3497
Sök

Förra ägaren ställt av bilen efter köp?

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
köpte bil i slutet av förra veckan. skickade på papper i fredags. bilen såldes skattad.
nu idag så fick jag reda på att bilen är avställd sen 2012-12-02
ägarbytet kom in till transportstyrelsen 2012-12-04.
han har alltså lyckats att ställa av bilen.
Har ringt och konfronterat honom med detta och då vet han plötsligt inget, då ber han mig vänta och jag hör i bakgrunden hur han frågar sin fru hur dom ska göra.
sen lägger han på och går inte att få tag på.
Hur ska jag göra?
Polisanmälan?
åka hem till säljaren och konfrontera honom?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 december 2012
Vilket datum skrev ni på ägarbytet? Har han ställt av efter det så bör det väl gå att ringa Transportstyrelsen.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

382 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
vi skrev att ägarbytet skedde den 29/11 - 2012
får ringa till dom imorgon

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 december 2012
Då ska det ju inte vara några problem så länge det inte är i kryssat avställning i papprena dom fått in smile Det vore väldigt konstigt om det är lagligt och ok att ställa av en bil efter den har bytt ägare, du ägde ju bilen efter den 29:e och då bör ju ingen annan kunna ställa av den.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Evildan
6 december 2012
Vilken tölp!

Det är på det viset att den som är registrerad ägare på bilen när den ställs av får tillbaka skatten.

Polisen har inget med detta att göra då det är ett civilrättsmål (korrigera ngn som VET detta om jag har fel)
Åka hem till honom är ingen bra idé, det betyder säkerligen bara tjafs och bråk, som kan sluta i att han istället polisanmäler dig.

Som det skrivs, kontakta Transportstyrelsen omg i morgon via telefonsamtal och förklara vad som hänt, dom har ju alla papper inscannade och kan se vad som hänt, dom kommer säkerligen lösa detta åt dig.
lycka till.

PhiCas
6 december 2012
hur som helst kan han aldrig få tillbaka pengarna på skatten, även om han lyckats ställa av bilen efter det att du köpt den är det fortfarande du som är registrerad ägare vid avställning, alltså utbetalas resterande skatt till dig.

mvh

239 Inlägg
6 december 2012
Egentligen borde ju han inte kunna få pengarna eftersom han ställde av den precis innan eller precis när ägarbytet skede och inte gjort något fel förutom att var lite elak?

Smart gjort av den andra gubben dock, mindre kul för dig. På han bara! Är han från Skövde???
Senast redigerat av Haziza87 (6 december 2012)

382 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Tack för svaren! nu har jag lite bättre koll! helt grön på sånt här så det blir att ringa transportstyrelsen imorgon! smile

Evildan
6 december 2012
PhiCas skrev:
hur som helst kan han aldrig få tillbaka pengarna på skatten, även om han lyckats ställa av bilen efter det att du köpt den är det fortfarande du som är registrerad ägare vid avställning, alltså utbetalas resterande skatt till dig.

mvh

den gamla ägaren (tölpsäljaren) stod ju som registrerad ägare när avställningen gjordes, ägarbytet hade inte hunnit registreras ännu hos TS och då får den just då (tölpsäljaren) registrerade ägaren tillbaka pengarna.

382 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Haziza87 skrev:
Egentligen borde ju han inte kunna få pengarna eftersom han ställde av den precis innan eller precis när ägarbytet skede och inte gjort något fel förutom att var lite elak?

Smart gjort av den andra gubben dock, mindre kul för dig. På han bara! Är han från Skövde???

Hade varit kul och åka in till stan och bli stannad av polisen helt ovetande! Ne han är från mariestad!

8 883 Inlägg
6 december 2012
Eftersom ägarbytet är gjort den 29/11 och bilen är avställd 2-12 så går evt skattepengar till trådskaparen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

PhiCas
6 december 2012
Evildan skrev:
PhiCas skrev:

mvh

den gamla ägaren (tölpsäljaren) stod ju som registrerad ägare när avställningen gjordes, ägarbytet hade inte hunnit registreras ännu hos TS och då får den just då (tölpsäljaren) registrerade ägaren tillbaka pengarna.

det spelar ingen roll när ägarbytet registreras hos transportstyrelsen, utan vilket datum det är skrivet på ägarbytet, även om ägarbytet registrerades 4/12 så skedde fortfarande ägarbytet 29/11.
Senast redigerat av PhiCas (6 december 2012)

382 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Hamilton skrev:
Eftersom ägarbytet är gjort den 29/11 och bilen är avställd 2-12 så går evt skattepengar till trådskaparen.

Mvh
Hamilton

men papprerna behandlades ju inte försen 4/12 så jag är lite fundersam över ifall han hunnit få några pengar.

8 883 Inlägg
6 december 2012
4-stroke skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

men papprerna behandlades ju inte försen 4/12 så jag är lite fundersam över ifall han hunnit få några pengar.

Ingen har hunnit få några pengar kommer det några så är det till dig dom kommer enligt mitt förra inlägg

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Evildan
6 december 2012
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Eftersom avställningen görs innan ägarbytet är synligt går pengarna per automatik till säljaren.
Har själv hänt mig några gånger och då får man vackert kontakta TS för att få rättning angående fordonsskatten som då TS genomför utan knorr om alla papper är korrekt ifyllda och korrekt daterade.
Hör inte TS ngt från nya ägaren får säljaren pengarna utbetalda.

Det står klart och tydligt på TS sidor ang vägskatt och även på baksidan av registreringsbeviset.

Evildan
6 december 2012
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

Återbetalning av fordonsskatt

Om du ställer av ett fordon, behöver du inte längre betala fordonsskatt.
Om det finns överskjutande fordonsskatt, återbetalar vi den.

Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare (eller brukare, om fordonet leasas) vid avställningstillfället.

Belopp under 50 kronor återbetalas inte.

-Varsågoda, läs gärna resten oxå wink

edit: nej det räknas inte som en avställning i samband med ägarebyte då det är två separata anmälningar som inkommit med två olika datum.
Senast redigerat av Evildan (6 december 2012)

PhiCas
6 december 2012
Evildan skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/

Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare (eller brukare, om fordonet leasas) vid avställningstillfället.

TS är fortfarande registrerad ägare vid avställning, även om ägarbytet registreras den 4/12 så kommer han fortfarande så som ägare från och med den 29/11.

Evildan
6 december 2012
PhiCas skrev:
Evildan skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/

TS är fortfarande registrerad ägare vid avställning, även om ägarbytet registreras den 4/12 så kommer han fortfarande så som ägare från och med den 29/11.

läs om läs rätt.

TS är inte reg ägare vid AVSTÄLLNINGSTILLFÄLLET, det är vem som är registrerad ägare just då som räknas, står klart och tydligt i texten jag länkade.

PhiCas
6 december 2012
Evildan skrev:
PhiCas skrev:
Evildan skrev:

läs om läs rätt.

TS är inte reg ägare vid AVSTÄLLNINGSTILLFÄLLET, det är vem som är registrerad ägare just då som räknas, står klart och tydligt i texten jag länkade.

får erkänna att jag hade fel där! men pengarna har ju inte hunnit betalas ut så frågan är om säljaren kommer få några pengar när ägarbytet skedde före avställning?

Saabifierad
2 031 Inlägg
6 december 2012
Riktigt fult gjort av säljaren! Får man fråga hur mycket skatten var på?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök