3525
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
10 388 Inlägg
1 juni 2013
C_A_T skrev:
lajvN skrev:
vwkjell skrev:
Någon som är duktig på lagar om sidomarkeringar/positionsljus?

Vad man kan säga åt polisen om man skulle bli ertappad med att köra med dimljus och 5st positionsljus längst ner i fronten? (kika min T4 här åt vänster)

Vad jag fått höra är att om dom är på under 3 watt kan dom inget säga, detta är sagt av en person som monterar lampor på lastbilar nästan dagligen. Sen att lastbilar är en klass för sig själv när det gäller lampor behöver vi inte dra in här:P

Positionsljus framåt får inte sitta längre in än 20CM från hörnet och måste ha minst 40CM till nästa ljuspunkt.

Sidomarkeringsljus måste ha minst 60CM mellan varandra om fordonet är över 6 meter och 40CM om fordonet är kortare.

Sidomarkeringsljus skall ha ett avstånd av minst 2m mellan varandra. Detta gäller både bussar och lastbilar. Jag byter sådana dagligen på bussar och inte är det ngr 60cm där inte.

Jaså? Är detta något som ändrats/uppdaterats?

VVFS 2003:22

Sidomarkeringslykta

Installationskrav

93 §   Sidomarkeringslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm. Behövs det på grund av fordonets konstruktion får lägsta höjden minskas så mycket som behövs och högsta höjden ökas till högst 2 100 mm.

94 §   Sidomarkeringslyktas placering i längdled får vara högst 2 000 mm framifrån och högst 2 000 mm bakifrån. (På lastbil monterad snöplog medräknas inte). Dragbil för påhängsvagn behöver inte uppfylla kravet om högst 2 000 mm bakifrån. Släpvagn vars längd inte överstiger 6 m behöver inte uppfylla kravet om högst 2 000 mm framifrån.
Avståndet mellan sidomarkeringslyktorna på samma sida av fordonet får vara högst 6 000 mm.
Buss av 1972 eller tidigare års modell som är försedd med endast en sidomarkeringslykta skall ha denna placerad på den mittersta tredjedelen av varje sida på bussen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

230 Inlägg
1 juni 2013
Ankmeister skrev:
granadadr skrev:
vwkjell skrev:

Okeej, men man får inte eftermontera "DRL" och köra utan något parkeringsljus. Om bilen inte är registrerad på det viset (nya bilar med LED DRL). Vad jag minns att jag läst... Så det enda lagliga är väl då att "klippa en kabel" som du sa.

Annars kan du prova klippa två kablar så är du utan p-ljus också lol

nja Äldre bilar än 85 får man köra med dimljus/varseljus fram utan bakljus och parekering tända wink
TROR att drl går inom den ramen smile

Ja det faller inom DRL. Drl är något man får ha istället för halvljus i bra väder. Och då får inga parkeringsljus lysa fram, vet att audi har p-ljus tända bak. Nästan alla andra bilar jag sett har släkta bakljus.

Så då borde man rent tekniskt sett få bygga om dimljusen till DRL som släcks när p ljusen tänds? Men även att dom fungerar som dimljus i kombination med p-ljus? Visst inte typgodkänt men vad säger SBP/ Herr Konstapel.

Får man fråga varför du inte vill ha positionsljus fram eller bak när du kör med DRL ?

414 Inlägg
1 juni 2013
lajvN skrev:
Ankmeister skrev:
granadadr skrev:

nja Äldre bilar än 85 får man köra med dimljus/varseljus fram utan bakljus och parekering tända wink
TROR att drl går inom den ramen smile

Ja det faller inom DRL. Drl är något man får ha istället för halvljus i bra väder. Och då får inga parkeringsljus lysa fram, vet att audi har p-ljus tända bak. Nästan alla andra bilar jag sett har släkta bakljus.

Så då borde man rent tekniskt sett få bygga om dimljusen till DRL som släcks när p ljusen tänds? Men även att dom fungerar som dimljus i kombination med p-ljus? Visst inte typgodkänt men vad säger SBP/ Herr Konstapel.

Får man fråga varför du inte vill ha positionsljus fram eller bak när du kör med DRL ?

För när man vrider på halvljuset måste man stänga av dimljusen via knappen annars lyser dom med, Jobbigt nej svårt nej. Då undrar du säkert varför? För att jag kan!

189 Inlägg
1 juni 2013
Monterade mina 18W backljus från prestandabelysning idag på transportern, bilder kommer senare ikväll om det slutar regna Kanske.

Men jag blev inte helt impad av dessa, för det första så var det lim kletat runt "glaset" även lite överallt på sidorna osv men bara på den ena. Sen muttrarna man fick med som såg ut att vara någon sorts låsmutter passade inte ens i "hålet" i lyktan, rätt gäng på muttern men den var för stor utanpå, där man sätter in dom små torxbultarna och drar fast fästet, så jag fick ta några egna låsmuttrar.

Men annars får jag hoppas att dom lyser upp det jag vill se när jag backar, dock satte jag dom endast på en separat knapp då jag knappt inte behöver det där extra backljuset under dagen eller på sommaren smile

EDit: Ingen som vill ha ett sånt där prestandabelysning.se klistermärke? Vill inte sätta de på bilen så skickas gratis i ett kuvert smile Skriv PM isf..
Senast redigerat av vwkjell (1 juni 2013)

Old VW's never die, they just get more expensive!

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
1 juni 2013
it_mutt skrev:
C_A_T skrev:
lajvN skrev:

Positionsljus framåt får inte sitta längre in än 20CM från hörnet och måste ha minst 40CM till nästa ljuspunkt.

Sidomarkeringsljus måste ha minst 60CM mellan varandra om fordonet är över 6 meter och 40CM om fordonet är kortare.

Sidomarkeringsljus skall ha ett avstånd av minst 2m mellan varandra. Detta gäller både bussar och lastbilar. Jag byter sådana dagligen på bussar och inte är det ngr 60cm där inte.

Sidomarkeringslykta

Installationskrav

93 §   Sidomarkeringslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm. Behövs det på grund av fordonets konstruktion får lägsta höjden minskas så mycket som behövs och högsta höjden ökas till högst 2 100 mm.

94 §   Sidomarkeringslyktas placering i längdled får vara högst 2 000 mm framifrån och högst 2 000 mm bakifrån. (På lastbil monterad snöplog medräknas inte). Dragbil för påhängsvagn behöver inte uppfylla kravet om högst 2 000 mm bakifrån. Släpvagn vars längd inte överstiger 6 m behöver inte uppfylla kravet om högst 2 000 mm framifrån.
Avståndet mellan sidomarkeringslyktorna på samma sida av fordonet får vara högst 6 000 mm.
Buss av 1972 eller tidigare års modell som är försedd med endast en sidomarkeringslykta skall ha denna placerad på den mittersta tredjedelen av varje sida på bussen.

Kan ju vara så att du har rätt men att man väljer att placera dom med 2m mellanrum för att lättare veta hur långt ett fordon är.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Avstängd
10 388 Inlägg
1 juni 2013
C_A_T skrev:
it_mutt skrev:
C_A_T skrev:

Sidomarkeringslykta

Installationskrav

Kan ju vara så att du har rätt men att man väljer att placera dom med 2m mellanrum för att lättare veta hur långt ett fordon är.

Mycket möjligt, tänkte mest om du visste om det kommit något tillägg sen 03 då smile Men ja, det är ju en möjlighet smile

Meldem
4 137 Inlägg
1 juni 2013
vwkjell skrev:
Monterade mina 18W backljus från prestandabelysning idag på transportern, bilder kommer senare ikväll om det slutar regna Kanske.

Men jag blev inte helt impad av dessa, för det första så var det lim kletat runt "glaset" även lite överallt på sidorna osv men bara på den ena. Sen muttrarna man fick med som såg ut att vara någon sorts låsmutter passade inte ens i "hålet" i lyktan, rätt gäng på muttern men den var för stor utanpå, där man sätter in dom små torxbultarna och drar fast fästet, så jag fick ta några egna låsmuttrar.

Men annars får jag hoppas att dom lyser upp det jag vill se när jag backar, dock satte jag dom endast på en separat knapp då jag knappt inte behöver det där extra backljuset under dagen eller på sommaren smile

EDit: Ingen som vill ha ett sånt där prestandabelysning.se klistermärke? Vill inte sätta de på bilen så skickas gratis i ett kuvert smile Skriv PM isf..

Vill bara flika in att dom kostar 295kr, så tycker att det inte riktigt finns utrymme för att klaga på sånt, iaf enligt mig. Vore skillnad om det var Vision-X.
Mina muttrar passade som handsken, inga problem. smile

189 Inlägg
1 juni 2013
TouchOfRed skrev:
vwkjell skrev:

Vill bara flika in att dom kostar 295kr, så tycker att det inte riktigt finns utrymme för att klaga på sånt, iaf enligt mig. Vore skillnad om det var Vision-X.
Mina muttrar passade som handsken, inga problem. smile

Nog vet jag att dom kostar 295kr men ändå, någon sorts "kontroll" skulle dom ju kunna ha smile
Vissa har tur och andra inte wink
Senast redigerat av vwkjell (1 juni 2013)

Old VW's never die, they just get more expensive!

230 Inlägg
2 juni 2013
vwkjell skrev:

Om du är missnöjd varför inte meddela företaget och säga vad som var fel så hade du garanterat fått nya.
Tur att du fick till det ändå smile

144 Inlägg
2 juni 2013
Ankmeister skrev:
carlssoon skrev:
Ankmeister skrev:
Tänkte bygga om dimljusen till DRL. I läge 0 skall endast dom lysa. Allt med relä osv är klart men kan man använda 2 styrningar av lampan? En styrning från DRL relät och en från org dimljuslampa. Dom kommer aldrig vara aktiverade samtidigt.  Skall man montera ett motstånd emellan + kablarna?

En diod nog det du letar efter. Släpper igenom spänning åt ena hållet men inte det andra, vilket är uppmärkt på dem.

Mvh Alexander

Okej en diod. Ingen lysdiod va? Men hur ska den sättas?

Villig att förklara?

Mvh Ankmeister

Hade jag menat en lysdiod hade jag skrivit lysdidod. En diod är en typ av motstånd som "äter upp" spänningen iställlet för att tända en ljuskälla (lysdidod), exakt samma funktion dock.

Du sätter den i serie på plusmatningen till DRLen.

Mvh Alexander

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juni 2013
carlssoon skrev:
Ankmeister skrev:
carlssoon skrev:

En diod nog det du letar efter. Släpper igenom spänning åt ena hållet men inte det andra, vilket är uppmärkt på dem.

Mvh Alexander

Villig att förklara?

Mvh Ankmeister

Hade jag menat en lysdiod hade jag skrivit lysdidod. En diod är en typ av motstånd som "äter upp" spänningen iställlet för att tända en ljuskälla (lysdidod), exakt samma funktion dock.

Mvh Alexander

Är det inte mer riktigt att förklara en diod som; backventil?

Den släpper bara igenom på ett håll

144 Inlägg
2 juni 2013
it_mutt skrev:
carlssoon skrev:
Ankmeister skrev:

Villig att förklara?

Mvh Ankmeister

Mvh Alexander

Är det inte mer riktigt att förklara en diod som; backventil?

Den släpper bara igenom på ett håll

Förklarade det i mitt första inlägg till honom om du läser längst upp... Läs allt innan du leker viktig smile

En backventil använder man inom VVS, inte el.

Mvh Alexander

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
2 juni 2013
Backventilen och dioden fyller samma funktion, vilket användningsområde den används i vet han nog redan wink

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juni 2013
C_A_T skrev:
Backventilen och dioden fyller samma funktion, vilket användningsområde den används i vet han nog redan wink

Skönt att inte alla hade problem med min liknelse iaf (förstod inte riktigt svårigheten i att likna en diod vid en backventil då de gör "samma sak", men inom olika områden)

- - - - - -

carlssoon skrev:
Förklarade det i mitt första inlägg till honom om du läser längst upp... Läs allt innan du leker viktig smile

Jag -skulle- givetvis kunna sitta och blada flera sidor tillbaka för att se vad som varit på tal innan, hade det varit med i citatet/en hade där inte varit något att påpeka. Problemet är att det kan du ha skrivit det till honom för 20 sidor sen, så nej, jag sitter inte och hoppar bakåt för att se utifall du har skrivit det tidigare. (Detta under förutsättningen att alla svar på en sida inte skrivits under den senaste timmen eller liknande)

144 Inlägg
2 juni 2013
it_mutt skrev:
C_A_T skrev:

Skönt att inte alla hade problem med min liknelse iaf (förstod inte riktigt svårigheten i att likna en diod vid en backventil då de gör "samma sak", men inom olika områden)

- - - - - -

carlssoon skrev:

Jag -skulle- givetvis kunna sitta och blada flera sidor tillbaka för att se vad som varit på tal innan, hade det varit med i citatet/en hade där inte varit något att påpeka. Problemet är att det kan du ha skrivit det till honom för 20 sidor sen, så nej, jag sitter inte och hoppar bakåt för att se utifall du har skrivit det tidigare. (Detta under förutsättningen att alla svar på en sida inte skrivits under den senaste timmen eller liknande)

Det stod i citatet som du citerade. Att man jämför ellära med rörmokeri är ytterst konstigt. Då jag redan förklarat funktionen av en diod.

Hjälp killen som ber om hjälp istället för att krångla till det ännu mer.

Mvh Alexander

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juni 2013
carlssoon skrev:
it_mutt skrev:
C_A_T skrev:

- - - - - -

carlssoon skrev:

Det stod i citatet som du citerade. Att man jämför ellära med rörmokeri är ytterst konstigt. Då jag redan förklarat funktionen av en diod.

Mvh Alexander

Ja se det gjorde det minsann, det stod inte i ditt citat (som inkluderade mitt svar), så ja, där är en miss från min sida helt klart.

Du klarar verkligen inte att greppa en liknelse i funktion? Funktionen är den samma, oavsett område. Men fine, vi släpper det, då du inte kan hantera liknelsen. (För det är en liknelse, inte en jämförelse)

144 Inlägg
2 juni 2013
it_mutt skrev:
carlssoon skrev:
it_mutt skrev:
C_A_T skrev:

- - - - - -

Mvh Alexander

Ja se det gjorde det minsann, det stod inte i ditt citat (som inkluderade mitt svar), så ja, där är en miss från min sida helt klart.

Du klarar verkligen inte att greppa en liknelse i funktion? Funktionen är den samma, oavsett område. Men fine, vi släpper det, då du inte kan hantera liknelsen. (För det är en liknelse, inte en jämförelse)

Om Ankmeister i fråga inte hade förstått min förklaring, då kan man självklart börja använda liknelser. Men om jag kort och gott skrivit "Släpper igenom spänning åt ena hållet men inte det andra, vilket är uppmärkt på dem" så krävs det väl inte en förklaring till?

Nu släpper vi det här, men det blir massa onödiga inlägg. Hade han inte förstått så hade din kommentar kommit väl till pass...

Mvh Alexander

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juni 2013
carlssoon skrev:
Om Ankmeister i fråga inte hade förstått min förklaring, då kan man självklart börja använda liknelser. Men om jag kort och gott skrivit "Släpper igenom spänning åt ena hållet men inte det andra, vilket är uppmärkt på dem" så krävs det väl inte en förklaring till?

Nu släpper vi det här, men det blir massa onödiga inlägg. Hade han inte förstått så hade din kommentar kommit väl till pass...

Mvh Alexander

Ja, som sagt, jag missade att du redan haft med det. Så skit samma, då är det påpekat i dubbel bemärkelse helt enkelt smile

42 Inlägg
9 juni 2013
Jag ska köpa en ledramp nu när skattepengarna kommit.. vill ha tips på vilken man får mest för pengarna.
Tänkte lägga runt 2000kr,  är den här något??

http://www.kberg.se/res/ctn442_331_5517 … mp-60W.gif

GL77
9 juni 2013
thomas_j skrev:
Jag ska köpa en ledramp nu när skattepengarna kommit.. vill ha tips på vilken man får mest för pengarna.
Tänkte lägga runt 2000kr,  är den här något??

http://www.kberg.se/res/ctn442_331_5517 … mp-60W.gif

Lägg till 995 kr för denna, garanterat bäst för den summan smile
http://www.prestandabelysning.se/20-dou … ramp/189-0

Sök