3525
Sök

Parrafinutfällning i dieseln...

174 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#1
Verkar som om att jag lyckats råkat fått i sommar diesel i tanken vilket ledde till att det har blivit parrafinutfällning i diesel (blir det när dieseln blir kall eftersom att det inte finns någon forogen i sommardiesel ).så nu är det troligtvis parrafin i filtret och i tanken...någon som vet vad jag kan göra för att lösa upp parrafinet igen? Folk pratar om att hälla bensin i diesel ?

Tack på förhand ! // Jocke
Senast redigerat av joakimahlen (12 december 2012)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

1 313 Inlägg
12 december 2012
#2
joakimahlen skrev:
Verkar som om att jag lyckats råkat fått i sommar diesel i tanken vilket ledde till att det har blivit parrafinutfällning i diesel (blir det när dieseln blir kall eftersom att det inte finns någon forogen i sommardiesel ).så nu är det troligtvis parrafin i filtret och i tanken...någon som vet vad jag kan göra för att lösa upp parrafinet igen? Folk pratar om att hälla bensin i diesel ?

Tack på förhand ! // Jocke:cool:

In med bilen i värmen, tappa ur skiten och i med vinterdiesel

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

174 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#3
Inge medel man kan ha i tanken ?
Vad gör bensinen som alla pratar om..

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#4
Bilen startar och går för övrigt.. men det är när jag ska varva som det blir problem..  han får lixom inte någon diesel..  man kan också se att det kommer som små bubblor i slangen från filtret upp till pumpen.. filtret är nybytt..

Motorn är en D24T!

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

171 Inlägg
12 december 2012
#5
Om det är bubblor i dieseln så är det ju luft i bränslesystemet/stopp nånstans i nå ledning/Slang eller nått filter på slangen

174 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#6
jaa, därför tror jag att filtret har fyllts med parrafin ! smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

171 Inlägg
12 december 2012
#7
haru kollat så ingen monterat ett filtter på slangen? ta å skruva bort inkommande bränsle slangen och blås med tryckluft i tanken så du får bort allt, slå i ny diesel typ 5Liter, och dieselrengörning på flaska, ha motorn på tomgång ett tag, lossa retur slangen och kör så tills tanken är tom sen lägga dit den å slå i ny diesel och dieselrengörning, så hade jag gjort iallafall, har exakt samma problem med en merca 250DT och ska göra så som jag skrev big_smile
Senast redigerat av Ej-son (12 december 2012)

174 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#8
Ej-son skrev:
haru kollat så ingen monterat ett filtter på slangen? ta å skruva bort inkommande bränsle slangen och blås med tryckluft i tanken så du får bort allt, slå i ny diesel typ 5Liter, och dieselrengörning på flaska, ha motorn på tomgång ett tag, lossa retur slangen och kör så tills tanken är tom sen lägga dit den å slå i ny diesel och dieselrengörning, så hade jag gjort iallafall, har exakt samma problem med en merca 250DT och ska göra så som jag skrev big_smile

har pratat med folk och de säger att dieselrengöring bara är skit ? typ att man måste ha i det varje gång man tankar om man väl haft i det en gång... big_smile

men det är ju en variant att lösa problemet på ! någon som har några fler? wink

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

171 Inlägg
12 december 2012
#9
joakimahlen skrev:
Ej-son skrev:
haru kollat så ingen monterat ett filtter på slangen? ta å skruva bort inkommande bränsle slangen och blås med tryckluft i tanken så du får bort allt, slå i ny diesel typ 5Liter, och dieselrengörning på flaska, ha motorn på tomgång ett tag, lossa retur slangen och kör så tills tanken är tom sen lägga dit den å slå i ny diesel och dieselrengörning, så hade jag gjort iallafall, har exakt samma problem med en merca 250DT och ska göra så som jag skrev big_smile

har pratat med folk och de säger att dieselrengöring bara är skit ? typ att man måste ha i det varje gång man tankar om man väl haft i det en gång... big_smile

men det är ju en variant att lösa problemet på ! någon som har några fler? wink

okej ja jag vet inte om dieselrengöring kanske lika att hoppa över det, dock hade jag det i min gammla Epa 2 gånger, märkte dock ingen skillnad alls men om man kollar på you tube så verkar det ju riktigt effektivt men det är ju det om det får med sig gammla sot rester från typ kolvar kanske inte är så nyttigt för motorn big_smile

174 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#10
Någon som vet vrf man heller i bensin i diesel när det blir kallt ?smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

1 313 Inlägg
13 december 2012
#11
joakimahlen skrev:
Någon som vet vrf man heller i bensin i diesel när det blir kallt ?smile

lättare kallstarter, och motverkar parrafinutfällning, imen absolut aldrig i en bil med commonrail.

åker du på villaolja?
Senast redigerat av Volvofarfar (13 december 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

529 Inlägg
13 december 2012
#12
joakimahlen skrev:
Verkar som om att jag lyckats råkat fått i sommar diese i tanken vilket ledde till att det har blivit parrafinutfällning i diesel (blir det när dieseln blir kall eftersom att det inte finns någon forogen i sommardiesel ).så nu är det troligtvis parrafin i filtret och i tanken...någon som vet vad jag kan göra för att lösa upp parrafinet igen? Folk pratar om att hälla bensin i diesel ?

Tack på förhand ! // Jocke

Finns inget som heter sommar och vinterdiesel längre. Utfällningar får man om det finns vatten i tanken alt i bränslet som man tankar, kombinerat med kyla. Det är inte så att du kör på eldningsolja? wink

Emil
Senast redigerat av JimpeBoy (13 december 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

174 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#13
Om lastbilarna kör på det så wink tankade från en truckstation ! wink

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

529 Inlägg
13 december 2012
#14
joakimahlen skrev:
Om lastbilarna kör på det så wink tankade från en truckstation ! wink

Då är det mest troligt att det är vatten i din tank eller i dieseln som du tankade! smile

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

174 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#15
Hut blir jag av med det då ? wink och vrf kommer det bubblor i slangen ? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 december 2012
#16
Lika bra o tappa hela systemet gör rent tanken, Skölj ledningarna, byt filter.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 250 Inlägg
13 december 2012
#17
En ska är säker.... diesel, parafin eller bensin kan inte omvandlas till luft smile

Luftbubblor kommer av ett läckage. Hål i slang, dålig packning i botten av filtret (vattentömningsskruven), eller rent av ett fel i tanken mellan slanganslutning och bottensil.

En gång skavdes ett hål på undersidan av slangen mellan filter o motor. En anna gång hade en svetsloppa punkterat sugslangen av plast mitt under bilen.

Läckan finns på sugsidan, inte på returen.

Så teorin med att filtret är fyllt av parafin håller inte.

Alla de bilar dieselbilar jag haft har varit självluftande, så efter ett filterbyte har luftbubblor försvunnit inom en timme.
För att korta ned tiden så fyller jag filtret med diesel inna montering.

Blir det alltid bubblor, med svårstartad bil och ojämn gång, kraftlös  - luftläckage!

171 Inlägg
13 december 2012
#18
joakimahlen skrev:
Hut blir jag av med det då ? wink och vrf kommer det bubblor i slangen ? smile

Om det är bubblor i dieseln så är det ju luft i bränslesystemet/stopp nånstans i nå ledning/Slang eller nått filter på slangen  där haru svaret på vrf det är bubblor i slangen skrev ju det tidigare?

174 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#19
Därför jag tror att det är stopp i filtret på grund utav parrafinet..
men det kan säkert stämma som du säger...
men borde det inte synas att det har läckt diesel då från bilen?

Bilen betedde sig likadant för typ en månad sen. Då bytta jag filtret och sedan gick den kanon i typ 20 mil och nu är det likadant fast värre..

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#20
Måste tillägga att det nya filtret är från biltema ! Kan det ha något med saken att göra ?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!


Sök