3493
Sök

Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera... Visa mer

252 776 Visningar
Uppdaterades senast 12 augusti 2019
198 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte starta en liten tråd om min bil som jag jobbat ett tag med nu. Under mina tonår på 90-talet så var det ”krig” mellan Saab 9000 Aero och Volvo 850 T5-R. Eftersom farsan körde Saab så var det inte svårt att välja sida smile Sedan dess har en 9000 Aero alltid varit lite av en dröm att äga.

Här finns ett aktuellt klipp i ärendet: http://www.youtube.com/watch?v=9lxWnilM0L8

När jag till slut hade råd att köpa en så ansåg jag de var för gamla för att använda som bruksbil, så det fick bli en 9-5:a istället, en MY02 som jag köpte 2006. Är ju ganska snygg den med wink

https://www1.garaget.org/archive/188/187768/315345/315345-2975708.jpg
   
Eftersom jag fick två barn och bilen började bli till åren så såldes den 2010, till förmån för en nyare kombi. Det gick bra att vara utan turbobil i en månad... Kikade ett tag även lite på BMW 325 men den tanken slopades.

I december 2010 spontanköpte jag nybesiktigad och nyskattad 9000 Aero från 1994. Priset var lågt, färgen rätt (är svag för eucalyptusgrön) och den såg ovanligt rostfri ut. Bara 34000 mil också smile
Egentligen är jag alldeles för gammal och har för lite tid med såna här dumheter med det är ju kul...

Satt bl.a sportluftfilter, 3” downpipe med sportkatt, Sachs 600nm sportkoppling, stålomspunnen kopplingslang, sänkningssats 40mm på när jag köpte den.  Saknade tyvärr superaero sad 

Gamla ägaren ”erkände” följande fel:
-Vibrerar lite vid kraftiga accelerationer
-Läckage avgassystemet, vid downpipen (”bra att veta” på besiktningen)
-Rost bagagelucka
-Svårt att få i 5:an
-Spoilern fram lite ”svart-färgad”
-SRS-lampan blinkar till ibland

Lite bilder från inköpet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-12e862a77c8ebb096a357557f653ce1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5135a5b98c00203ee0830576e336fc48.jpg

Bilen kördes i mindre än en vecka innan den åkte in i garaget. Minns inte riktigt vad tanken med bilen var från början, men antagligen kände jag på mig att det skulle spåra ur...

Började med laga passagerarstolens ryggstöd, som inte gick inte att justera. Var en motorvajer i stolen som var trasig. Passade även på att skinnvårda lite, blev kanske lite skillnad?

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5142e9627a4e9d27654264adb83c1e51.jpg

Insåg rätt snabbt att den läckte en hel del olja, vilket lokaliserades till tråget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e27e5351066fc9973e6aef94ee310a6d.jpg

Här någonstans bestämdes det att det var enklast att ta ur motorn, är inget kul att byta tråg med motorn kvar i bilen, och framvagn o motorrum såg allmänt muggiga ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-16c043c9ef5fe272a8df05d4597d7daa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5035d03fe96f0b406ad3f570eee31621.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2458f779f8303730c360bfde6dfeee4b.jpg

I första hand kommer tråden uppdateras i den takt jag orkar sortera bland mina bilder smile

Målet just nu är en totalt genomgången bil där allt är i bra skick och inga fel finns, samt motsvarande Steg 3 i motorn.

/David
Senast redigerat av David_Str (26 september 2013)


331 Inlägg
274 Inlägg
20 december 2012
#3
Kommer också att följas smile
Senast redigerat av Marcus017 (20 december 2012)

I'm with you till the end of the line

137 Inlägg
20 december 2012
#4
Kommer också följas :p

4 299 Inlägg
20 december 2012
#5
Eukalyptusgrön 9000 är ju bland det snyggaste så detta måste jag ju helt klart följa smile


198 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#6
Hej!

Nu fortsätter vi! Följande gjordes under början av 2011.

Inne i garaget på pallbockar, precis som den stått mesta tiden sedan dess. Började plocka ner för att lyfta motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b506f392d95a03ba87ff0f1a10bbf5c1.jpg

Fronten var snyggt lagad smile Känner på mig att utföraren inte var lackerare till yrket. Denna åkte snabbt i soporna: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-8775e3b25b5773450ee4ebe515911c79.jpg

Bakom skärmbreddarna fanns det rätt begränsat med rost, om än lite. Helt klart räddningsbart:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-21a77dc3c760a11df2b15c57b8e9aec6.jpg

Innerskärmen på vänster sida var spräckt, ut tittade ett sportluftfilter, som enligt uppgift skulle vara J/R, men jag tippar på biltema. Detta gav jag bort då tanken är att köra orginalfilter i borrad luftburk:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9c62479f76e5633469942bb97597b19c.jpg

Här är ena anledningen till avgasläckan. Snygga svetsar! Nåja, det fixar vi senare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-6364bc12143408f952ef949ac440b6b0.jpg

Fläktkåpan var rostig o jävlig, så den åkte i skroten den med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9766eb747c225e74dc3b802f225b98ac.jpg

Äcklig o kladdig turbo! Men den laddar fint, har inga missljud och inga onormala glapp. Ett 19t skulle sitta fint i framtiden men denna får duga så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d0850036d88f57da0dbbae563ed91b00.jpg

Sådärja! Motorn på väg ur:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d11209a637b093692c8f4c0e8a72ed40.jpg

En sak jag inte tänkte på var att det blir trångt i garaget med alla prylar man tagit bort, då jag bara har ett vanligt villagarage. Så då får man försöka sprida ut saker på lite olika ställen utan att frugan märker det. Av någon anledning så ser hon inte charmen i ett kjolpaket på uteplatsen wink

Ett annat tips är att köpa en kran med svängbara framhjul om man har trångt i garaget. Att köpa billigt är att köpa krångligt? Vi fick knuffa den i sidled när vi tog ur motorn, eftersom garaget inte var ”djupt” nog för att backa ut kranen.

När motorn var ur så upptäckte jag att framvagnsbalken (subframe) inte verkade vara helt rak, utan lite böjd precis vid skarven, där den är delningsbar. Kanske hade det gått att banka till den men jag ville ha en ny, så den gamla åkte ner:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-bc9e307f49fde2db093f036718b289c3.jpg

Gissar att någon kört på nåt med bilen, därav åverkan på balken, den spräckta innerskärmen och det troligen skeva tråget som gör att det läcker olja. Men det fixar sig nog!

Allt i framvagnen satt givetvis som berget. Exempelvis så fick jag borra ur 3 av 4 skruvarna som håller fjäderbenet och spindeln.

Lite framvagndelar, nya skivor kommer sen: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d41e60481b2c403ad10463f20cc8b3bf.jpg

Det var allt för denna gång, fortsättning följer.

/David


198 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#7
Hej!

Motor, växellåda och tillhörande grejer ställdes undan, för i mottorrum och hjulhus fanns det lite annat som behövde hanteras, det s.k. norska chromet, även kallat rost!

Inga mängder, men i hjulhus, i fjädertornen, på frontplåten, i främre delen av karossen där luftfilterburken sitter (vänster sida) och torkfiltret (höger sida) fanns en del att ta tag i. Som tur är var det mest på ytan, behövdes inte svetsas någonstans. Dock så var frontplåten bortom all räddning, försökte slipa bort rosten men det var lönlöst:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d9e472475357bc7c38c3ab9d7ca82292.jpg

Skärmarna hade början till rost på insidan, dock bara under listen, så båda gick att rädda. Fanns lite skav och ytrost från sidokjolen, så det blev ny färg på delen under listen samt på själva delen som döljs av skärmbreddaren:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-7e7640cd378c3df443df0359ffcc15bc.jpg

Insidan av skärmen målades med epoxygrund och sedan blev det en 2K polyuretanlack som rostskydd på de känsliga ställena:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5dc2a476642767cba27aade586bb5ae3.jpg

Efter ett tags letande hittade jag en rostfri frontplåt på returbilen, den var dock ljusblå, så den (och huvlåsen) fick lite ny färg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ce76b948d1fab4ffd4846072caac773d.jpg

Övre delen av fjädertornen var missfärgade och repiga:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-f18ca8dcb6e73415b9e5a6658bb057d1.jpg7

Blev ny färg här med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d1b55e27ab0bd12a7e2dba2cf179da87.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2fb24981ced556fee43df4b3cd2a571b.jpg

Sedan så fick de rostlagade delarna färg. Jag har lagt epoxy i grunden, sedan en body och sist topplack + klarlack. Har återmonterat luftburken också, som fick sig en rejäl omgång med hålsågen samt en dusch med svart färg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-66127197f243d518a9b7ee2af0688a07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9e19dc3b0330cd4ffeba41f1df595b5a.jpg

I hjulhusen bakom innerskärmen skippades topplacken och klarlack. Här var det för övrigt endast begränsade rostangrepp och i det närmsta obehandlat från fabrik. Bra med innerskärmar i plast!

Sedan fick jag tag i en rostfri tanklucka i fel färg. Detta lackades grönt men det blev misslyckat. Jag gjorde det utomhus under tak när det regnade och det var nog för hög luftfuktighet, för när jag la klarlacken så blev den mjölkig, och det blev helt fel nyans på färgen. Man lär sig nåt varje dag... Har tyvärr ingen bild på det.

Sedan fick jag tag på en bättre begagnad subframe, vad ska hända med den tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-fa2c7e1f8aa64c013fa0196c6850ee02.jpg

Det var allt för denna gång, fortsättning följer.

/David


Godsägare
264 Inlägg
23 december 2012
#8
Låter najs.... som bara den... roligt med renoveringar av klenoder...

-=Mr SLIR=-

198 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#10
Mobilsvar skrev:
Låter najs.... som bara den... roligt med renoveringar av klenoder...

De finns ju inte att köoa nya längre så då är det renovering som gäller tongue

david850 skrev:
Mkt fint! big_smile

Kul att du tycker det! Kommer förhoppningsvis en  bildupdate snart.

/David


2 788 Inlägg
23 december 2012
#11
Riktigt fint projekt, snyggt jobb du gör! smile Kommer helt klart att följas med spänning wink

Lycka till!


198 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#13
_Fredrik skrev:
Riktigt fint projekt, snyggt jobb du gör! smile  Kommer helt klart att följas med spänning wink
Lycka till!

Tack! Kul att fler uppskattar det smile

MarcusHoglund skrev:
Den såg inte så rostig ut big_smile

Hehe, det kommer mera. Men jag har sett BETYDLIGT värre smile Men du har (väl?) sett bilen i verkligheten och SÅ illa är det inte. Jag tror att jag kan hitta rost (eftersom jag vet var man ska leta) på 99% av alla svensksålda 9000 tongue


607 Inlägg
23 december 2012
#14
David_Str skrev:
_Fredrik skrev:
Riktigt fint projekt, snyggt jobb du gör! smile  Kommer helt klart att följas med spänning wink
Lycka till!

Tack! Kul att fler uppskattar det smile

MarcusHoglund skrev:
Den såg inte så rostig ut big_smile

Hehe, det kommer mera. Men jag har sett BETYDLIGT värre smile Men du har (väl?) sett bilen i verkligheten och SÅ illa är det inte. Jag tror att jag kan hitta rost (eftersom jag vet var man ska leta) på 99% av alla svensksålda 9000 tongue

Tyckte att dn inte var så mycket rost som det kan vara på vissa 9000 :-)


198 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#15
Vad ska hände med subframen?

Jo! Hela framvagn inklusive bromsok, krängningshämmare, fjäderben, länkarmar, subframe m.m. åkte in på blästring. Resultatet ser ni nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-44c761fdb89f067751c2b700f3bae5c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-8ebfd072c5698d06a4b60743be66fe76.jpg

Jag blev ruskigt nöjd med resultatet! Betalade ”kaffepengar” för jobbet och när man vet hur mycket jobb det är att stå och hålla på med stålborste och slipmaskin så är det värt varje öre.

Eftersom min svärfar lackar industriprylar på sitt jobb så lämnade jag av grejerna hos honom. Det skulle bli grundat samt målat med 2K polyuretanfärg. Jag har använt biltemas topcoat, har läst mycket gott om den och kan bara intyga. Går utmärkt att lägga både med pensel och spruta i ”tjocka” lager utan att rinna, och blir grymt hållbar med god vidhäftighet.

Nu var det dags att beställa lite nya grejer till framvagnen. Följande inhandlades:

2 st Mellanlägg till stötdämpare (alu)
4 st Lagerstöd
2 st Monteringssats för spindelled
2 st Främre bärarmsbussning, den till länkarmen vid lagerstöden
2 st Krängningshämmarstag komplett
1 par Bakre Bärarmsbussning (Powerflex), flygplansbussningen
2 st krängningshämmarbussningar (powerflex)
2 st reparationssats bromsok fram

Medans jag väntade på framvagnsgrejerna så passade jag på att fräscha upp en del andra saker, bl.a servon och tillhörande rör, den såg minst sagt skabbig ut sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-eb7e8db1a3db90e94ebaf824226f227d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-8edd6a0af285efa906028e8685a22733.jpg

Här har jag rengjort, målat och hängt upp några servorör och WG-klockan på ”tork” i vår kristallkrona... Det skapade en del ”friktion” mellan mig och min bättre hälft wink Men de där armarna är perfekta att hänga upp grejer i!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-3cb63c93974629b1be340aae37cbae1a.jpg

Gjorde sedan rent oljekylen, slipade och målade hållaren till denna, samt rengjorde o målade rören:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5dace34ebc27a0700bee16c34d21c210.jpg

Eftersom jag misstänkte mitt oljetråg var skevt så skaffade jag ett nytt, bättre begagnat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c62df09be94d120db630a7f07f9349c5.jpg

Fick för mig att det kunde vara ”smart” att köra det i diskmaskinen för att få rent det... Glad i hågen kastade jag in tråget, oljesil m.m. i maskinen. INTE ”smart” smile För det första, maskindiskmedel är inte snällt mot aluminium, utan missfärgar det kraftigt. För det andra så krävdes en omfattande rengöring av maskinen efteråt. Som tur var så var jag ensam hemma vid tillfället, hehe. Så fick putsa tråget för hand istället. Fick en briljant idé om att det kunde vara grymt med ett högglanspolerat tråg och satte igång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-50eae790dfad6c50bc991072e53dadf9.jpg

Men det var svårt att komma åt överallt och så insåg jag om att allt alu på bilen skulle poleras så blir jag nog aldrig klar, så slipade ner det och målade det i stället. Resultatet: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-38b285d65a329f33639bd193863bc807.jpg

Sedan blev det nya bromsrör hela vägen till frambromsarna, så de gamla ”gick sönder” när jag tog bort de gamla frambromsarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-93b1a8e13867c8fb116c3bed162fd3a2.jpg

Lyckades även fynda en fräsch ratt då min var rätt sliten. Denna modellen är inte precis den snyggaste, men den är i riktigt bra skick:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-f1bd6cb92d1881762965dd755ece1022.jpg

Sedan har jag en sportratt med rattnav passande 9000 utan airbag. Denna hade jag på en 9000cc för länge sedan. Säljer den BILLIGT om någon är intresserad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-6a9a391aff72c41b641f8636db0eb352.jpg

Det var allt för denna gång, fortsättning följer.

/David


198 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#16
Hej!

När jag fick tillbaka framvagnsgrejerna från lack monterade jag en renoveringssats på bromsoken, resultat blev rätt OK smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d242916223cfdfb67ad881af620f6273.jpg

Sen hade jag läst en tråd på STCS forum om att man kan använda Volvo v70 belägg fram på 9000 för att minska ”rostkanten” på skivan, så jag köpte en uppsättning för att testa. Själva ”metalbygeln” var identiska, bara själva slitytan var större på Volvo-belägget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-12a74432f7805e23975a52b4a8c67b8f.jpg

Sedan monterades resten av framvagnen på bilen, ser ju rätt mycket bättre ut än innan trots att det är lite dammigt på bilderna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5088afadfe8737e0bc2580fc9657f9dc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d7230e04fb42c435cd9a78c3169e3684.jpg

Kanske borde jag målat servon? Men ser ändå bättre ut än innan jag gjorde rent den, trodde faktiskt den var svart orginal...

Köpte sedan nya bromsskivor, belägg enligt ovan och bromslangar. Bromssköldarna var slut så de åkte i soporna, bestämde mig för att köra utan då bilen ändå bara ska gå på sommaren. V70-beläggen passade bra:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c990e4dbd06e080b6a2edcfbd3d01499.jpg

Lite för/efter-bilder på framvagn o bromsar, är ju lite trevligare nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d5cedd33a25b949129d267636f3c859c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b054584d5312a22af1191602399965e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e21714c2e80b4c6ea6e2045195e5d2fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c01aeac773814cda80e7ee2b70da22b8.jpg

Bry er inte om skruvarna till fjäderben-spindel, de har numera rätt längd och är vända åt rätt håll! Vill man ha orginalskruvarna kostar de 80 kr/st, tillhörande stoppmutter 50 kr/st på Saab. Skulle alltså bli totalt 520:- för mig sad Som tur är är det vanlig 8.8-kvalitet så det är inga problem att byta dem.

Fjäderben monterat. Fjädern är bara rengjord, var i väldigt fint skick under smutsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-eb6098d124eeffd20078d5f496a26b57.jpg

Sedan blev det powerflex i bakre bärarmsbussning och till krängningshämmaren. Jag har nu bytt alla bussningar i framvagnen så det borde göra under för väghållningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-afd3b7f298f62111a56c724d22c217ea.jpg

Här är bilen ut ur garaget för första gången på ett drygt halvår. LITE hög fram kanske? Blir så utan motor. Riktigt skönt att kunna flytta på bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-409d9774b79d6611996f1cf3f61606ad.jpg

Kommentera/fråga gärna i tråden om det finns frågor synpunkter!

Det var allt för denna gång, fortsättning följer.

/David


198 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#17
Hej igen!

Nu var det dags att ta tag i motor/låda. Fanns som sagt vibrationer vid gaspådrag, och ett av de hydrauliska fästena var helt av. Fick tag i ett helt av samma kille jag köpte subframen av. Började att högtryckstvätta motor o låda, stänkte fint med smuts kan jag lova, sedan plockade jag bort lådan. Ser inte speciellt tvättad ut va?

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-a96e37ab151d36725cc86982139e97ac.jpg

Växellådan skall enligt uppgift vara renoverad 2003 och försedd med viggen-synkringar o timken-lager. Lite halvsvårt att kontrollera utan att öpnna lådan smile  Motor o växellåda delad, motor i stativet. Tycker inte motorn ser så tvättad ut den heller:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e3757fb49c882fd7a7f557bf6ef08487.jpg

När jag tog ur motorn så såg jag att båda medbringarna på lådan var duktigt slitna. Efter ett tags letande fick jag tag i en begagnad låda att plocka grejer ifrån, fick med låda, drivaxlar med alla knutar samt slavcylinder. När jag lossade medbringare + lagersätet på vänster sida så fick jag en liten överraskning. De utvändiga splinesen på själva axeln till medbringaren som går in i lådan var delvis ”mosade”. De invändiga splinesen i lådan var dock märkligt nog i gott skick. Tog loss samma del på högra sidan men där såg det fint ut. Bytte till den ”nya” medbringarna, satte dit nya o-ringar och tvättade hela lådan.  Blev många timmars rengörande... Tillsammans med det trasiga motorfästet är det nu bara att hålla tummarna för att vibrationerna försvinner. Kommer byta drivaxlar också. Har tyvärr inga bilder på detta sad

Som utlovat satt det en Sachs sportkoppling på bilen, med tillhörande organisk lamell, förvånansvärt nog i bra skick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-137a31c3159b185c575d4949c9a5e5c1.jpg

Gjorde rent kopplingen med bromsrengöring. Var duktigt smutsig, syns nästan på bilden. Dock var min slavcylinder och urtrampningslager i riktigt uselt skick, men turligt nog var slavcylindern jag fick med reservlådan i grymt bra skick, den fick ändå en ny renoveringssats monterad, samt nytt lager.  Renovering pågår:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b406dc4ed624f6a6695585ee7bdd8961.jpg

På motorn fanns ett avgasläckage, som delvis kom från downpipen. Med motorn i stativet konstaterades det att det dessutom fanns två skruvar till grenröret som var av. Halva skruvarna satt så klart kvar inne i toppen sad Men fick loss skiten relativt enkelt. Strippade motorn på allt löst, som fästen till ac-kompressor, kabelhärva, insug, grenrör, spännrullar etc. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-98944a8e7dc4d29641ad3670c282f7d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-3aadce39483ce73b89198964aeed9b1e.jpg

Sedan var det bara att sätta igång att göra rent blocket o toppen, blev många timmars rengörande... (igen). Har lämnat motorn ”oöppnad” då den går fint och tyst, inget rassel eller knackande. Mätte kamkedjesträckaren och den var inte skadligt sträckt heller, tror det var ute runt 14mm. (På min gamla 9-5a var den ute 14,6mm efter 17000 mil). När jag köpte bilen gick den som ”den ska” dock så skenade laddet ibland, så jag passade på att porta kanalen till wastegaten då jag hade turbon bortplockad. Detta rekommenderas då man har 3” downpipe och sport/racekatt p.g.a det minskade mottrycket. Läste även ur programvaran i boxen och där fanns mycket riktigt ett originalprogram. Dock så hade någon varit och lött i boxen tidigare...

Sedan rengjordes/blästrades/målades alla alu-detaljer, här är några exempel, oljefilterhållaren och tryckröret:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-670b591d2e834fd995720ee673e07780.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-54b64fab95120f59e9ac6564a19e6547.jpg

Jag har även bytt alla slangklämmor till rostfria, syns på bilden med tryckröret. Alla slangar tvättade o putsade med typ vinylglans, blir som nya. Dumpventilen på bilden har jag gett bort, kommer köra med orginal.

Ventilkåpan läckte lite olja vid pluggen för ”fördelaren” (där alla T5/T7 motorer läcker?), så kåpan åkte av. Passade på att efterdra toppen. Även ventilkåpan fick sig då en omgång färg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-7f6d89a86258c4ca789c955d8040d990.jpg

Sedan inhandlades lite grejer  till motorn:
O-ring oljepump, packbox remskiva, alla packningar till turbo/insug/grenrör, alla skruvar och låsmuttrar till turbon, monteringsats grenrör (pinnskruvar muttrar), o-ring till oljepickup, kopparbrickor till vatten/oljerör turbo, nya spännrullar, oljefilter o plugg, flänstätning m.m. 

Sedan hittade jag en fräsch kylfläkt med tillhörande fläktkåpa (i plast som inte rostar). Kablarna var rötna men de tog jag från min gamla. Smutsig på bilden: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-708cf2f41ea0ad7ba2d0d513f78c1f1e.jpg

Under tiden motorn var ur passade jag på att rensa bland kablarna i motorrummet samt linda om alla kabelhärvor/kablar då originaltejpen var dålig och rullade upp sig på många ställen. Sedan satt det grymt fräscha framlyktor på bilen, kan inte ha gått många mil. Efter lite rengöring blev de som nya. Bilden gör dem inte riktigt rättvisa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-7397d7b264f6ea140d712d22d57306b5.jpg

Det var allt för denna gång, fortsättning följer. Kommentera/fråga gärna smile

/David


4 299 Inlägg
2 januari 2013
#18
Jävlarns vad snyggt och fräscht det blir!! Riktigt avundsjuk! tongue


198 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#19
Rallyhalle skrev:
Jävlarns vad snyggt och fräscht det blir!! Riktigt avundsjuk! tongue

Tack! Men det tar sin lilla tid, det som finns i tråden nu har tagit mer än ett halvår att göra...


14 Inlägg
4 januari 2013
#20
Riktigt fint jobb! Något liknande som jag tänkt mig göra med min 9000, så detta projekt kommer garanteras följas!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök