3481
Sök

Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...

VWetgirig hobbymekare
140 662 Visningar
Uppdaterades senast 19 februari 2013
370 Inlägg
16 januari 2013
#181
ska bromsskölden sitta lika dant på en 57a ? jag har cylindern sitter längst upp tror jag smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#182
Brohmee skrev:
ska bromsskölden sitta lika dant på en 57a ? jag har cylindern sitter längst upp tror jag smile

Nej - bilarna är inte lika. Det är ganska mycket som skiljer om man tittar på detaljnivå. Jag har haft uppe det i början av tråden wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

370 Inlägg
16 januari 2013
#183
-MATS- skrev:
Brohmee skrev:
ska bromsskölden sitta lika dant på en 57a ? jag har cylindern sitter längst upp tror jag smile

Nej - bilarna är inte lika. Det är ganska mycket som skiljer om man tittar på detaljnivå. Jag har haft uppe det i början av tråden wink

okej smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

443 Inlägg
17 januari 2013
#184
Otroligt, dina bromsar är i bättre skick än min 99as saab 9-3...

1 049 Inlägg
17 januari 2013
#185
Instämmer med föregående inlägg. Bättre än en av mina tyskar, en MB 230 CE, sist jag bytte handbromsbackar föll bromssköden i småbitar pga rost.

10 163 Inlägg
17 januari 2013
#186
Såg ju fint ut inne där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#187
reeLay skrev:
Otroligt, dina bromsar är i bättre skick än min 99as saab 9-3...

tommyhjortasen skrev:
Instämmer med föregående inlägg. Bättre än en av mina tyskar, en MB 230 CE, sist jag bytte handbromsbackar föll bromssköden i småbitar pga rost.

Djo skrev:
Såg ju fint ut inne där smile

Jo jag blev också positivt överraskad. Men hjulcylindern var fastrostad så klart ... vad annat var att vänta roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#188
==&#9642; O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==

Del 15 – Uppfräschning av bromsdelar och tankar om ekonomiplåt

Spänningen är olidlig tongue Hur har det gått för delarna som legat i ett frätande bad under det senaste dygnet?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014667.jpg
Den tidigare klara vätskan har ändrat färg … kan det vara rost som släppt från metallen?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014668.jpg
Jag drar på mig plasthandskar (frätande yikes ) och lyfter upp delarna ur den lilla burken. Sedan sköljer jag delarna i hett vatten och …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014669.jpg
… lägger upp dem för torkning. Visst ser de ganska fina ut?! smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014670.jpg
Närbild på en behandlad bult. Gravrosten har förvandlats till kratrar … men hela ytan är fri från rost och dessutom rostskyddad wink Min lilla kompaktkamera är för dålig att kunna fånga det på bild, men på bultskallen står det KAMAX vilket orsakar ’ståpäls’ hos många gamla VW-nördar cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014671.jpg
Den nya hjulcylindern skiljer endast genom gjutnumret och …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014672.jpg
… även bromsbackarna är i stort sett identiska, så när som på att …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014673.jpg
… de nya bromsbanden är limmade medan de gamla är nitade på plats

Under tiden har jag också hunnit fundera en del kring detta med ekonomiplåt. Jag har kollat med Dalhems i Vessigebro Classic VW Up North i Skellefteå och Custom & Speed Parts i Hyllinge. Jag vet att det finns fler firmor i vårt avlånga land, men har tyckt mig märka att de svenska firmorna i de flesta fall i stort sätt använder sig av samma leverantörer, varför deras sortiment är ganska likvärdigt.

Tittar man ut lite i världen så finns exempelvis Wolfsbürg West i USA och Klassic Fab i Columbia för att bara nämna ett par som är stora på klassiska VW internationellt sett.. Men import är belagt med dels 25% moms, dels tullavgift (4,5 % på bildelar) plus eventuellt andra mindre avgifter som posten/tullen tar ut. Dessutom kan väntetiden på såpass stora delar som ekonomiplåt vara mycket lång.

Tittar vi inom EU så har vi bl.a. Repuestossam i Spanien, Paruzzi i Holland och Käfer Nostalgie i Tyskland. Fördelen här är att man slipper både tull och moms.

Men när jag nu totalt verkar ha snöat in på att skaffa korrekta delar till oval så ser jag bara att det finns två tillverkare inom EU som kan komma ifråga: Wolf Parts i Gävle och Virtanen Restoration Panels utanför Tammerfors i vårt grannland Finland.

Jag söker främst plåten under baksätet, nere vid hörnet mot hjulhuset:

http://www.wolfparts.com/shop/images/DSC03119.JPG
WolfParts tillverkar dessa bitar. Men jag tycker kanske att de är onödigt stora (och dyra)

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4305820.jpg
Detta är motsvarande plåt hos Virtanen. Mindre och billigare.

Med tanke på att bilen verkligen är totalt rutten just här, får jag nog lov att skaffa mig dessa båda plåtar och byta dem innan värmekanalerna kan sättas på plats tongue

Check: Totalt 9,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
17 januari 2013
#189
Kollade och läste lite,wolfsburgwest tar sin plåt från Danmark,vilka firmor gör ekonomiplåt där.


Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
17 januari 2013
#190
Ser att du använder Smedjans rostlösning. Skulle inte den kunna funka i tanken?

"Den kan vara bra att ha"

504 Inlägg
17 januari 2013
#191
Hej Mats följer din/doína trådar i tysthet men nu när du grejade med bromsarna så tänkte ja tipsa dig lite angående monteringssatser. har bytat bromsar på en skoda fabia årsmodell runtikring 05 och den ser ut nära på exakt som 55:ans så om kravet inte är extremt att det ska vara original så kan du ju kolla upp det nogrannare.

MVH Kristoffer

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#192
fadret skrev:
Kollade och läste lite,wolfsburgwest tar sin plåt från Danmark,vilka firmor gör ekonomiplåt där.

Troligtvis Klokkerholm. De är billigast - det är inget snack om den saken, men vissa prylar har ganska taskig passform medan andra bitar har hur bra som helst wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#193
Sotar_n81 skrev:
Ser att du använder Smedjans rostlösning. Skulle inte den kunna funka i tanken?

Jo - men jag måste göra ren den först ... sedan är jag osäker på hur ytan som blir efteråt kommer att reagera med bensinen i framtiden neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#194
woffis skrev:
Hej Mats följer din/doína trådar i tysthet men nu när du grejade med bromsarna så tänkte ja tipsa dig lite angående monteringssatser. har bytat bromsar på en skoda fabia årsmodell runtikring 05 och den ser ut nära på exakt som 55:ans så om kravet inte är extremt att det ska vara original så kan du ju kolla upp det nogrannare.

MVH Kristoffer

Mycket bra tips där smile ! Hittills ser ju dock prylarna ganska okej ut, men jag har tre hjul till att undersöka - så man vet aldrig ...

Kul att du följer smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
18 januari 2013
#195
-MATS- skrev:
Sotar_n81 skrev:
Ser att du använder Smedjans rostlösning. Skulle inte den kunna funka i tanken?

Jo - men jag måste göra ren den först ... sedan är jag osäker på hur ytan som blir efteråt kommer att reagera med bensinen i framtiden neutral

http://www.smedjans.com/produkter.asp

Såklart den ska göras rent först men verkar ju vara ämnat att använda även till tankar och att ytan som blir ska tåla bensin.
Själv tycker jag det känns lite lurigt att använda färg inuti tanken, oavsett vilken. Förr eller senare löser bensinen upp den, hur bra färgen än är.

Fantastiskt att det kommer ännu en tråd av en av de bästa som säkrar kvällslektyren iaf!big_smile

"Den kan vara bra att ha"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#196
Sotar_n81 skrev:
-MATS- skrev:
Sotar_n81 skrev:
Ser att du använder Smedjans rostlösning. Skulle inte den kunna funka i tanken?

Jo - men jag måste göra ren den först ... sedan är jag osäker på hur ytan som blir efteråt kommer att reagera med bensinen i framtiden neutral

http://www.smedjans.com/produkter.asp

Såklart den ska göras rent först men verkar ju vara ämnat att använda även till tankar och att ytan som blir ska tåla bensin.
Själv tycker jag det känns lite lurigt att använda färg inuti tanken, oavsett vilken. Förr eller senare löser bensinen upp den, hur bra färgen än är.

Fantastiskt att det kommer ännu en tråd av en av de bästa som säkrar kvällslektyren iaf!big_smile

Tack så mycket smile ... det är nästan så man får ta på sig 'skäms-hatten' för att man inte lyckats läsa produktinformationen på det som man har ståendes på hyllan i garaget wink

"När det gäller bil, mc och mopedtankar ska man hälla i vätskan i tanken och om det behövs rotera tanken så att allt blir täckt, det tar ungefär ett par timmar på varje sida.

Det är viktigt att påpeka att vätskan ska hällas tillbaka i dunken eller i kärlet igen då det ju går att använda om och om igen."


(Citat från sidan du länkade till...)

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 januari 2013
#197
Många tummar upp för ditt smått OTROLIGA tålamod.. Själv hade jag tagit mössan i handen vinkat adjö och sänkt den i nybroviken. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#198
Tokken skrev:
Många tummar upp för ditt smått OTROLIGA tålamod.. Själv hade jag tagit mössan i handen vinkat adjö och sänkt den i nybroviken. smile

Hehe, tack smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#199
==&#9642; O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==

Del 16 – Demontering av samtliga bromsar

Jag fortsätter med demontering och undersökning av bilens bromsar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014990.jpg

Under navkåpan på höger framhjul sitter 2st 27mm muttrar med en låsbricka emellan. När dessa lossats är det bara att dra av bromstrumman med kullager och ’hela baletten’ smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014991.jpg

WOW – vad fräsch allt ser ut här också tongue . Men hjulcylindern ä fastrostad, såklart …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014992.jpg
Till och med bromsbanden är fina. Jag lägger smådelarna i samma lösning som jag använde till bakhjulet och …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014993.jpg
… rengör bromsskölden. Jag fortsätter sedan med vänster bakhjul …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014994.jpg
… sitter som berget mad Efter ett par fruktlösa försök med bultknackare, får jag hjälp med just detta moment – en håller mot hjulet, och en drar i röret som jag trätt på hylsnyckelshandtaget tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014995.jpg
Ser fint ut här också wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014996.jpg
Väntar på rengöring.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014997.jpg
Bromsskölden rengjord smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014998.jpg
Vänster framhjul är lite special i flera avseenden: Dels sitter hastighetsmätarevajern fast i navkåpan med en segerring …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014999.jpg
… dels är muttrarna på denna sida VÄNSTERGÄNGADE yikes – ja, du läste rätt!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015000.jpg
Med denna vetskap går lossningen lika smidigt som de föregående tre hjulen, och allt ser lika oförskämt bra ut dessutom smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015001.jpg
Skölden rengjord.

Ja det blev ett lite längre arbetspass idag, men nu till helgen är det fullt fokus på 57:an som gäller. Så förutom att jag ska tvätta lite bromsdelar och lägga dem i Smedjans, så kommer det nog inte att hända något mer här på några dagar.

Check: Totalt 12 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

443 Inlägg
19 januari 2013
#200
Det ser jättefint ut, det är ju sådant som får en att vilja fortsätta! Keep up the good work!


Sök