3421
Sök

För hög Bullernivå. Vad ska jag göra ?

25 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Var på besiktningen idag.. Fick en mindre glad tant som gav mig nedslag på för hög bullernivå. Mitt 3 tums rör har suttit på i 4 år och har aldrig fått nedslag förut. Är det nån som vet vad man kan göra för att minska bullernivån inför ombes utan att byta dämpare ? Tack i förväg mvh Jonas

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
21 november 2012
vet ej om det går, men jag skulle sätta en platta i slutröret som har ett mindre hål i sig så att mindre avgaser kommer ut. motorn kanske ej mår bra av detta, men man kan ju alltid ha det på en kortare stund just när man besiktar den wink

borde ju teoretiskt sett sänka ljudet lite iallafall smile

Stil>Funktion

Pim_Pim
21 november 2012
P-K skrev:
vet ej om det går, men jag skulle sätta en platta i slutröret som har ett mindre hål i sig så att mindre avgaser kommer ut. motorn kanske ej mår bra av detta, men man kan ju alltid ha det på en kortare stund just när man besiktar den wink

borde ju teoretiskt sett sänka ljudet lite iallafall smile

Det fungerar.
Hade det på en bil förut, snurrade på en platta längst bak och minskade avgaserna.
Gjorde en hel del skillnad. smile

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
21 november 2012
hade för mig att jag hade sett det någonstans smile var nog någon youtubevideo.

när vi ändå är igång med bullernivå. vad är lagligt? har först en liten dämpare och sen en större slutdämpare på min 318is. låter det mycket mer om man bara kör med slutdämparen? tror ni det är lagligt?

Stil>Funktion

25 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Tack för tipsen smile Men har kollat upp lite och har för mig man fick komma upp i 80 db när man mäter på 7,5 meters avstånd. Jag mätte igår precis vid röret och kom upp i 74 db. Så tanten på besiktningen yra nog lite med tanke på att hon aldrig ens tog test.

8 250 Inlägg
22 november 2012
Jonaz1 skrev:
Tack för tipsen smile Men har kollat upp lite och har för mig man fick komma upp i 80 db när man mäter på 7,5 meters avstånd. Jag mätte igår precis vid röret och kom upp i 74 db. Så tanten på besiktningen yra nog lite med tanke på att hon aldrig ens tog test.

Decibelnivån mäts numer bara vid registrering av ombyggda och amatörbyggda fordon. För övriga fordon och besiktningar är det upp till besiktningspersonalen att avgöra om den låter för mycket eller inte. För mycket bedöms i jämförelse mot en bil som är original.

Detta innebär ju också att man kan chansa och besikta någon annanstans i hopp om att få igenom bilen utan att behöva göra ett dugg. Men det är chansning...

25 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Tack för tipset ! Ska besikta på ett annat ställe nästa vecka smile Himla trams att säga att det låter för högt dock när det inte gör det !

Sök