3425
Sök

Sålt bil ny ägare skrev fel namn på ägarbeviset

3 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Sålde min bil till en man med egen bilfirma.
Han köpte min bil kontant, inget kontrakt.
Namnet han skrev på ägarbeviset var inte hans eget utan hans "dotter", då han påstod att han sparar pengar (skatt) på det sättet.
Kan något hända som inte är till min fördel? Jag bryr mig ju inte om hur han gör sina affärer, men kan det vara skumt, eller är det vanligt att bilförsäljare gör såhär?

577 Inlägg
21 november 2012
har han bilfirma så borde ju firman köpa bilen...

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Lowlife
809 Inlägg
21 november 2012
Jane83 skrev:
Namnet han skrev på ägarbeviset var inte hans eget utan hans "dotter", då han påstod att han sparar pengar (skatt) på det sättet.
Kan något hända som inte är till min fördel? Jag bryr mig ju inte om hur han gör sina affärer, men kan det vara skumt, eller är det vanligt att bilförsäljare gör såhär?

låter skumt i min mening, för äger du många bilar håller på o säljer osv, så räknas du som bilsäljare, men å andra sidan så om du säljer rätta mig om jag har fel "5?" bilar om året, så måste du betala skatt ifall du tjänat något på att sälja bilarna. tongue

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

3 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Tror han har en väldigt liten "bilfirma" :p Han sa att han inte ville skriva firmans namn, för att slippa skatten.
Så han kan ha gjort så för att tjäna pengar bara? För att slippa den skatten? Tror säkert att han gav mig ett underpris, men ville bara bli av med bilen snabbt.
Om det verkligen är hans dotter han skrev namnet på, kommer inte hon få betala försäkring od, eller tänker han sälja om den snabbt?
Kan/borde jag göra något för att slippa råka illa ut?

577 Inlägg
21 november 2012
Ja du "borde" ha ifrågasatt lite mer då. Kanske kollat hans leg och fastställt att de hade samma efternamn. Bett om att få ringa dottern för att kontrollera att detta var grönt.

Själv hade jag inte gjort allt dedär. Men man borde.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

136 Inlägg
21 november 2012
Det handlar om att han inte driver en seriös firma. Om man säljer bilar måste man skatta för vinsten, precis som om man säljer andra varor. Men om man som privatperson säljer en bil med vinst måste man inte skatta något alls. Därför får man inte äga hur många bilar som helst på ett år. Därför skriver han bilen på "sin dotter".
Såklart vill han undvika att skatta vinsten på bilen.. Tror inte du kan råka illa ut för detta dock..

3 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Tack :9 att han driver oseriösa affärer kan jag leva med. Vet att han kommer göra vinst på min bil, så då var det därför.

Large Cap
1 816 Inlägg
21 november 2012
MarcusGronberg skrev:
Jane83 skrev:

låter skumt i min mening, för äger du många bilar håller på o säljer osv, så räknas du som bilsäljare, men å andra sidan så om du säljer rätta mig om jag har fel "5?" bilar om året, så måste du betala skatt ifall du tjänat något på att sälja bilarna. tongue

Gäller det om man totalt har ägt 5 eller fler eller är det om man äger 5 eller fler samtidigt under ett år?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 november 2012
Westergren skrev:
MarcusGronberg skrev:
Jane83 skrev:

Gäller det om man totalt har ägt 5 eller fler eller är det om man äger 5 eller fler samtidigt under ett år?

Det finns ingen gräns på 5 bilar. Har du däremot sålt uppåt 10 bilar på ett år KAN du bli granskad av skatteverket om du har otur.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Large Cap
1 816 Inlägg
21 november 2012
marwin_of_sweden skrev:
Westergren skrev:
MarcusGronberg skrev:

Det finns ingen gräns på 5 bilar. Har du däremot sålt uppåt 10 bilar på ett år KAN du bli granskad av skatteverket om du har otur.

Okej, då vet jag! Tackar för svaret

5 198 Inlägg
21 november 2012
Men borde inte det falla under urkundsförfalskning eller nåt..

239 Inlägg
21 november 2012
Låt stackarn leva, vi betalar nog med skatt på allt. Hade gjort samma sak!

4 637 Inlägg
21 november 2012
Haziza87 skrev:
Låt stackarn leva, vi betalar nog med skatt på allt. Hade gjort samma sak!

Instämmer. Är nog ingen fara med detta.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 november 2012
Surt bara om han ställer bilen på dottern och inte skaffar någon försäkring på bilen.
Har läst om flera barn som redan vid 10-12 års ålder har en skuld till trafikförsäkrings föreningen för att deras föräldrar gör så.

490 Inlägg
21 november 2012
jag äger runt 12-13 bilar per år och det är då ingen som har "granskat" mig, har aldrig hört någon som blivit det heller och känner många som har x antal bilar per år.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
marwin_of_sweden skrev:
Surt bara om han ställer bilen på dottern och inte skaffar någon försäkring på bilen.
Har läst om flera barn som redan vid 10-12 års ålder har en skuld till trafikförsäkrings föreningen för att deras föräldrar gör så.

Jag tror att det kryphålet försvann för 5-6 år sedan.

Min då 16-årige son köpte en Amazon som objekt, men helt plötsligt kom ett brev ställt till mig som förmyndare att jag eller min hustru måste stå för bilen fram till hans myndighetsdag. När han sedan fyllde 18 så flyttades han automatiskt tillbaka som ägare.

Köparen måste alltså skriva över på sitt myndiga barn i så fall, annars är det väl knappast någon vits?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 111 Inlägg
21 november 2012
Precis, man kan som underårig inte längre stå som ensam ägare på en bil.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 november 2012
-MATS- skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Jag tror att det kryphålet försvann för 5-6 år sedan.

Min då 16-årige son köpte en Amazon som objekt, men helt plötsligt kom ett brev ställt till mig som förmyndare att jag eller min hustru måste stå för bilen fram till hans myndighetsdag. När han sedan fyllde 18 så flyttades han automatiskt tillbaka som ägare.

Köparen måste alltså skriva över på sitt myndiga barn i så fall, annars är det väl knappast någon vits?!

Va bra att det har föravunnit. För att endel gjorde så var ju bara förjävligt.

136 Inlägg
21 november 2012
Svårt att klaga i detta fallet. Han kan ju bara hävda att han köpte bilen till sin dotter. Ingen som kan säga nåt om det. Om jag köper en bil av någon kan jag väl ställa den på vem fan jag vill, bara jag betalar...  samma med försäkringen ju.. antingen ställer jag av den eller så tecknar jag en försäkring.. inget konstigt ju!

Jackass
799 Inlägg
21 november 2012
marwin_of_sweden skrev:

Trafikförsäkringsföreningen är en hög sprutluder som borde klubbas ihjäl med snöskyfflar och få ögonen urgröpta med grötslevar.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

Sök