3659
Sök

Höga avgasvärden.

166 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög


CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,9 (0,3)
HC 157(100)
Lambda 0,89(0,97-1,03)

Vad tror ni kan vara fel?

Lambdan är byten i juni/juli, ca 400-500mil sen.

Den vanliga co-halten hade väl också påverkats om det vore katen?

gäller min crx med insprutning.

Tacksam för svar...

Herr
1 722 Inlägg
9 oktober 2006
#2
Robb skrev:
Hej

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög


CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,9 (0,3)
HC 157(100)
Lambda 0,89(0,97-1,03)

Vad tror ni kan vara fel?

Lambdan är byten i juni/juli, ca 400-500mil sen.

Den vanliga co-halten hade väl också påverkats om det vore katen?

gäller min crx med insprutning.

Tacksam för svar...

Klagar bilprovningen är det ju bara o hälla i lite t-sprit i tanken innan besiktning så blir värdena ok:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

166 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
#3
LocKtar skrev:
Robb skrev:
Hej

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög


CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,9 (0,3)
HC 157(100)
Lambda 0,89(0,97-1,03)

Vad tror ni kan vara fel?

Lambdan är byten i juni/juli, ca 400-500mil sen.

Den vanliga co-halten hade väl också påverkats om det vore katen?

gäller min crx med insprutning.

Tacksam för svar...

Klagar bilprovningen är det ju bara o hälla i lite t-sprit i tanken innan besiktning så blir värdena ok:)

Jo jag vet att man kan göra så men jag är lite tveksam om man får ner CO 2500 till godkänd iaf? lambdan?

gruvarbetare
152 Inlägg
10 oktober 2006
#4
Robb skrev:
LocKtar skrev:
Robb skrev:
Hej

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög


CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,9 (0,3)
HC 157(100)
Lambda 0,89(0,97-1,03)

Vad tror ni kan vara fel?

Lambdan är byten i juni/juli, ca 400-500mil sen.

Den vanliga co-halten hade väl också påverkats om det vore katen?

gäller min crx med insprutning.

Tacksam för svar...

Klagar bilprovningen är det ju bara o hälla i lite t-sprit i tanken innan besiktning så blir värdena ok:)

Jo jag vet att man kan göra så men jag är lite tveksam om man får ner CO 2500 till godkänd iaf? lambdan?

tveksam till det! besikta om en bil idag med :
lambda=0.87
Co 2500=3,5%
tankade 1 st flaska K-sprit som ska räcka för 50 l bensin men 10 l i tanken blev det dessa värden.
CO på tomgång 0 och HC på tomgång 24...
spv kunde inte heller veta felet men mäta det kan dom :-(
/steffe

505 Inlägg
10 oktober 2006
#5
Tanka 10 liter soppa och 2 flaskor k-sprit så har du noll på alla värdena. Så gjorde jag med min calibra då dom var skyhöga.. dom frågade hur jag hade fått ner dom, jag sade bara att jag bytt avgassystem och bytt lite packningar i motorn och sade att den snodde olja och det följde troligen med i förbränningen. Dom skattade och sa okej;)

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

gruvarbetare
152 Inlägg
10 oktober 2006
#6
Spawner skrev:
Tanka 10 liter soppa och 2 flaskor k-sprit så har du noll på alla värdena. Så gjorde jag med min calibra då dom var skyhöga.. dom frågade hur jag hade fått ner dom, jag sade bara att jag bytt avgassystem och bytt lite packningar i motorn och sade att den snodde olja och det följde troligen med i förbränningen. Dom skattade och sa okej;)

MVH Matte!

hm kanske man skulle prova med E85 eller?
Senast redigerat av steffe67 (10 oktober 2006)

9 108 Inlägg
10 oktober 2006
#7
Kolla alla packningar i avgassystemet och så det inte är något läckage någonstans.. Och kör med massa K-sprit, nästan lika mycket k-sprit som bensin blir finemang wink

Se till så motorn är rejält varmkörd också!


166 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#8
påverkas lambda värdet också om jag häller massa ksprit i tanken?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 oktober 2006
#9
Robb skrev:
påverkas lambda värdet också om jag häller massa ksprit i tanken?

troligtvis inte
Senast redigerat av NITROUS (10 oktober 2006)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

90 Inlägg
10 oktober 2006
#10
Vad är det för motor du har i din?  har en civic med samma problem..eller ja..det är bara hc som var för hög på tomgång då den tar olja och förbränner på nå mystiskt sätt..bytt ventiltätningar men inget hjälpte men iaf så låg min hc på 15 och hälde i en stp injection cleaner för 205:- och då sjönk den till 30... men det fungerar nog med t sprit också...

jo tar din olja då??

166 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#11
Enterprise skrev:
Vad är det för motor du har i din?  har en civic med samma problem..eller ja..det är bara hc som var för hög på tomgång då den tar olja och förbränner på nå mystiskt sätt..bytt ventiltätningar men inget hjälpte men iaf så låg min hc på 15 och hälde i en stp injection cleaner för 205:- och då sjönk den till 30... men det fungerar nog med t sprit också...

jo tar din olja då??

D16Z5

Jo, jag ska testa med lite ksprit när jag får chans att testa avgaserna igen, men lambda värdet vet jag inte hur jag ska lösa, inga felkoder på ecun, får kolla efter avgaslekage, vad finns det mer man kan kolla?

Kan det vara nå inställningar på insprutingen som är fel?

Hade det vart katten hade väl dom vanliga Co också vart lite fel?

Hjälp mig...

505 Inlägg
10 oktober 2006
#12
mina lambda värden var 1,3 och de vart precis 1 efter jag gjort som jag tidigare sa, det tycker jag är lite konstigt. Eftersom lambda värdet är en mätning på viktförhållandet mellan soppa och luft.


MVH Matte

Calibra Turbo 4x4

166 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
#13
kan man på något enkelt sätt kolla efter lekage eller måste man skruva ner systemet?

Lada-missbrukare
566 Inlägg
14 oktober 2006
#14
Kan nog vara att de en nån luftslang/vakuumslang till bränslesystemet som läcker, så kolla alla alnagar å byt de som e murkna eller i tveksamt skick... Det kan redan hjälpa..
Kanske byta tändstift oxå om dom inte blivit bytta på länge??
Senast redigerat av Lada Tuning (14 oktober 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

166 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
#15
Lada Tuning skrev:
Kan nog vara att de en nån luftslang/vakuumslang till bränslesystemet som läcker, så kolla alla alnagar å byt de som e murkna eller i tveksamt skick... Det kan redan hjälpa..
Kanske byta tändstift oxå om dom inte blivit bytta på länge??

spelar det någon roll vad jag ersätter med för slangar?

biltemas Bränsleslangar?
Senast redigerat av Robb (14 oktober 2006)

Lada-missbrukare
566 Inlägg
14 oktober 2006
#16
Robb skrev:
Lada Tuning skrev:
Kan nog vara att de en nån luftslang/vakuumslang till bränslesystemet som läcker, så kolla alla alnagar å byt de som e murkna eller i tveksamt skick... Det kan redan hjälpa..
Kanske byta tändstift oxå om dom inte blivit bytta på länge??

spelar det någon roll vad jag ersätter med för slangar?

biltemas Bränsleslangar?

Går nog med, i princip, vilken typ av gummi-slang som helst, bara den e lättböjlig å har samma innerdiameter som den gamla..smile
Senast redigerat av Lada Tuning (14 oktober 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

166 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
#17
Lada Tuning skrev:
Kan nog vara att de en nån luftslang/vakuumslang till bränslesystemet som läcker, så kolla alla alnagar å byt de som e murkna eller i tveksamt skick... Det kan redan hjälpa..
Kanske byta tändstift oxå om dom inte blivit bytta på länge??

Är det då man använder "startgas"?

Hur fungerar det, vart hittar man det och vad kostar det?

166 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#18
*bump*

166 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#19
hur kontrollerar jag misständing och hur åtgärdas det?

hur svårt är det att kolla spridarna?

har hört att högt hc och lågt lamdba tyder på fetblandning och skulle därför kolla dessa saker, men jag vet inte hur man gör? svårt?

7 Inlägg
19 oktober 2006
#20
Besiktade beemern igår. Hade problem med att det var för högt HC vid 2500v/min. Fick tipset att man skulle köra bilen hårt innan besiktningen så att hela avgassystemet blir ordentligt varmt. När men sedan kom till besiktningen så ska man inte stå på tomgång utan se till att stänga av bilen direkt när man stannar.
Jag följde tipset och sotade ur bilen ordentligt på väg till besiktningen. Fick 28 i HC2500 istället för det tidigare värderna som var 170-190.
Klass ett mek på Porsche trodde att det beror på att det är ett litet läckage vid tomgångsmotorn som resulterar i att den pytsar ut soppa i systemet som halft förbränns när de mäter värderna vid 2500v/min.
Vore synd att skicka i sprit i bilen. Man bryr sig väl om bilen och vill att den ska vara helt OK, alltid. Lycka till nu iaf!

Mvh Sebbe

Man lever bara en gång!


Sök