3955
Sök

Bygga t5 i volvo 242

82 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag har planer på att bygga en volvo 242 med en volvo 5a i!
Det kommer troligtvis bli av årsmodell 75- 78.

Nu vill jag att ni med erfarenhet av detta bombar mig mig saker som är bra att veta, t ex delar som behövs, saker som är krångligt, ja iprincip allt man behöver veta om ett sådant bygge!

Tack på förhand!

Full gas

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
16 december 2012
#2
om du förstår dig på engelska så står allt här

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=96618

annars lättare sagt, motor, databoxar, kabelhärvan (kan skarva den du har), 960 tråg, 960 motorfästen.
annan koppling å tryckplatta. 850 koppling å 850r tryckplatta passar bra till m90 låda om du ska köra med det.


918 Inlägg
16 december 2012
#3
Ska du regga?


82 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#4
Ja jag ska regga smile

Full gas

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
16 december 2012
#5
du behöver du bromsar från tex 740/940


270 Inlägg
16 december 2012
#6
Hur mycket skall du bygga om i övrigt? Du får inte ha mer än 275 nm om det bara är motorbyte och då är det 193 hk motorn som gäller...
Den här 270 nm. Alltså inga t5 motorer och dom är väldigt noggranna vid reg. Bes


270 Inlägg
16 december 2012
#7
barenhoff skrev:
om du förstår dig på engelska så står allt här

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=96618

annars lättare sagt, motor, databoxar, kabelhärvan (kan skarva den du har), 960 tråg, 960 motorfästen.
annan koppling å tryckplatta. 850 koppling å 850r tryckplatta passar bra till m90 låda om du ska köra med det.

Har man någon glädje av 960 motorfästen till 240? Dom passar ju inte iaf.
Det är ju lite enklare till 740/760/780/940/960....


82 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#8
Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Full gas

8 250 Inlägg
19 december 2012
#9
slugan skrev:
Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Skulle vara om du hittade en 2,0 T5 i den ovanliga 180hk/270Nm versionen. Som ombyggt fordon kan det gå, men då gäller det att bilen anses klara av effekten och vridmomentet. Sen finns det ju krav på vikt/effektförhållande som man lär ta hänsyn till.


270 Inlägg
19 december 2012
#10
Marlboroman skrev:
slugan skrev:
Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Skulle vara om du hittade en 2,0 T5 i den ovanliga 180hk/270Nm versionen. Som ombyggt fordon kan det gå, men då gäller det att bilen anses klara av effekten och vridmomentet. Sen finns det ju krav på vikt/effektförhållande som man lär ta hänsyn till.

Instämmer fullständigt....
Problemet med den motorn är ju mest att man bör anse den som ett sämre alternativ än 193/270 motorn ovan....
Som ombyggt fordon kan man väl få igenom det mesta men det är ju avsevärt krångligare och dyrare .


82 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#11
men det går att få den laglig med 210hk motorn om man har diffad bakaxel och ventilerade bromsar fram och reggar som ombyggt fordon antar jag.

Full gas

1 217 Inlägg
20 december 2012
#12
Marlboroman skrev:
slugan skrev:
Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Skulle vara om du hittade en 2,0 T5 i den ovanliga 180hk/270Nm versionen. Som ombyggt fordon kan det gå, men då gäller det att bilen anses klara av effekten och vridmomentet. Sen finns det ju krav på vikt/effektförhållande som man lär ta hänsyn till.

Den motorn (B5204 T3) ligger på 240nm enligt bilsports artikel i nr 1-2 i år (skriven av Gustaf Ulander från sfro)
Det spelar kanske ingen roll för ts med 30nm är 30nm wink

I samma artikel rekommenderas 2.5T (B5254 T3) för just 240, ihop med 1031-bakaxel och ventilerade skivor fram.

Vill man köra en starkare motor (som B5234 T3 t ex) så rekommenderas bromsar från s60r och en bakaxel från camaro eller mustang (och en reggning som ombyggt fordon).


270 Inlägg
20 december 2012
#13
slugan skrev:
men det går att få den laglig med 210hk motorn om man har diffad bakaxel och ventilerade bromsar fram och reggar som ombyggt fordon antar jag.

Ja fast då kan man ju gå öå en fränare spis med om man ändå ska ta den "långa vägen".

Mvh M


329 Inlägg
20 december 2012
#14
jag skulle nog byta axlar, förstärka ramen, kraftigare stötdämpare, fjädrar, bromsar, styrdelar, diffen,
ordentliga boxar/styrdon, motor, låda, kablar, chip hit och dit,

ja det blir ett jävla jobb... lättare sagt en gjort...

köp en kompressor merca, eller något annat lite mer "klart" blir så mycket billigare, och lättare, framför allt så kan man alltid pilla lite för att få lite mer kusar på ett eller annat sätt;)


270 Inlägg
20 december 2012
#15
Nja det går ju att trimma en 2, 4 t 193 hk med...... det är nog inte svårare än en kompressorer iaf wink


633 Inlägg
20 december 2012
#16
tycker du ska ringa bilprovningen o fråga om vad som ska göras eller skaffa sfro boken. tycker de är många på denna sidan som inte vet vad dem pratar om.


82 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#17
Vw-Andreas skrev:
tycker du ska ringa bilprovningen o fråga om vad som ska göras eller skaffa sfro boken. tycker de är många på denna sidan som inte vet vad dem pratar om.

det låter vettigt! man får 19 olika svar om denna fråga..

Full gas

7 393 Inlägg
20 december 2012
#18
mmm  så här är det för att få regga med en befintlig turbomotor så ska du byta HELA drivlinan,, bakaxel motor å låda,, wink du måste ju oxå byta bromsar så de matchar effekten wink
du får ha 15kw/100 kg å det blir ju endel kusar wink en 242 väger väl 1300kg?? jag fick fram att det blir ca 260hk smile
då måste du sfro bes bilen, det kostar ca 5000, plus en regbes efter det wink
om bilen är nyare än 75 så måste du ha katalysator på den wink


82 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#19
granadadr skrev:
mmm  så här är det för att få regga med en befintlig turbomotor så ska du byta HELA drivlinan,, bakaxel motor å låda,, wink du måste ju oxå byta bromsar så de matchar effekten wink
du får ha 15kw/100 kg å det blir ju endel kusar wink en 242 väger väl 1300kg?? jag fick fram att det blir ca 260hk smile
då måste du sfro bes bilen, det kostar ca 5000, plus en regbes efter det wink
om bilen är nyare än 75 så måste du ha katalysator på den wink

Okey det låter väll rimligt

Full gas

270 Inlägg
21 december 2012
#20
slugan skrev:
Vw-Andreas skrev:
tycker du ska ringa bilprovningen o fråga om vad som ska göras eller skaffa sfro boken. tycker de är många på denna sidan som inte vet vad dem pratar om.

det låter vettigt! man får 19 olika svar om denna fråga..

Måste ändå påpeka att du i inledningen vill bli "bombad" med svar..... wink
Finns ju beskrivet ganska bra ovan..... b5254t3 med 193 hk samt 270 nm kan du stoppa i ihop med
T.ex m90 samt annan bakaxel och bromsar och reg Bes hos sbp.
Skall du ha något värre får du bygga om mer och då får du kontakta sfro för att få svar
Dom gör en bedömning av bilen under och efter ombyggnad och kan ju bäst själva svara på vad som behövs och fungerar.
Att man får lite olika svar beror väl på att det finns lika många sätt att bygga på som människor som gör det.
Lycka till med motorbytet smile



Sök