Hej igen!
Nu var det dags att ta tag i motor/låda. Fanns som sagt vibrationer vid gaspådrag, och ett av de hydrauliska fästena var helt av. Fick tag i ett helt av samma kille jag köpte subframen av. Började att högtryckstvätta motor o låda, stänkte fint med smuts kan jag lova, sedan plockade jag bort lådan. Ser inte speciellt tvättad ut va?
Växellådan skall enligt uppgift vara renoverad 2003 och försedd med viggen-synkringar o timken-lager. Lite halvsvårt att kontrollera utan att öpnna lådan
Motor o växellåda delad, motor i stativet. Tycker inte motorn ser så tvättad ut den heller:
När jag tog ur motorn så såg jag att båda medbringarna på lådan var duktigt slitna. Efter ett tags letande fick jag tag i en begagnad låda att plocka grejer ifrån, fick med låda, drivaxlar med alla knutar samt slavcylinder. När jag lossade medbringare + lagersätet på vänster sida så fick jag en liten överraskning. De utvändiga splinesen på själva axeln till medbringaren som går in i lådan var delvis ”mosade”. De invändiga splinesen i lådan var dock märkligt nog i gott skick. Tog loss samma del på högra sidan men där såg det fint ut. Bytte till den ”nya” medbringarna, satte dit nya o-ringar och tvättade hela lådan. Blev många timmars rengörande... Tillsammans med det trasiga motorfästet är det nu bara att hålla tummarna för att vibrationerna försvinner. Kommer byta drivaxlar också. Har tyvärr inga bilder på detta
Som utlovat satt det en Sachs sportkoppling på bilen, med tillhörande organisk lamell, förvånansvärt nog i bra skick.
Gjorde rent kopplingen med bromsrengöring. Var duktigt smutsig, syns nästan på bilden. Dock var min slavcylinder och urtrampningslager i riktigt uselt skick, men turligt nog var slavcylindern jag fick med reservlådan i grymt bra skick, den fick ändå en ny renoveringssats monterad, samt nytt lager. Renovering pågår:
På motorn fanns ett avgasläckage, som delvis kom från downpipen. Med motorn i stativet konstaterades det att det dessutom fanns två skruvar till grenröret som var av. Halva skruvarna satt så klart kvar inne i toppen
Men fick loss skiten relativt enkelt. Strippade motorn på allt löst, som fästen till ac-kompressor, kabelhärva, insug, grenrör, spännrullar etc.
Sedan var det bara att sätta igång att göra rent blocket o toppen, blev många timmars rengörande... (igen). Har lämnat motorn ”oöppnad” då den går fint och tyst, inget rassel eller knackande. Mätte kamkedjesträckaren och den var inte skadligt sträckt heller, tror det var ute runt 14mm. (På min gamla 9-5a var den ute 14,6mm efter 17000 mil). När jag köpte bilen gick den som ”den ska” dock så skenade laddet ibland, så jag passade på att porta kanalen till wastegaten då jag hade turbon bortplockad. Detta rekommenderas då man har 3” downpipe och sport/racekatt p.g.a det minskade mottrycket. Läste även ur programvaran i boxen och där fanns mycket riktigt ett originalprogram. Dock så hade någon varit och lött i boxen tidigare...
Sedan rengjordes/blästrades/målades alla alu-detaljer, här är några exempel, oljefilterhållaren och tryckröret:
Jag har även bytt alla slangklämmor till rostfria, syns på bilden med tryckröret. Alla slangar tvättade o putsade med typ vinylglans, blir som nya. Dumpventilen på bilden har jag gett bort, kommer köra med orginal.
Ventilkåpan läckte lite olja vid pluggen för ”fördelaren” (där alla T5/T7 motorer läcker?), så kåpan åkte av. Passade på att efterdra toppen. Även ventilkåpan fick sig då en omgång färg:
Sedan inhandlades lite grejer till motorn:
O-ring oljepump, packbox remskiva, alla packningar till turbo/insug/grenrör, alla skruvar och låsmuttrar till turbon, monteringsats grenrör (pinnskruvar muttrar), o-ring till oljepickup, kopparbrickor till vatten/oljerör turbo, nya spännrullar, oljefilter o plugg, flänstätning m.m.
Sedan hittade jag en fräsch kylfläkt med tillhörande fläktkåpa (i plast som inte rostar). Kablarna var rötna men de tog jag från min gamla. Smutsig på bilden:
Under tiden motorn var ur passade jag på att rensa bland kablarna i motorrummet samt linda om alla kabelhärvor/kablar då originaltejpen var dålig och rullade upp sig på många ställen. Sedan satt det grymt fräscha framlyktor på bilen, kan inte ha gått många mil. Efter lite rengöring blev de som nya. Bilden gör dem inte riktigt rättvisa:
Det var allt för denna gång, fortsättning följer. Kommentera/fråga gärna
/David