Söker man runt efter information om hur man lackar plåtfälgar hittar man alla möjliga olika förslag, allt från blästring och pulverlackering till hammarlack och pensel.
Själv har jag aldrig tidigare lackat något, men eftersom jag har tillgång till en lackbox i samma byggnad som kontoret har jag varit väldigt sugen på att testa.
Jag har en uppsättning hjul som troligtvis inte tvättats de senaste tre åren och som därmed blivit ganska risiga. Därför tänkte jag att det vore ett ypperligt tillfälle att undersöka möjligheterna att snygga till dem så billigt och enkelt som möjligt. Den intressanta frågan är sedan hur länge de håller sig fina. Detta får vi en indikation på efter vintern, då jag gör en uppföljning.
Efter en tur till Biltema hade jag lagt rabarber på följande:
Stålborste med plasthandtag – 14,90 kr
Maskeringstejp 38mm x 50m – 22,90 kr
Fälgfärg, svart – 69,90 kr
På lunchrasten idag kavlade jag upp ärmarna och skred till verket. Så här såg fälgarna ut innan jag satte igång.
Man kan tycka att det vore vettigt att tvätta av dem innan man ska lacka dem, men det hade jag inte möjlighet att göra. En del av syftet med det här projektet är ju dessutom att se hur pass lite förarbete man egentligen behöver för att få till ett okej resultat.
Det första jag gjorde var att stålborsta all metallyta, främst för att lösgöra all smuts. Därefter blåste jag bort dammet från fälgarna. Jag hade inte tillgång till tryckluft, så lungorna fick duga. Slutligen torkade jag av ytan med en trasa. Här är resultatet efter en 5 minuter lång runda med stålborsten.
Sedan tog jag fram maskeringstejpen och maskerade upp däckytan närmast fälgkanten. Här kan man välja att maskera hela däcksidorna, men jag ansåg att det inte vore katastrofalt att få lite svart färg på de svarta däcken. Även den svarta ventilen med sitt svarta lock har jag sett att vissa maskerar, men ska man använda svart färg ser jag ingen anledning till att göra detta.
Slutligen var det bara det roliga kvar, dvs. lackeringen. Jag skakade burken några gånger och sprejade sedan ned fälgen till dess att jag täckt all metallyta med ett tunt lager färg. Ett par minuter senare lade jag på andra lagret och kort därefter var den första fälgen klar, bara att hugga tag i nästa.
För att undvika rinningar sprejade jag ganska korta ”bursts” med flaskan hela tiden i rörelse, fram och tillbaka i sidled. Burken jag köpte räckte precis till åtta lager, dvs. två per fälg. Det kan vara idé att köpa två burkar för att vara på den säkra sidan. Här är resultatet efter att färgen torkat.
Det sista jag gjorde var torka däcksidorna med en blöt trasa, detta för att hjulen inte skulle se lika dumma ut på nästa bild. Voila!
I helgen ska jag montera hjulen på en av bilarna och i vår återkommer jag med en uppföljning. Vad tror ni, kommer fälgarna hålla sig fina till i vår?
Själv har jag aldrig tidigare lackat något, men eftersom jag har tillgång till en lackbox i samma byggnad som kontoret har jag varit väldigt sugen på att testa.
Jag har en uppsättning hjul som troligtvis inte tvättats de senaste tre åren och som därmed blivit ganska risiga. Därför tänkte jag att det vore ett ypperligt tillfälle att undersöka möjligheterna att snygga till dem så billigt och enkelt som möjligt. Den intressanta frågan är sedan hur länge de håller sig fina. Detta får vi en indikation på efter vintern, då jag gör en uppföljning.
Efter en tur till Biltema hade jag lagt rabarber på följande:
Stålborste med plasthandtag – 14,90 kr
Maskeringstejp 38mm x 50m – 22,90 kr
Fälgfärg, svart – 69,90 kr
På lunchrasten idag kavlade jag upp ärmarna och skred till verket. Så här såg fälgarna ut innan jag satte igång.
Man kan tycka att det vore vettigt att tvätta av dem innan man ska lacka dem, men det hade jag inte möjlighet att göra. En del av syftet med det här projektet är ju dessutom att se hur pass lite förarbete man egentligen behöver för att få till ett okej resultat.
Det första jag gjorde var att stålborsta all metallyta, främst för att lösgöra all smuts. Därefter blåste jag bort dammet från fälgarna. Jag hade inte tillgång till tryckluft, så lungorna fick duga. Slutligen torkade jag av ytan med en trasa. Här är resultatet efter en 5 minuter lång runda med stålborsten.
Sedan tog jag fram maskeringstejpen och maskerade upp däckytan närmast fälgkanten. Här kan man välja att maskera hela däcksidorna, men jag ansåg att det inte vore katastrofalt att få lite svart färg på de svarta däcken. Även den svarta ventilen med sitt svarta lock har jag sett att vissa maskerar, men ska man använda svart färg ser jag ingen anledning till att göra detta.
Slutligen var det bara det roliga kvar, dvs. lackeringen. Jag skakade burken några gånger och sprejade sedan ned fälgen till dess att jag täckt all metallyta med ett tunt lager färg. Ett par minuter senare lade jag på andra lagret och kort därefter var den första fälgen klar, bara att hugga tag i nästa.
För att undvika rinningar sprejade jag ganska korta ”bursts” med flaskan hela tiden i rörelse, fram och tillbaka i sidled. Burken jag köpte räckte precis till åtta lager, dvs. två per fälg. Det kan vara idé att köpa två burkar för att vara på den säkra sidan. Här är resultatet efter att färgen torkat.
Det sista jag gjorde var torka däcksidorna med en blöt trasa, detta för att hjulen inte skulle se lika dumma ut på nästa bild. Voila!
I helgen ska jag montera hjulen på en av bilarna och i vår återkommer jag med en uppföljning. Vad tror ni, kommer fälgarna hålla sig fina till i vår?
Senast redigerat av Minister (30 november 2012)
0
0
0
0