3283
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 265 Inlägg
28 juli 2013
#4941
Mack skrev:
joakim89 skrev:
joakim89 skrev:
Vet nån om Grön ljusbild är nått att ha? har monterat gul plastfilm på mina extraljus(bosch profil  dom kantiga)
Sedan har mitt xenon 6000K  gult+blått blir ju grönt


Beror på hur du menar med "nått att ha"?
Det är jävligt olagligt för det första, och sen skulle jag tippa på att man ser sämre med "grönt" än vad man gör med blåsticket från 6000k.

är ju extraljus så olagligt är de ju inte.

ska testa i vinter så vet vi sedan:D

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 juli 2013
#4942
joakim89 skrev:
Mack skrev:
joakim89 skrev:


Beror på hur du menar med "nått att ha"?
Det är jävligt olagligt för det första, och sen skulle jag tippa på att man ser sämre med "grönt" än vad man gör med blåsticket från 6000k.

är ju extraljus så olagligt är de ju inte.

ska testa i vinter så vet vi sedan:D

Beror väl på hur man "ser" på saken..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 265 Inlägg
28 juli 2013
#4943
Mack skrev:
joakim89 skrev:
Mack skrev:

Beror på hur du menar med "nått att ha"?
Det är jävligt olagligt för det första, och sen skulle jag tippa på att man ser sämre med "grönt" än vad man gör med blåsticket från 6000k.

är ju extraljus så olagligt är de ju inte.

ska testa i vinter så vet vi sedan:D

Beror väl på hur man "ser" på saken..

hur ser du på saken?

tänkte om man ser älgar och renar lättare med grönt ljus

138 Inlägg
29 juli 2013
#4944
Hej jag har en volvo 940 som jag har monterat biltemas stora extraljus på som jag sedan har xenonkonverterat!

Nu till problemet, för ett tag sedan började helljuset att hänga sig och gick inte att stänga av, ja misstänkte som många att reläerna hade hängt sig men det var inte felet. Nu tänder dom bara ibland men oftast så stängs bilens hela ljus framåt av när ja rör ljusspaken i bilen dvs det blir svart.

Jag funderar på om det är den sk ljusomställaren som spaken sitter fast i som har gett upp. Vad säger ni som är lite mer elkunniga?


Avstängd
10 388 Inlägg
29 juli 2013
#4945
Slappa skrev:
Hej jag har en volvo 940 som jag har monterat biltemas stora extraljus på som jag sedan har xenonkonverterat!

Nu till problemet, för ett tag sedan började helljuset att hänga sig och gick inte att stänga av, ja misstänkte som många att reläerna hade hängt sig men det var inte felet. Nu tänder dom bara ibland men oftast så stängs bilens hela ljus framåt av när ja rör ljusspaken i bilen dvs det blir svart.

Jag funderar på om det är den sk ljusomställaren som spaken sitter fast i som har gett upp. Vad säger ni som är lite mer elkunniga?

Inget direkt svar på din fråga, men, jo, det KAN vara "spaken". Audi har ju "problem med det" ex.vis. Sen om det är så för dig, ja, det låter jag vänligt men bestämt bli att svara på. Men kan vara, det kan det absolut smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

711 Inlägg
29 juli 2013
#4946
En runda till:

Ska börja med xenonkonvertera helljusen.
50w CANBUS speed starter från Xenonkungen tänkte jag: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
Behöver man något mer, eller finns allt med i kittet?

Har i ett senare skede tänkt köra LED extraljus, om det behövs.
Såg att Xenonkungen har något som heter LUXTAR, exempelvis:
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -spot.html

Halva priset mot Vision X som jag tidigare kollat på, men samma styrka och enligt uppgift äkta CREE 10W.
Men, det låter ju för bra för att vara sant... Så vad tror ni?


Forummoderator
26 351 Inlägg
29 juli 2013
#4947
joakim89 skrev:
Mack skrev:
joakim89 skrev:

är ju extraljus så olagligt är de ju inte.

ska testa i vinter så vet vi sedan:D

Beror väl på hur man "ser" på saken..

hur ser du på saken?

tänkte om man ser älgar och renar lättare med grönt ljus

Min teori om det hela är att om man får det att lysa grönt, så flyter det hellre ihop med omgivningen.
Grönt och djurens pälsar till exempel, flyter tycker jag hellre ihop om det är grönt, jämfört med blåsticket.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

414 Inlägg
29 juli 2013
#4948
thelaughingmadman skrev:
En runda till:

Ska börja med xenonkonvertera helljusen.
50w CANBUS speed starter från Xenonkungen tänkte jag: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
Behöver man något mer, eller finns allt med i kittet?

Har i ett senare skede tänkt köra LED extraljus, om det behövs.
Såg att Xenonkungen har något som heter LUXTAR, exempelvis:
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -spot.html

Halva priset mot Vision X som jag tidigare kollat på, men samma styrka och enligt uppgift äkta CREE 10W.
Men, det låter ju för bra för att vara sant... Så vad tror ni?

Allt ingår i kittet.


http://www.prestandabelysning.se/60w-cr … krom/295-0
Mer watt och lumen en dom extraljusen du länka till och billigare wink
Senast redigerat av Ankmeister (29 juli 2013)


398 Inlägg
29 juli 2013
#4949
thelaughingmadman skrev:
En runda till:

Ska börja med xenonkonvertera helljusen.
50w CANBUS speed starter från Xenonkungen tänkte jag: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
Behöver man något mer, eller finns allt med i kittet?

Har i ett senare skede tänkt köra LED extraljus, om det behövs.
Såg att Xenonkungen har något som heter LUXTAR, exempelvis:
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -spot.html

Halva priset mot Vision X som jag tidigare kollat på, men samma styrka och enligt uppgift äkta CREE 10W.
Men, det låter ju för bra för att vara sant... Så vad tror ni?

Dessa heter inte luxtar utan Oledone från Well-Done vilket bland de bättre man kan få tag på från Kina. Kvaliten är enormt bra för sitt pris men de finns endast i 20 graders ljusbild så räckvidden är inte direkt duglig som extraljus.
Sök YouTube på det och kolla på ljuset, de är mycket bra som arbetsbelysning och off road. Vision X har dock ett större och vassare sortiment och fler alternativ som lämpar sig bättre som extraljus men A och O är att kolla hur ljuset fördelar sig för ditt ändamål.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

398 Inlägg
29 juli 2013
#4950
Otroligt bra fakta från dom hade! smile
http://www.xenonkungen.com/shop/4404/art4/h0051/17820051-origpic-ef261d.jpg

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 436 Inlägg
29 juli 2013
#4951
HBass skrev:
...men de finns endast i 20 graders ljusbild så räckvidden är inte direkt duglig som extraljus...

Vad är lämpliga grader för spot respektive flood när de skall användas som extraljus?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Meldem
4 137 Inlägg
29 juli 2013
#4952
Ankmeister skrev:
thelaughingmadman skrev:
En runda till:

Ska börja med xenonkonvertera helljusen.
50w CANBUS speed starter från Xenonkungen tänkte jag: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
Behöver man något mer, eller finns allt med i kittet?

Har i ett senare skede tänkt köra LED extraljus, om det behövs.
Såg att Xenonkungen har något som heter LUXTAR, exempelvis:
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -spot.html

Halva priset mot Vision X som jag tidigare kollat på, men samma styrka och enligt uppgift äkta CREE 10W.
Men, det låter ju för bra för att vara sant... Så vad tror ni?

Allt ingår i kittet.


http://www.prestandabelysning.se/60w-cr … krom/295-0
Mer watt och lumen en dom extraljusen du länka till och billigare wink

Håller med där. Dom från prestandabelysning är mycket snyggare också, tycker dock att man ska ha helsvarta extraljus om man inte har någon annat som är kromat i fronten på fordonet. smile

Varför står det "Luxtar Led Bar" och sen "Cree" ? Men sen vet jag ju dock inte om Luxtar är märket på själva armaturen, och att det sitter Cree leds i den? Henke?


711 Inlägg
29 juli 2013
#4953
TouchOfRed skrev:
Ankmeister skrev:
thelaughingmadman skrev:
En runda till:

Ska börja med xenonkonvertera helljusen.
50w CANBUS speed starter från Xenonkungen tänkte jag: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
Behöver man något mer, eller finns allt med i kittet?

Har i ett senare skede tänkt köra LED extraljus, om det behövs.
Såg att Xenonkungen har något som heter LUXTAR, exempelvis:
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -spot.html

Halva priset mot Vision X som jag tidigare kollat på, men samma styrka och enligt uppgift äkta CREE 10W.
Men, det låter ju för bra för att vara sant... Så vad tror ni?

Allt ingår i kittet.


http://www.prestandabelysning.se/60w-cr … krom/295-0
Mer watt och lumen en dom extraljusen du länka till och billigare wink

Håller med där. Dom från prestandabelysning är mycket snyggare också, tycker dock att man ska ha helsvarta extraljus om man inte har någon annat som är kromat i fronten på fordonet. smile

Varför står det "Luxtar Led Bar" och sen "Cree" ? Men sen vet jag ju dock inte om Luxtar är märket på själva armaturen, och att det sitter Cree leds i den? Henke?

Jag frågade varför de var billigare, eftersom billigare inte alltid är bra.
Men jag tänker inte ha några större extraljus på min BMW, tycker inte det är snyggt, utan ska försöka gömma dem bakom grillen.

Frågan kvarstår alltså; Är det värt att lägga de extra pengarna på Vision X?

HBass skrev:
Kvaliten är enormt bra för sitt pris men de finns endast i 20 graders ljusbild så räckvidden är inte direkt duglig som extraljus.

Vision X kör 20 grader (spot) eller 40 grader (flood). Hade förstås tänkt köra spot framåt, eftersom det ska agera extraljus. Men är 20 grader ändå för brett?

Tanken är två stycken Vision X Evo Prime Double 5" (som är alltså två lampor bred, två lampor hög, totalt fyra lampor, 40 W) bakom varsin njure.


398 Inlägg
29 juli 2013
#4954
Caffe skrev:
HBass skrev:
...men de finns endast i 20 graders ljusbild så räckvidden är inte direkt duglig som extraljus...

Vad är lämpliga grader för spot respektive flood när de skall användas som extraljus?

Max 10 grader skulle jag påstå men det som får avgöra vilken hastighet du färdas i och hur långt du behöver lysa och hur många ljuskällor du behöver.

Vision X 20" med 25 grader lyser ca 250m medan typ 500m med 10 grader t.ex

Jag körde med 3st 10 graders Vision X 90w i Vintras och det lyser extremt brett ändå:
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/3xTransporterText.jpg

NBB Alpha 225 pencil och Lightforce 240 Blitz har väl ca 2 graders spridning i själva strålen för att relatera till något.

TouchOfRed skrev:
Ankmeister skrev:
thelaughingmadman skrev:
En runda till:

Ska börja med xenonkonvertera helljusen.
50w CANBUS speed starter från Xenonkungen tänkte jag: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
Behöver man något mer, eller finns allt med i kittet?

Har i ett senare skede tänkt köra LED extraljus, om det behövs.
Såg att Xenonkungen har något som heter LUXTAR, exempelvis:
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -spot.html

Halva priset mot Vision X som jag tidigare kollat på, men samma styrka och enligt uppgift äkta CREE 10W.
Men, det låter ju för bra för att vara sant... Så vad tror ni?

Allt ingår i kittet.


http://www.prestandabelysning.se/60w-cr … krom/295-0
Mer watt och lumen en dom extraljusen du länka till och billigare wink

Håller med där. Dom från prestandabelysning är mycket snyggare också, tycker dock att man ska ha helsvarta extraljus om man inte har någon annat som är kromat i fronten på fordonet. smile

Varför står det "Luxtar Led Bar" och sen "Cree" ? Men sen vet jag ju dock inte om Luxtar är märket på själva armaturen, och att det sitter Cree leds i den? Henke?

Luxtar är deras egna namn på deras LED produkter, Cree LEDS är det i dem, ja smile
Senast redigerat av HBass (29 juli 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 160 Inlägg
29 juli 2013
#4955
senaste leksaken lyser bra .starkt svagare + strobe



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-ef4d99f5cd9f40823cf2cd2a2d071d1f.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-62e7f2a94a10488c7f5d330d57f5238a.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-6f6ee78b843d3bdf714458061b5c4b5d.jpg

398 Inlägg
29 juli 2013
#4956
thelaughingmadman skrev:
TouchOfRed skrev:
Ankmeister skrev:
Allt ingår i kittet.


http://www.prestandabelysning.se/60w-cr … krom/295-0
Mer watt och lumen en dom extraljusen du länka till och billigare wink

Håller med där. Dom från prestandabelysning är mycket snyggare också, tycker dock att man ska ha helsvarta extraljus om man inte har någon annat som är kromat i fronten på fordonet. smile

Varför står det "Luxtar Led Bar" och sen "Cree" ? Men sen vet jag ju dock inte om Luxtar är märket på själva armaturen, och att det sitter Cree leds i den? Henke?

Jag frågade varför de var billigare, eftersom billigare inte alltid är bra.
Men jag tänker inte ha några större extraljus på min BMW, tycker inte det är snyggt, utan ska försöka gömma dem bakom grillen.

Frågan kvarstår alltså; Är det värt att lägga de extra pengarna på Vision X?

HBass skrev:
Kvaliten är enormt bra för sitt pris men de finns endast i 20 graders ljusbild så räckvidden är inte direkt duglig som extraljus.

Vision X kör 20 grader (spot) eller 40 grader (flood). Hade förstås tänkt köra spot framåt, eftersom det ska agera extraljus. Men är 20 grader ändå för brett?

Tanken är två stycken Vision X Evo Prime Double 5" (som är alltså två lampor bred, två lampor hög, totalt fyra lampor, 40 W) bakom varsin njure.

Vision X kör inte 20 grader som spot utan det är bilupplysningen som kallar det för det.
Rigid Industries kallar 20 grader för "narrow flood" för övrigt.

Detta är 20 grader:
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/20grader.jpg

Detta är 10 grader:
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/10grader.jpg

Detta är 3x 10 grader:
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/3xpencil.jpg

Detta är 1x 10grader +2x 40 grader:
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/2xeuro1xpencil2.jpg

Men det är viktigt att lista ut vad man behöver för räckvidd och brett innan man säger vilket som är bäst.
När det gället LED armaturer så har de i regel en väldigt bred ljusbild och kort räckvidd, så man får sålla och granska för att hitta de få med riktigt smal optik. Det man ska titta efter är stora reflektorer och små LEDs eller riktiga "fiskögon" framför LEDsen som i dessa runda 60w LED extraljus.
Ursäkta "gratisreklamen".

Edit: såg att bilderna blev felvisande i storlek men tänk så här:

5000 lumen kommer ju exakt samma area sett uppifrån teoretiskt(i praktiken förloras ljus längs vägen mot snö, damm, flugor osv). En bred ljusbild tappar fort räckvidd pga den får stor area tidigt, ni fattar?
Senast redigerat av HBass (29 juli 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

711 Inlägg
29 juli 2013
#4957
Hmm...

Där jag behöver bra ljus som mest är svenska landsvägar men också motorvägar. På sommaren går det ju lite fortare, 90-150 kanske, så då behöver man väl ganska bra räckvidd.

Däremot, på vintern, när jag åker norrut är det ju kurviga landsvägar i Dalarna som gäller. Hastigheten är lägre, kanske 90-100 och jag gissar att räckvidden inte är lika viktig eftersom det inte är jättemycket raka sträckor.

Tror ni att 20 grader fortfarande är för brett?


1 436 Inlägg
29 juli 2013
#4958
HBass skrev:
Caffe skrev:
HBass skrev:
...men de finns endast i 20 graders ljusbild så räckvidden är inte direkt duglig som extraljus...

Vad är lämpliga grader för spot respektive flood när de skall användas som extraljus?

Max 10 grader skulle jag påstå men det som får avgöra vilken hastighet du färdas i och hur långt du behöver lysa och hur många ljuskällor du behöver.

Vision X 20" med 25 grader lyser ca 250m medan typ 500m med 10 grader t.ex

Jag körde med 3st 10 graders Vision X 90w i Vintras och det lyser extremt brett ändå:
http://www.prestandabelysning.se/public … erText.jpg

NBB Alpha 225 pencil och Lightforce 240 Blitz har väl ca 2 graders spridning i själva strålen för att relatera till något.

Precis vad jag var ute efter, tack!

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

398 Inlägg
30 juli 2013
#4959
thelaughingmadman skrev:
Hmm...

Där jag behöver bra ljus som mest är svenska landsvägar men också motorvägar. På sommaren går det ju lite fortare, 90-150 kanske, så då behöver man väl ganska bra räckvidd.

Däremot, på vintern, när jag åker norrut är det ju kurviga landsvägar i Dalarna som gäller. Hastigheten är lägre, kanske 90-100 och jag gissar att räckvidden inte är lika viktig eftersom det inte är jättemycket raka sträckor.

Tror ni att 20 grader fortfarande är för brett?

Det vore felaktivt av mig att säga ja eller nej på frågan:

Tänk dig att du har 10000 lumen att röra dig med:
Strålen är 10m bred på 100m
Vill du att strålen är 20m bred på 100m kommer det krävas 40000 lumen för att ha samma ljusstyrka, luxvärde (lumen per kvadratmeter). Formeln är bara arean för en cirkel, förutsatt att strålen är klotrund, vilken den är på de flesta LED armaturer jag prövat utom vissa få t.ex Rigid Industries Dually Driving, Vision X Light Cannon Euro och 45w och 60w Cree LED extraljusen.

Problemet är att hur mycket lumen du än har, kommer du inte få räckvidd på ljuset om inte strålen är ytterst smal och samlad. En smal ljuskälla är väl värdelös men flera däremot. Har man en enda stor ramp bör man se till att den klarar både och men är mer åt det smalare hållet.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

398 Inlägg
30 juli 2013
#4960
Senast redigerat av HBass (30 juli 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/


Sök