==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==Del 15 – Uppfräschning av bromsdelar och tankar om ekonomiplåt Spänningen är olidlig
Hur har det gått för delarna som legat i ett frätande bad under det senaste dygnet?
Den tidigare klara vätskan har ändrat färg … kan det vara rost som släppt från metallen?
Jag drar på mig plasthandskar (frätande
) och lyfter upp delarna ur den lilla burken. Sedan sköljer jag delarna i hett vatten och …
… lägger upp dem för torkning. Visst ser de ganska fina ut?!
Närbild på en behandlad bult. Gravrosten har förvandlats till kratrar … men hela ytan är fri från rost och dessutom rostskyddad
Min lilla kompaktkamera är för dålig att kunna fånga det på bild, men på bultskallen står det KAMAX vilket orsakar ’ståpäls’ hos många gamla VW-nördar
Den nya hjulcylindern skiljer endast genom gjutnumret och …
… även bromsbackarna är i stort sett identiska, så när som på att …
… de nya bromsbanden är limmade medan de gamla är nitade på plats
Under tiden har jag också hunnit fundera en del kring detta med ekonomiplåt. Jag har kollat med
Dalhems i Vessigebro
Classic VW Up North i Skellefteå och
Custom & Speed Parts i Hyllinge. Jag vet att det finns fler firmor i vårt avlånga land, men har tyckt mig märka att de svenska firmorna i de flesta fall i stort sätt använder sig av samma leverantörer, varför deras sortiment är ganska likvärdigt.
Tittar man ut lite i världen så finns exempelvis
Wolfsbürg West i USA och
Klassic Fab i Columbia för att bara nämna ett par som är stora på klassiska VW internationellt sett.. Men import är belagt med dels 25% moms, dels tullavgift (4,5 % på bildelar) plus eventuellt andra mindre avgifter som posten/tullen tar ut. Dessutom kan väntetiden på såpass stora delar som ekonomiplåt vara mycket lång.
Tittar vi inom EU så har vi bl.a.
Repuestossam i Spanien,
Paruzzi i Holland och
Käfer Nostalgie i Tyskland. Fördelen här är att man slipper både tull och moms.
Men när jag nu totalt verkar ha snöat in på att skaffa
korrekta delar till oval så ser jag bara att det finns två tillverkare inom EU som kan komma ifråga:
Wolf Parts i Gävle och
Virtanen Restoration Panels utanför Tammerfors i vårt grannland Finland.
Jag söker främst plåten under baksätet, nere vid hörnet mot hjulhuset:
WolfParts tillverkar dessa bitar. Men jag tycker kanske att de är onödigt stora (och dyra)
Detta är motsvarande plåt hos Virtanen. Mindre och billigare.
Med tanke på att bilen verkligen är totalt rutten just här, får jag nog lov att skaffa mig dessa båda plåtar och byta dem
innan värmekanalerna kan sättas på plats
Check: Totalt 9,5 timmar