3320
Sök

Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...

VWetgirig hobbymekare
140 664 Visningar
Uppdaterades senast 19 februari 2013
1 049 Inlägg
14 januari 2013
#161
Kommer du åt att värma bultarnas infästning med te x gassvets?
Om så är fallet kanske du klarar 12! Om inte, åtta.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#162
Kom igen nu ... bara två som vågar gissa?! yikes
-MATS- skrev:
Totalt sitter det 22 bultar (11 st på var sida av bilen) vilka samtliga skruvas ur underifrån … hur många tror ni att jag kan lossa genom att skruva? Hur många ryker av? Hur många måste jag kapa loss p.g.a. rostskadade bultskallar?

Det handlar inte om någon vadslagning … men det vore kul att höra vad ni gissar cool

Jag tänker testa nu på förmiddagen innan jag ska till jobbet, så ni kan fortfarande posta wink

De två ganska pessimistiska förslag jag fått hittills är:
Volvson skrev:
10 får du lös, resten kommer sitta som sten wink

tommyhjortasen skrev:
Kommer du åt att värma bultarnas infästning med te x gassvets?
Om så är fallet kanske du klarar 12! Om inte, åtta.

Det som ligger i vågskålen här är väl dels de fantastiskt rostiga värmekanalerna, dels den lika fantastiska (?) tyska kvalitén tongue

Och: NEJ - jag har inget gasverk att tillgå hmm ...

Uppdatering kommer ikväll (hoppas jag) smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
15 januari 2013
#163
Jag vågar inte gissa men vet att på något vis fixar ni det så det blir bra.


Old & Slow
46 Inlägg
15 januari 2013
#164
Han får loss alla 22 st .

Genuin Oildripper. (O\I/O)

1 200 Inlägg
15 januari 2013
#165
Jag gissar på att ni antingen får loss 18 hela eller om Murphy är framme (vilket han är här så fort man ska göra nått) så tror jag att endast 5st kommer att vara snäll smile


10 163 Inlägg
15 januari 2013
#166
Tror du får lös 11 och 5 sitter fast och 6 går skallen av på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

201 Inlägg
15 januari 2013
#167
Jag tror att du får loss 4 i framkant och 4 inne i kupén bak samt 2 på var sida, totalt 12 st

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

564 Inlägg
15 januari 2013
#168
Jag tror du får loss några enstaka genom att skruva, säg 2 eller 3. Resten går av, kexet de är skruvade i lossnar eller har sönderrostade skallar..

138 Inlägg
15 januari 2013
#169
1 skalle kommer ryka, resten klarar sig big_smile


Självlärd
3 083 Inlägg
15 januari 2013
#170
I see where you're going big_smile

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/538371_10152232162425942_1803776542_n.jpg
Senast redigerat av Volvo142_73a (15 januari 2013)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

94 Inlägg
15 januari 2013
#171
Mest troligt går alla av, optimist som vanligt:)

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#172
==&#9642; O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==

Del 13 – Bortskruvning av värmekanalerna mot bottenplattan

Tack alla som gissat smile … med det är klart att några av er som tippat tycker jag nog har varit lite överdrivet pessimistiska hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014354.jpg
Nåväl. En helt vanlig spärrnyckel med 14 mm hylsa används till de nio bultar på var sida som sitter längs kanten på bottenplattan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014355.jpg
I framkant på var sida sitter karossen med 2st 17 mm bultar. Här kan ni även se hur illa rostskadat just det högra hörnet är sad

Men hur gick det då?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014356.jpg
Jo, förvånansvärt bra: Man får nästan ’nypa sig i armen’, men hela 10 av 11 bultar lossade utan problem på vänstersidan smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014357.jpg
Och på högersidan blev det full pott! big_smile

Här kan man tala om TÜSK KVALITÄT! cool

På de två bakersta bultarna på högersidan fick jag dock hålla mot med en polygrip på insidan eftersom svetsmuttern bara roterade annars, och längst bak …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014358.jpg
… på vänstersidan är både bricka och bultskalle så pass rostiga att ingen hylsa greppar hmm . För den riktigt nördige läsaren har jag valt att rita upp hur det kan ha sett ut när bilen lämnade fabriken i Wolfsburg i februari 1955. Notera att här vid den bakersta bulten är inte bulthålet borrat centralt i brickan (värdelöst vetande … ) wink

Den som gissade närmast var alltså optimisten (=realisten wink ) smet ! GRATTIS !!

Check: Totalt 8 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 049 Inlägg
16 januari 2013
#173
Grattis Mats! Någon ovan tycks gilla dig.

"Störde" du bultarna med en hammare etc innan lossning?
Ser med största intresse fram mot nästa steg i projektet.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#174
tommyhjortasen skrev:
Grattis Mats! Någon ovan tycks gilla dig.

"Störde" du bultarna med en hammare etc innan lossning?
Ser med största intresse fram mot nästa steg i projektet.

big_smile

Nej - bultarna lossade faktiskt överraskande enkelt ... med ett undantag då, förstås wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 758 Inlägg
16 januari 2013
#175
Kul projekt! Purfärsk är den ju inte, men jag har sett betydligt värre bilar räddas. För att ha stått avställd utomhus sedan 1986 verkar den klarat sig förhållandevis bra. Jämför med valfri Opel från 90-talet och tidigare, så är den ju i toppskick! lol
Mycket jobb framför dig, men har man bara drivkraft kan man renovera vad som helst.

201 Inlägg
16 januari 2013
#176
Bra jobbat med bultarna med lite flyt :-)

Apropå tankrengöring så är det en artikel i nya Classic Motor som kom i brevlådan idag. Även beskrivning på hur man bygger en automatisk manick för att tumla sand i en tank etc. Visserligen för MC tankar men det går att skala upp.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

138 Inlägg
16 januari 2013
#177
-MATS- skrev:
Den som gissade närmast var alltså optimisten (=realisten wink ) smet ! GRATTIS !!

Wooohooo!! Jackpott lol


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#178
schnauz skrev:
Kul projekt! Purfärsk är den ju inte, men jag har sett betydligt värre bilar räddas. För att ha stått avställd utomhus sedan 1986 verkar den klarat sig förhållandevis bra. Jämför med valfri Opel från 90-talet och tidigare, så är den ju i toppskick! lol
Mycket jobb framför dig, men har man bara drivkraft kan man renovera vad som helst.

Tack för peppningen smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#179
Niknar skrev:
Bra jobbat med bultarna med lite flyt :-)

Apropå tankrengöring så är det en artikel i nya Classic Motor som kom i brevlådan idag. Även beskrivning på hur man bygger en automatisk manick för att tumla sand i en tank etc. Visserligen för MC tankar men det går att skala upp.

Bra tips! För kila och köpa den i morgon då wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#180
==&#9642; O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==

Del 14 – Demontering av bakbroms

Just nu står bygget och väger … ska jag skaffa ”rätt” ekonomiplåt till den s.k. överliggaren mellan karossidorna under baksätet, eller ska jag försöka ’klabba ihop’ något eget. Oavsett bilens råttiga skick lutar jag nog ändå åt att skaffa mig ordentliga bitar att svetsa i bilen nu när jag ändå håller på … men riktiga prylar kostar också lite extra hmm

Skit också … jag hatar att fatta oöverlagda beslut … jag får nog ta ett par dagars paus från rosten på bilen och undersöka om/hur jag ska skaffa bättre prylar än vad de svenska firmorna verkar kunna erbjuda neutral

Nåja. Det är ju inte direkt så att det fattas arbetsuppgifter på bilen förutom rost wink . Jag flyttar väl helt enkelt över fokus till bromsarna på bilen (jag har ju redan fått delar till dessa). Först tänker jag demontera och börjar med höger bakhjul:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014375.jpg
Jag har redan lossat denna mutter förra året, därför är det nu en enkel match att bara ta sin lilla 36mm ringnyckel och trycka till tongue (Normalt sett kan denna bult sitta praktiskt taget hur hårt som helst roll )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014376.jpg
Bromsbackarna justeras in via detta hål i fälgen

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014377.jpg
Bromstrumman är full av rost och smuts, men…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014378.jpg
…bromsbeläggen ser väldigt fina ut. Inte heller verkar det ha varit något läckage från packboxen smile

Monteringsdetaljerna till dessa tidiga årsmodeller går inte längre att köpa hos någon handlare, så allt demonteras försiktigt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014379.jpg
Fjädern ovanför hjulcylindern är stenhård, och för att lossa backarna måste jag därför vika ut hela paketet på detta vis

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014380.jpg
Fästet för handbromsvajern demonteras

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014381.jpg
Här ligger allt utom hjulcylindern prydligt uppradat på garagegolvet smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014382.jpg
Armen för parkeringsbromsen kärvar, så därför demonteras även denna för att kunna rengöras och smörjas upp med lite kopparpasta

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014383.jpg
Allt smått som tillhör bromsen tvättas och stålborstas för att slutligen läggas i ett bad med Smedjans® rostlösare tills nästa dygn.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014384.jpg
Här är bromsskölden strippad även på hjulcylindern samt även rengjord big_smile

Check: Totalt 9 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök