3528
Sök

Tips på lätt trim av BMWs M10

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#1
Söker lite mer info om lättare trimning av min BMW med M10B18 med K-jet.
Kollat på nätet i några dagar nu men har lite svårt att hitta det jag söker eller kan jag inte läsa. wink

Det jag ska göra är lite lättare sugtrim, låt säga 120-130hk men finns en del oklarheter i min skalle.

Har M10B20 vevaxel men hur blir det med kolvarna? Kan jag köra på dom eller måste ha 2 litarens kolvar?
Vilka andra kolvar kan jag använda?
Hade toppen från 2,0 men den var ganska sliten o var inte värt att lägga pengar på.
Veven klarade sig bra med lite lättare bearbetning.

Borrning o turbo går bort! Bilen ska se originalt ut men lite mer mos än en 518 har originalt.

Gärna svar från 2002 folket skulle uppskattas!


VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2013
#2
kam
portning
planing

MVH Johan

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 januari 2013
#3
Generellt brukar ju extraktor, planing samt en kam vara de bästa alternativen:)
Finns väl nån dr shrick kam till dessa?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#4
Annan kam, portning mm hjälper mig inte om jag har fel kovl som tar i toppen t.ex.


VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2013
#5
Grabber skrev:
Annan kam, portning mm hjälper mig inte om jag har fel kovl som tar i toppen t.ex.

ne det har du rätt i men du skrev att överladdning mm gick bort, då tog jag det som att du sökte andra svar också.

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2013
#6
är inte helt hundra på kolvarna men slaglängden skiljer sig en del så med vild gisning så får du antingen byta kolvar eller stakar.

M10B18 71.0 slaglängd
M10B20 80.0 slaglängd

MVH Johan

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#7
Ja men vilka kolvar??


VD Hammar
613 Inlägg
5 januari 2013
#8
med b18 kolvarna hamnar du 5mm över blocket. så m10b20 kolvarna ska du ha

MVH Johan

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#9
Hade såna men dem var snedslitna om det nu var såna sad
Hittat lite mer info så om jag tolkar det hela rätt måste jag ha plana kolvar då jag har för min att min topp är inte rund i förbränningsrummet som denna:
http://s719.beta.photobucket.com/user/E … 3&o=12


1 Inlägg
12 februari 2013
#10
Ska du ha 80mm-vev måste du ha 2-literskolvarna. Det finns helt platta och de med en upphöjning på kolvtoppen, upphöjningen måste passa förbränningsrummet, dom platta passar oavsett förbränningsrumm. Det finns minst 3 olika förbränningsrum, jag kan dom gamla bäst eftersom jag håller på med 02or.
På toppen står en kod som hjälper dig att se vad det är för topp:
121ti är gamla 02or förw -72, 2 liter
e12 också 02or efter-72 till 75, 2 liter
e21 satt i e21 och e12 från 75 och framåt, 2 liter
Sen tror jag moderna m10 som satt i e30 och e28 har ytterligare en förbränningsrumstyp. dom fannns bara som 1.8 liter, så det finns inte passande 2-literskolvar tror jag.
Möjligtvis kan du fila till kolvtoppen för att få det att passa.

jag har en 320i med 2 liter och k-jet, 125 hk, bilen är från -78.
En sådan motor borde funka för ditt ändamål. Det sitter en annan bränslefördelare i den motorn, tror du får uppgradera på den fronten om du ska ha 2 liter.



Sök