2934
Sök

Volvo 240 b21a

194 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#1
Hej hej:) jag har ett litet problem med en volvo 240:) (Har den som stubbaracer) Vi bytte motorkuddar och lite annat småpill på den. Men sen när vi hade kopplat alla kablar vid generatorn, batteri och startmotor så skulle vi provstarta. Så vi satte på batteripolerna och då går all el igång ( det är som om man slår på tändningen. Så Man använder bara nykeln för att starta bilen ( man kan inte stänga av med den. utan du får döda den genom att lägga i högväxlen) Bilen går perfekt när den har startat! Så det jag undrar är om vi har kopplat fel eller om det är någon brytare vid tändningen som är kass?


Hoppas ni fattade vad jag menade:)


514 Inlägg
22 november 2012
#2
Garanterat något som är felkopplat


194 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#3
Frågan är då bara vart. Eftersom vi lossade bara det som krävdes för att få ur motorn. Och det mest är ju rätt logiskt vart det ska sitta. Kan det vara att någon jordpunkt är dålig så strömmen går någon annan väg?


514 Inlägg
22 november 2012
#4
Motorkontakterna kanske?


194 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#5
Får ta och gå över alla jordpunkter och kolla så det inte har oxiderat i kontakterna i helgen. Återkommer om jag har några mer frågor.


5 Inlägg
22 november 2012
#6
Du har fått direktström på tändspolen. Kolla vart kabeln på plussidan tar vägen.... Troligen till batt eller generatorn, och går då inte att stänga av den eftersom den genererar ström. Kan va lätt att få fel kabel ibland om man rotar mkt och ev inte märker upp med tejp var de suttit. Nån av dom felen är det.


194 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#7
dod108 skrev:
Du har fått direktström på tändspolen. Kolla vart kabeln på plussidan tar vägen.... Troligen till batt eller generatorn, och går då inte att stänga av den eftersom den genererar ström. Kan va lätt att få fel kabel ibland om man rotar mkt och ev inte märker upp med tejp var de suttit. Nån av dom felen är det.

Kollade på en film jag hade över motorn och då tror jag att det sitter fel på tändspolen så som du säger. Var första gången jag rev isär någon sorts form av el i en bilmotor, lite klantigt att jag inte tog bilder först:P


5 Inlägg
22 november 2012
#8
Mycket lätt hänt. Händer även den vane.


194 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#9
denna kontakten tror jag är felet. För när jag drar ur den så går inte tändningen på när jag lägger på batteripolen. Men då är frågan vart den ska gå istället?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1817799
Senast redigerat av LeijonxP (23 november 2012)


21 761 Inlägg
23 november 2012
#10
Vad är det för "liten svart klump" som den blå kabeln sitter fast i just nu?
Går blå kabeln till tändspolen?

Vad jag kan se så har den "svarta klumpen" direktmatning från plusplinten vid innerskärmen. Ifall den blå kabeln går till tändspolen så innebär det, precis som dod108 skrev, att tändspolen just nu har direktström. smile

194 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Vad är det för "liten svart klump" som den blå kabeln sitter fast i just nu?
Går blå kabeln till tändspolen?

Vad jag kan se så har den "svarta klumpen" direktmatning från plusplinten vid innerskärmen. Ifall den blå kabeln går till tändspolen så innebär det, precis som dod108 skrev, att tändspolen just nu har direktström. smile

Har faktiskt ingenaning om vad det är för något, som sagt så är jag inte van vid bil el.
Den blåa kabeln som går ner till blocket och sedan med massa andra ner till generatorn. Men om den inte ska sitta där så finns det ingen annan kabel som jag kan tänka mig ska sitta där.


21 761 Inlägg
23 november 2012
#12
Går det att se om den blå kabeln sitter på generatorn och i så fall vilket ställe på generatorn den sitter fast på?
Är det bara två kablar som sitter på den svarta klumpen?
Står det någon text på den svarta klumpen?

194 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#13
Får ta och kolla detta i morgon i dagsljus:)


194 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#14
den svarta klumpen är en säkring. Till vad vet jag inte:P Den blåa kabeln sitter fast mitt på generatorns baksida.


21 761 Inlägg
24 november 2012
#15
Med "svarta klumpen" menar jag alltså den fyrkantiga sak som den blå kabeln sitter på (den kabel som du har ringat in på bilden). smile

Menar du att den är en säkring?
Ser du om det står någon bokstav eller siffra instansat i metallen på generatorn där den blå kabeln sitter fast?

Den andra avlånga  "svarta klumpen" som sitter närmare batteriet vet jag att det är en säkring, den går väl till dragkroken om jag inte minns fel. smile

194 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#16
Den svartaklumpen som den blåa kabeln sitter fast på är en säkring. Under det svarta locket så sitter det en säkring.smile

Kan inte se mer än att den går in i generatorn:P

Var ute nyss och flyttade på bilen och då så funkade det som det skulle, nykeln styrde (så att elen funkade)och inte batterit:) Men bara under några startförsök. tongue ?


194 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#17
hittade felet nu smile den blåa kabeln skulle inte gå till den svarta klumpen:) utan den skulle gå upp till en kontakt vid bromsservon smile


21 761 Inlägg
24 november 2012
#18
Kul att du hittade felet. smile

Frågan är vad det är för kontakt som har med generatorn att göra. hmm

194 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Kul att du hittade felet. smile

Frågan är vad det är för kontakt som har med generatorn att göra. hmm

Ja, Men nu när man bara har den som leksak så är det bara viktigt att den går att starta och stänga av smile


5 Inlägg
24 november 2012
#20
Sedär, det löser sig alltid till slut.



Sök