Martin 9-3 skrev:
Det är ju en jäkla skillnad på hur kroppen reagerar på alkohol. Blandar jag in en eller två öl under kvällen blir jag extremt fyllesjuk men håller man sig till starksprit går det bra även om man får i sig mycket mera alkohol på så vis.
Riktigt barnsligt att räkna på hur mycket kroppen förbränner. Dricker man mycket så sviktar omdömet. Ska man då välja bilen eller inte baserat på en huvuduträkning en fredagkväll efter olika sorters öl och sprit? Om man kan åka 12:00 eller 13:30 dagen efter. Låt bilen stå!
Måste man åka bil så avstå drickat! eller drick betydligt mindre.
Du tror jag står med papper å penna i baren å räknar att, ja fan en öl till så är jag körklar kl 12 ?
jag summerar allt jag dricker under kvällen ibland med tidpunkter å räknar sedan dagen efter.
en fördel är att skriver man upp under kvällen får man även koll på hur mycke man drar i sig en kväll.
om de är normala mängder eller om man kanske skulle sluta dricka ett tag....Man vet dessutom att "ca 50cl starksprit en kväll klarar jag av om jag dricker de i lagom tempo"
finns även väldigt bra appar som div försäkringsbolag har gett ut som räknar åt en, bara till att skriva in vikt/längd samt vad man dricker varje timme så får du en kalkyl som "bör stämma" jag brukar alltid ta de säkra för de osäkra i alla fall.
har jag druckit några större mängder å jag måste köra så väntar jag till i alla fall 20-21 dagen efter, 9/10 fall brukar jag låta bilen stå helt. vaknar man bakis så står bilen.
Jag blir fyllesjuk av vin oftast redan samma kväll jag har intagit de. öl å sprit kan jag blanda utan större problem bakfyllan kommer vare sig jag dricker enbart nått av de eller båda sorterna.
ibland vaknar man dock utan bakfylle även om man dragit över 50cl starksprit en kväll.