==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==Del 14 – Demontering av bakbroms Just nu står bygget och väger … ska jag skaffa ”rätt” ekonomiplåt till den s.k. överliggaren mellan karossidorna under baksätet, eller ska jag försöka ’klabba ihop’ något eget. Oavsett bilens råttiga skick lutar jag nog ändå åt att skaffa mig ordentliga bitar att svetsa i bilen nu när jag ändå håller på … men riktiga prylar kostar också lite extra
…
Skit också … jag hatar att fatta oöverlagda beslut … jag får nog ta ett par dagars paus från rosten på bilen och undersöka om/hur jag ska skaffa bättre prylar än vad de svenska firmorna verkar kunna erbjuda
Nåja. Det är ju inte direkt så att det fattas arbetsuppgifter på bilen förutom rost
. Jag flyttar väl helt enkelt över fokus till
bromsarna på bilen (jag har ju redan fått delar till dessa). Först tänker jag demontera och börjar med höger bakhjul:
Jag har redan lossat denna mutter förra året, därför är det nu en enkel match att bara ta sin lilla 36mm ringnyckel och trycka till
(Normalt sett kan denna bult sitta praktiskt taget hur hårt som helst
)
Bromsbackarna justeras in via detta hål i fälgen
Bromstrumman är full av rost och smuts, men…
…bromsbeläggen ser väldigt fina ut. Inte heller verkar det ha varit något läckage från packboxen
Monteringsdetaljerna till dessa tidiga årsmodeller går
inte längre att köpa hos någon handlare, så allt demonteras försiktigt.
Fjädern ovanför hjulcylindern är stenhård, och för att lossa backarna måste jag därför vika ut hela paketet på detta vis
Fästet för handbromsvajern demonteras
Här ligger allt utom hjulcylindern prydligt uppradat på garagegolvet
Armen för parkeringsbromsen kärvar, så därför demonteras även denna för att kunna rengöras och smörjas upp med lite kopparpasta
Allt smått som tillhör bromsen tvättas och stålborstas för att slutligen läggas i ett bad med Smedjans® rostlösare tills nästa dygn.
Här är bromsskölden strippad även på hjulcylindern samt även rengjord
Check: Totalt 9 timmar