3229
Sök

Kamremsbyte Peugeot 307 1,6-01

34 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Är desperat! Hjälp!

Hur "nollställer" man motorn inför kamremsbyte. Bensin. Peugeot 307 1,6 -01??
Alla tips är välkomna!

//Putte

//Tertio//

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2012
#2
ska finnas markering på kamdrevet samt på remhjulet på veven. kommer inte riktigt ihåg hur det är på peugeot.

kan fixa alla uppgifter du behöver + bilder men det blir tidigast imorgon då det är på jobb.


34 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#3
Tack så mycket.. du får gärna fixa bilder imorgon om du vill.. hade varit jättesnällt smile

//Tertio//

34 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#4
Alex-s skrev:
ska finnas markering på kamdrevet samt på remhjulet på veven. kommer inte riktigt ihåg hur det är på peugeot.

kan fixa alla uppgifter du behöver + bilder men det blir tidigast imorgon då det är på jobb.

Tack så mycket.. du får gärna fixa bilder imorgon om du vill.. hade varit jättesnällt

//Tertio//

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2012
#5
ska se vad jag kan göra smile


34 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#6
Alex-s skrev:
ska se vad jag kan göra smile

Jättesnällt smile

//Tertio//

562 Inlägg
21 november 2012
#7
Är det 16 ventilaren? (TU5JP4)

Det hål i kamaxeldreven och toppen som man kan använda och låsa fast med, ska egentligen vara en tolk där men en borr i vardera kamdrev funkar det med, vill minnas att det är 8mm men kan även vara 7-7,5 mm.

Vevaxeldrevet har en märkning men på "blocket/oljepumpshuset" finns ingen matchande märkning utan man får rita eget med exempelvis lackstift. På den nya remmen ska det finnas märkningar som ska stämma med kamdreven och vevaxeln vid montering, då vet man att det står rätt.

Om du byter vattenpump samtidigt så kan den sitta fast om man har otur, men då är det bara att gå på den med huggmejsel så brukar det lösa sig.

Lycka till!

9-5 Aero Sedan -05

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2012
#8
laddade upp en fil som du kan ladda ner själv så du kan skriva ut osv smile visserligen på engelska men du klarar dig säkert!

http://speedy.sh/eK9dT/timing-belt-307.xps


381 Inlägg
21 november 2012
#9
Stämmer mkt bra det micke säger ! Jag jobbar ju bara med citroen men peugeot  är ju samma skit. Och den kamremmen är väldigt lätt o byta jämfört med många andra framhjulsdrivna bilar

Sothora <3
1 201 Inlägg
21 november 2012
#10
onödigt att nollställa.

Rita upp markeringar på drev samt rem.. Sedan lägger du den gamla remmen på den nya och ritar markeringarna på exakt samma ställe på den nya remmen gentemot den gamla.. Sätt dit den nya som den gamla satt klapp poff så är det klart.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

381 Inlägg
21 november 2012
#11
Funkar ju också. Det jobbiga blir om man ritar fel ;-)

Sothora <3
1 201 Inlägg
21 november 2012
#12
går bra mycket fortare iaf. Kankse inget att rekomendera för hemmamecken

Bildemonterare samt egen verkstad. !

34 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#13
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jätte snällt smile

//Tertio//

562 Inlägg
21 november 2012
#14
erminsacictuning skrev:
Stämmer mkt bra det micke säger ! Jag jobbar ju bara med citroen men peugeot  är ju samma skit. Och den kamremmen är väldigt lätt o byta jämfört med många andra framhjulsdrivna bilar

Jepp, väldigt lätt att byta speciellt i en 307 som har mycket plats, lite trängre i 206 ex men funkar bra där med. Sen är ju EW10/EW12 (2,0+2,2) exempelvis en aning krångligare då den har ett löst vevaxeldrev, men visst finns det nog värre bilar än så wink

Hur som hellst tror jag det är enklast att gå efter "alla konstens regler" och nollställa motorn samt vara noggran, i synnerhet om det är ett jobb man aldrig gjort innan, annars kan det bli dyrt.

9-5 Aero Sedan -05

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 november 2012
#15
Mercedesturbodiesel skrev:
onödigt att nollställa.

Rita upp markeringar på drev samt rem.. Sedan lägger du den gamla remmen på den nya och ritar markeringarna på exakt samma ställe på den nya remmen gentemot den gamla.. Sätt dit den nya som den gamla satt klapp poff så är det klart.

en nackdel då är ju att kammen kan hoppa ett snäpp när man tar av remmen, och då finns risken att nån ventil slår i en kolv. eller att det blir jobbigt att montera remmen eftersom man måste hålla kammen med en nyckel


Sothora <3
1 201 Inlägg
23 november 2012
#16
Man får ju naturligtvis ställa motorn så inte kammen står på för många nockar.. Då står den still..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Inspektör
4 Inlägg
28 november 2012
#17
Utmärkt beskrivning i det länkade dokumentet. Är den gångbar för en 2001 1,8 också ? LFY (XU7JP4)
Om inte, finns det någon annan bra beskrivning att hämta?
Ytterligare en fråga. Biltema sälger en bytes sats för ~1000:- är det något att ha ? Jag har väldigt blandad erfarenhet av Biltemas grejor. En del är OK men en del är rena skräpet.
Senast redigerat av KjellO (28 november 2012)

Har för många bilar i familjen. 5 st.
Alla tre barnen är tjejer som kommer till Pappa när det är "något" med bilen.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 november 2012
#18
KjellO skrev:
Utmärkt beskrivning i det länkade dokumentet. Är den gångbar för en 2001 1,8 också ? LFY (XU7JP4)
Om inte, finns det någon annan bra beskrivning att hämta?
Ytterligare en fråga. Biltema sälger en bytes sats för ~1000:- är det något att ha ? Jag har väldigt blandad erfarenhet av Biltemas grejor. En del är OK men en del är rena skräpet.

jag kan länka en beskrivning sen ikväll smile


Inspektör
4 Inlägg
30 november 2012
#19
Det vore väldigt hyggligt om du kan fixa det. Har en vattenpump som för väsen så det är hög tid att riva.

Har för många bilar i familjen. 5 st.
Alla tre barnen är tjejer som kommer till Pappa när det är "något" med bilen.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2012
#20
nedladdningslänk för peugeot 306 1.8 16v (LFY):

http://speedy.sh/t8BJv/306-1.8-16v.xps

hann tyvärr inte igår, men bättre sent än aldrig smile
Senast redigerat av Alex-s (30 november 2012)



Sök