linka til så står allt.
http://www.cribsnorge.se/
Noe jeg fant fort:
Genomsnittslön NOK - Godstransportchaufför  32 000 for 150timer i mnd (som er vanlig arbeidstid i norge i mnd)
Står også atter de 10% ekstra skatte trekk er de 2 første åra du jobbar i norge.

Sök